voorliggende placenta

Hoi, ik ben een zwangere aankomende moeder van 37 en  ben momenteel 17 weken zwanger.

Na dat ik al geruime tijd licht bloedverlies had is er gisteren op een echo geconstateerd dat ik een voorliggende placenta heb.

Ik hoop natuurlijk dat dit nog om hoog gaat trekken maar toch ben ik wel een beetje ongerust geworden.

Ook kreeg ik te horen dat ik rustiger aan moet doen en van iedereen om me heen goedbedoelde adviezen.

Ik zou graag wat horen van moeders die dit ook hebben (meegemaakt). Wat kan wel en wat niet en vanaf welk tijdstip moet je echt uitkijken om niet te veel bloedverlies te krijgen?

 
he hallo

ik zelf ben bijna 20 weken zwanger en heb ook een voorliggende placenta en heb ook bloedverlies alleen bij mij komt het niet van de pacenta maar van de baarmoedermond..
ik heb er nu al 2 weken last van het moet zeggen dat het nu beter gaat..
maar het is wel erg schrikken elke keer dat bloed ik heb het bij de andere niet gehad..
ik heb morgen weer een afspraak met de gyna...
wat zeggen de verlos/gyna dan in jouw geval????

veeel succes
liefs mandy
 
Hallo

Ik heb ook een voorliggende placenta en heb ook bloedverlies gehad gedurende ongeveer 3 wkn. Maar ik heb helemaal nog niet gehoord dat dat zou kunnen komen van de voorliggende placenta. Bij mij zeiden ze: waarschijnlijk van vrijen of hardere ontlasting. Hebben jullie dat ergens gehoord ofzo?

Rosanne, 18 wkn 5 dgn.
 
Hoi,

Ik had een voorliggende placenta en kreeg met 14 weken ook last van bloedingen.
Echt zoveel dat ik dacht dat het afgelopen was met mijn zwangerschap.
Maar gelukkig kleine groeide goed en maakte het goed.
Weet niet of jullie dat verteld is dat als je een voorliggende placenta hebt sex afgeraden wordt omdat het de placenta kan beschadigen.
Voor de zekerheid zal ik dat na vragen aan de verloskundigen.
En er is hoop bij mij is de placenta omhoog gegaan en ben nu 18 weken zwanger.
Veel succes in de zwangerschap

angel
18 weken
 
Hoi roseanne,

ja het kan door de voorliggende placenta komen, maar dat bloedverlies wordt schijnbaar pas erg als de placenta zo blijft en dan kan er bv rond 32 weken zoveel bloedverlies voorkomen dat je naar het ziekenhuis moet en eventueel een vervroegde keizersnee.

dit is wat de verloskundige me heeft verteld.

Maar in mijn geval gaan we voorlopig even aankijken of de placenta toch niet optrekt, ik heb met 20 weken weer een echo en dan daarna zal dat herhaalt worden bv met 26 weken.

Ik heb begrepen dat als de placenta dan nog voorligt iik naar de gyneacoloog zal gaan. Nu nog even afwachten.

Ik weet dus wel dat het bloedverlies bij voorliggende placenta voorkomt maar hoe dat in zn werk gaat....?

wel zei de verloskundige dat daar waar de placenta over de baarmoedermond ligt, hij dus niet goed vastgehecht zit aan de baarmoederwand.

Nu, ik hoop dat bij ons allemaal hij nog omgoog trekt want ik zie erg op tegen een keizersnee en al helemaal de gedachte aan dat in het ergste geval het kindje al veel te vroeg zal moeten komen.

laat wat horen als je wat weet!

liefs!
 
Hoi allen,

inderdaad schijnt sex zeker in een later stadium niet aan te raden te zijn. Ik vroeg vannochtend aan de verloskundige en die zei dat het nu ( 17 weken) nog wel kon, maar ik neem het zekere voor het onzekere.

ze zei ook dat het in een later stadium beter is om niet te druk en te veel spanning te hebben om harde buiken zoveel mogelijk te vermijden, voor zover dat kan. Ik zelf heb uiteraard nog geen harde buiken dus ik weet nog niet hoe en wat, maar wel dus dat er als die vooliggende placenta blijft  we rustig aan moeten doen...

laten we maar hopen dat hij bij ons allen optrekt!  

nogmaals, tips voor ons allen zijn zeer welkom!

liefs.
 

Hoi

Ook ik heb een voorliggende placenta en ben vandaag precies 18wk zwanger.
Vanaf 13 wk heb ik elke 3a4 dagen een fikse bloeding gehad.
De laatste week is het wat rustiger alleen gisteren heb ik weer flink gevloeid.
Ik ben wel bij de gyn onder behandeling al vanaf het begin van mijn zwangerschap.
Met 7wk heb ik flink gevloeid dit kwam omdat ik achteraf gezien zwanger was van een tweeling waarvan er eentje gestopt is met groeien.
Met 12 weken zou ik weer overgedragen worden aan onze huisarts ( wij hebben nog geen verloskundige in ons dorp) maar toen werd bij de echo gezien dat de placenta over de baarmoedermond heen lag.
3 dagen later kreeg ik mijn eerste bloeding.......
Bij 15wk hebben ze me bedrust gegeven om het bloeden tegen te gaan samen met een waslijst dingen die ik niet meer mocht doen.
Seks was uit den boze,in bad gaan of zwemmen mocht ook niet meer, fietsen was ook niet goed omdat de druk dan te groot werd op mijn baarmoedermond.
En nog een paar dingen.
Ik ga op dit moment elke 2 weken op controle, vanmorgen ben ik nog geweest.
De placenta lijkt omhoog te gaan en ligt nu nog deels over de baarmoedermond dus er zit gelukkig vooruitgang in.
Wel moet ik zolang het bloedverlies blijft aanhouden rust houden om weeen tegen te gaan.
Mijn HB was gelukkig ook weer iets gestegen ( nadat ik 2wk geleden bloed bij gekregen heb)
Volgens mijn gyn is de kans groot dat de placenta nog helemaal wegtrekt van de baarmoedermond, ik vond het zelf positief...
Het kon alleen nog wel een week of 10 duren.

Ik vind het fijn om hier wat lotgenoten te vinden, je leest er maar weinig ervaringsverhalen over op internet ben ik inmiddels wel achter gekomen.
Ik hoop dat het voor jullie ook allemaal mee gaat vallen en dat we allemaal over een maand of 4a5 een wolk van een baby in de wieg hebben liggen.

Gr Anais mama van 2 en zwanger van nummer 3

 
Ah, ik denk dat er in ieder geval wat mij betreft een misverstand in is geslopen...  
Ik heb jullie 'voorliggende' placenta verkeerd begrepen. Mijn placenta ligt voor, namelijk. En dat is blijkbaar niet hetzelfde als een voorliggende placenta....
Op de echo was duidelijk te zien dat 'ie aan de voorkant zat, tegen mijn buikwand aan. Bij mij dus geen ernstige dingen aan de hand, gelukkig!

Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes met alles. Hopelijk gaan jullie goed en voorspoedig een nieuw mensje op de wereld zetten!
 
Terug
Bovenaan