vraag over schoonouders...

Hallo medels,

Ooohhh..... Ik herken het hééééél erg, maar dan ook meer bij mijn eigen ouders. Voor hun is Pollewoppie het 1e kleinkind en bij mijn schoonouders is ze de 7e. Dus hun zijn het al wat meer "gewend & geoefend" laten we maar zeggen. Ik heb een poosje geleden op het "voorjaar 2005 forum" ook een discussie hierover geopend ("Herkenbaar of ben ik nou zo raar???). Misschien hebben jullie het toen wel gelezen, helaas is het alweer verdwenen.....

Als we bij mijn ouders komen, is het Pollewoppie voor en na en wij bestaan gewoon niet!! Vooral mijn moeder heeft dit heel sterk en ze kan het ook nergens anders meer over hebben... Ook bij anderen niet hoor!! Ze is volgens mij zo'n oma, die helemaal "bezeten" is van haar kleinkind en "vergeet" dat er ook nog andere dingen in de wereld zijn (hahaha)!! Van de week kwam ik ff iets ophalen en was ik zonder Pollewoppie gegaan. Het 1e wat ze zegt; "Ben je alleen??". Zucht!!! Ze toont vrijwel geen interesse in ons werk, vrienden en andere dingen. Gewoon die kleine dingen, dat mis ik soms wel hoor!! Als wij dingen tegen hun zeggen, zoals wij het graag willen hebben, dan luisteren ze er gewoon niet naar en ze doen maar wat ze zelf willen!! Zo lieten ze haar van de zomer ook gewoon met de blote knietjes op de stenen kruipen. Terwijl ze ook al aan één hand mee kon lopen!! Ze had beide knietjes helemaal kapot en blauw!! Vind ik nergens voor nodig, toch?! Ze zeggen op zo'n moment niets, maar kijken elkaar wel aan... Dat zegt voor mij genoeg!! Ik baal er soms best van, dat ze maar doen wat ze willen. Vind het jammer en ook mijn man zegt, dat als ze zo doorgaan, dat ze het dan voor zichzelf "verpesten". Dus dat ze er ook niet meer naar toe gaat....... Dat vind ik moeilijk, maar aan de ene kant voel ik het ook wel zo.Toen ze nog heel klein was en we kwamen daar, dan werd ze gewoon uit mijn armen "geplukt"!! Dat deed mijn schoonmoeder trouwens ook... Dus het zal wel normaal gedrag zijn voor opa's en oma's. We zijn blij dat ze willen en kunnen oppassen, maar ze moeten niet vergeten dat het "ONS KIND" is!!!! Ik herken dat wat Chislaine schrijft ook wel, met die cadeautjes. Niet zo zeer dat ze cadeautjes krijgt (gelukkig niet), maar meer dat opa en oma steeds als 1e alles willen hebben,doen en zien. Begrijpen jullie een beetje wat ik bedoel?? Zo hebben ze laatst een 3-wielertje gekocht, terwijl wij die graag aan haar willen geven met Sinterklaas of voor haar 2e verjaardag b.v. Maar nu hebben hun hem al gekocht, deze blijft wel daar staan, maar goed ze hebben het wel weer als 1e gekocht!! Wij vertellen nu maar niet meer, wat we graag t.z.t. voor Pollewoppie willen hebben/wensen, want anders hebben hun het alweer als 1e gekocht en dat willen wij ook wel graag een keer doen!!!

Ze zijn gewoon hartstikke trots op hun kleinkind en ze zijn er ook hartstikke gek mee!! Ze krijgt aandacht genoeg, daar ligt het niet aan. Maar soms lijken ze een beetje te "vergeten" dat het "ONS KIND" is en dat is jammer!! Zo, ik heb gesproken en ik hoop maar dat het niet te negatief overkomt. Want zo bedoel ik het uiteraard niet!! Ik heb er de ene keer ook meer moeite mee, dan de andere keer. Maar ik ben wel blij dat er meer meiden zijn, die dit herkennen!! En vooral dat ik er achter ben gekomen dat ik helemaal niet zo raar ben (hahaha)!!!!
Ach, wie weet hoe wij zijn over 20 (??) jaar.....
 
Hallo,

Dit is inderdaad een feest van herkenning zeg!
Ik dacht dat ik gewoon pech had met  schoonouders uit een ander land en dus andere cultuur (Armeens) maar gelukkig is dit dus niet zo. Wel is het zo dat al die dingen die jullie beschrijven bij ons extra gevoelig liggen en mijn vriend en ik hier dus wekelijks wel een discussie over hebben. Erg vervelend en soms denk je "was ik maar nooit aan kinderen begonnen" en dat terwijl we een heerlijk ventje hebben die gelukkig heel makkelijk is. Qua eten houden de oma's zich gelukkig aan de "regels". Ik ga hier ook niet over discussiëren. Ik ben zijn moeder en weet het dus het beste, klaar. Maar de andere dingen blijven moeilijk. Ook inderdaad dat alleen oog hebben voor je kind, constant die druk voelen om daar op bezoek te moeten gaan. Ik heb me nu voorgenomen dat mijn vriend maar lekker alleen met de kleine  gaat af en toe  anders trek ik het echt niet meer... Ik ben gewoon iemand die niet tegen conflicten en ruzies kan en als ik me ergens niet op mijn gemak voel heb ik al snel zoiets van...okee dan ga ik toch niet meer? Mara het zijn wel je schoonouders he! Dus een dilemma!!!!  
Ik  voel me ook gewoon niet gerespecteert als moeder daar! Als ik hem willen laten kruipen zijn ze ook meteen overbezorgd of hij zich niet ergens pijn kan doen ed.  
Ik ben best wel makkelijk van mezelf maar van hun overbezorgdheid krijg ik echt soms het heen en weer. Ik ben er inmiddels wel over heen dat ik me een slechte moeder voel daardoor  maar ik ga er nu wel altijd met tegenzin heen. Dat ook vooral omdat er daar over dingen niet echt gepraat kan worden, alles moet altijd gezellig zijn nml.   Ach ik kan nog zo 50 regels volschrijven maar ja.....Maar goed dat  dit weer eens ter sprake komt!,  

groetjes

Saskia  
 
Hoi!

Heel gemeen, maar ik moet wel een beetje lachen als ik jullie verhalen zo lees... Het is gewoon zo vreselijk herkenbaar. Iedereen houd van zijn schoonouders natuurlijk, en dan dan die MAAR overal, hihihi!
Ik heb ook hetzelfde hoor. Weinig contact met mijn ouders en schoonouders 2 straten verderop.  Meestal heel gezellie, tegenwoordig iets vaker een beetje irri...  Mijn man is momenteel de enigste van 6 die getrouwd is en nu de enigste met kind. En ja, het is mijn grootste frustratie dat als ik binnenkom daar mijn kind kwijt ben! en ook ik krijg geen tijd om de wandelwagen eerst fatsoenlijk binnen te parkeren, HAHahHH!   Thomas is nu 11 weken en ik ben helemaal gelukkig dat ze op willen passen als ik moet werken. Daar ben ik dan ook eerlijk in: als ze niet mijn liefde krijgen op dat moment dan maar de op een na beste: oma dus! Maar wel 2 dagen nachtmerries gehad van het dekbedje dat ze voor hem gekocht hadden. Heb dus wel een dekentje gekocht en verteld dat ze die moeten gebruiken, hoe moeilijk ik dat ook vond. na het gebruikelijke: Ja maar vroeger... vonden ze het ook meteen prima hoor. Ze doen nu heel erg hun best om zich aan onze regels te houden, ook omdat ze nu  weten dat ik hem zonder meer anders toch naar de creche breng of iets. Ook al is het mijn eerste, ik weet toch het beste wat mijn kindje nodig heeft, toch? Heerlijk dit even zeuren over je schoonouders, erg he? Maar ik wil er wel even duidelijk bij melden dat ik niet zonder die mensen kan, ze zijn voor mij de liefste schoonouders ter wereld. ( Ondanks dat ze denken dat ze er een beetje een 7e kind bij hebben, hahahah) Ik denk maar zo: de andere 6 zullen me later dankbaar zijn dat wij dit spits hebben mogen afbijten...
 
grapig toch dat bijna iedereen die frustraties heeft over (schoon)ouders. Bij ons is het vooral de tegenstelling tussen mijn ouders en mijn schoonmoeder die opvalt.
Mijn ouders hebben alles in huis om mijn dochter te voeden en te verzorgen, te laten slapen, spelen, etc. Ik hoef alleen mijn dochter zelf en schone kleertjes mee te nemen als ze daar 1 dag in de week heengaat.
Dan kom ik een dag later bij mijn schoonmoeder, en zeul ik me helemaal gek, ze heeft NIETS, maar dan ook echt niets. Ze wist uiteraard al bijna een jaar dat Anne na mijn verlof 1 dag in de week zou komen, maar belt 2 dagen van te voren: moet ik ook nog iets hebben voor anne? Wij in aller ijl een box met kleed geregeld, wipstoel elke keer meeslepen en een kinderwagen kon ze lenen van de buurvrouw, daar sliep ze ook in. Op een gegeven moment werd die kinderwagen natuurlijk te klein, dus ik had al een paar keer voorzichtig gehint dat die wel erg klein werd, en dat er een bedje moest komen. Of ik dat ook elke week mee wilde nemen. Nee dus, dan maar op marktplaats een net campingbedje gekocht en nieuw beddegoed gehaald. Wij dus, schoonmoeder denkt er niet eens bij na. Helemaal verrast als we ermee aankomen, "wat regelen jullie toch altijd snel dat soort dingen'. Zelf heeft ze tijd zat overigens...
Ook nog een extra wipstoel gekocht, zodat ik alleen mijn dochter mee hoef te nemen. En luiers (een pak bij haar wil ze niet, dus elke keer wat meenemen), fruit, liga, warm eten, luierdoekjes, schone kleren, sap, etc.
Het is niet eens dat ik het niet wil doen, maar het irriteert me dat ik alles mee moet nemen elke keer. Laatst was ik een flesje diksap vergeten mee te nemen, in plaats van dat ze even naar de supermarkt loopt om wat te halen, of gewoon water of thee geeft, gaat ze mangosap zeven (!)  en onverdund geven en mij het verwijt maken dat ik geen sap mee heb gegeven. Tot 100 tellen dan maar...
Ook houdt ze zich totaal niet aan het (niet al te strikte) eetschema, dus regelmatig heeft anne alleen maar melk gehad en geen fruit en groente. Ze is al 7,5 maand! Bovendien geef ik dus alles mee...
het is geen kwestie van geld overigens bij haar, maar wat dan wel? Ik weet het niet...
Verder is ze heel lief voor Anne en zorgt ze goed voor haar, en dat is natuurlijk het belangrijkste. Maar al die kleine ergernissen...
Sorry voor dit lange bericht, maar dit helpt wel even

groetjes, Ellen
 
ohoh wat herkenbaar! ik ben dus niet de enige, pfiew ;)

ik heb ook een (te) lang verhaal over alle ergenissen over mijn schoonma.

maar even een vraagje, ik wil je niet aanvallen Ellen, maar ik vraag me af waarom jij vind dat je schoonouders van alles moeten aanschaffen voor jullie dochter? het is toch jullie kindje en jullie willen dat ze daar heen gaat? Het is toch voor jullie gemak dat alles dubbel is en dat je niet hoeft te sjouwen?

Stel dat je kindje naar een vriendin of je zus of naar ik weet niet wie gaat 1 dag per week, dan kan je toch niet eisen dat ze daar voor een hele kinderinrichting aanschaffen? Ik zou best wel op een kleintje willen passen, geen probleem, maa rik zou ook geen bedje of wipstoeltje gaan kopen hoor. En flesjes en eten moeten ze maar meegeven met de kleine, kan ik ook niets verkeerds geven...
 
Hoi Ventietje,

Ik voel me niet aangevallen hoor, vragen staat vrij!
Ik vind ook niet dat  mijn schoonmoeder  alles moet aanschaffen, maar gewoon het feit dat er nooit over nagedacht wordt, dat ze dan 2 dagen van te voren opeens vraagt of ze eigenlijk  nog wat moet hebben. We hadden  namelijk al eerder aangeboden om alles te halen maar ze zou zelf wel wat regelen. Wij gingen er dus vanuit dat dat goed zou komen, en dan gebeurt het dus niet en moesten we op het laatste moment nog alles regelen. We zijn volledig bereid alles te betalen en te regelen, maar als iemand zegt dat ie het zelf regelt ga ik daar vanuit.
en als ik toch een keer een sapje vergeet in de haast 's ochtends, of vochtige doekjes, dan kun je toch best een keer wat halen als je toch boodschappen gaat doen? Wil ik nog vergoeden ook.
Misschien is het ook gewoon het contrast met mijn ouders (en als ik eerlijk ben, alle andere opa's en oma's die ik ken), die alles in huis halen. Zelfs mijn andere schoonouders (gescheiden en hertrouwd, vandaar 2 stel schoonouders) waar we weinig komen omdat ze ver weg wonen, hebben een campingbedje gekocht. En nee, natuurlijk is dat geen verplichting, maar wel fijn!

groetjes, Ellen
 
Terug
Bovenaan