vraag over methode van Ria Blom: Regelmaat brengt rust

Bij mijn oudste dochter was er weinig regelmaat, ik wilde graag een flexibel kind en kreeg dat ook. Ze sliep overal en was ontzettend makkelijk. Bij de tweede dacht ik: we doen het gewoon weer zo, maar helaas. Lynn is een totaal andere baby en heeft een totaal andere aanpak nodig. Ze slaapt heel onrustig en kort en het liefst gewoon in bed of in de kinderwagen.
Niet dat ik nu een Ria Blom aanhanger ben geworden, maar het is mij maar al te duidelijk geworden dat je je aanpak echt moet aanpassen aan het kind dat je hebt.
Ik probeer wel een vaste structuur in de dag te hebben, maar daar zit dan wel een dagelijkse wandeling bij! En hoewel ik zoveel mogelijk probeer te voeden op verzoek, als ik een afspraak heb, sjoemel ik hier wel een beetje mee.

Ik herken heel veel in het verhaal hier boven. Ook mijn eerste dochter was erg makkelijk. Tuurlijk hield ik wel een bepaalde regelmaat aan, maar eigenlijk ging ze overal in mee. Maar bij de tweede ging dat even iets anders. Ze is erg onrustig en heeft echt die behoefte aan rust en regelmaat. Maar een superstrak schema is soms niet toe te passen, als je er nog één rond heb lopen. Zij is net 4 geworden en moet dus naar school worden gebracht en gehaald. Dus dan moet de jongste gewoon mee. Maar ook hier kan je een regelmaat aanbrengen. Als ze elke dag mee gaat, is dat voor haar ook een soort van regelmaat.
Maar het gaat er  niet over  of je het zo leuk hebt of niet, sommige kinderen hebben het nodig. En als je baby veel huilt, wil je alles wel proberen. Maar ook ik ben van mening dat je af en toe wel mag sjoemelen, want ík word er niet echt vrolijk van om hele dagen binnen te zitten.

Terug
Bovenaan