vraagje aan de meiden die borstvoeding gaan geven

Ik zou de flesjes wel in huis halen, die heb je op een gegeven moment toch nodig. De kraamverzorgster heeft meestal ook flesvoeding bij voor noodgevallen, dus die zou ik niet in huis halen, zou zonde zijn als je het dadelijk niet nodig hebt. Het is toch al duur genoeg.

Hoi Mikkie,

Ik wilde bij mijn eerste ook graag borstvoeding geven maar na heel veel klungelen, pijn en lactatiekundige ben ik overgestapt op de fles. Ik vond het erg moeilijk maar vond wel dat ik alles had gedaan om het te laten slagen. Je zult het nooit van te voren weten of het lukt.

Eline (mijn dochter) wilde op een gegeven ogenblik niet meer drinken. Het was 11 uur 's avonds. Een uur geprobeerd om haar aan te leggen maar het lukte niet. We waren allemaal (incluis man en baby)  helemaal overstuur. Ik had het wel zien aankomen en  had die dag een pak voeding gehaald. Anders had ze moeten wachten tot 8.00 uur 's ochtends en dat was veel te lang geweest, ze was 10 dagen oud. Ik zou, met deze ervaring, toch een pak voeding  in huis halen. Je krijgt inderdaad een Avent fles in zo'n kadodoos dus dat hoeft niet per se. Wat Miep al zei: de melk die in die dozen zit is voor een half jaar en ouder, niet gebruiken dus!

Bij mijn volgende wil ik weer borstvoeding gaan geven en wil me er weer voor 100% voor inzetten maar haal wel voor de zekerheid een  pak flesvoeding in huis. Misschien moet ik het weggooien maar dat is me die 10 tot 15 euro wel waard (afhankelijk wat je kiest).

Succes met BV,
Ingeborg

Hoi!

Mij werd aangeraden om nog helemaal niets van dat alles te schaffen. Je kunt eerst proberen de bv op gang te krijgen. De eerste paar daagjes is dat vaak even oefenen en proberen, maar je kindje kan eerst echt wel eventjes zonder (ik geloof dat ze voor 3 dagen een eigen voorraadje hebben). Mocht het al niet lukken dan kun je altijd nog aanschaffen. Maar daar kom je snel genoeg achter. Het aanleggen moet na een paar dagen toch wel goed gaan en als dat niet zo is dan zou ik daar advies over inwinnen bij de kraamzorg of een bv-organisatie. Dan komt het vast allemaal goed! Als het aanleggen na 10 dagen niet lukt, zoals hierboven ook verteld wordt, dan zou ik persoonlijk niet meteen naar de fles grijpen. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Veel geduld hebben en vooral gaan genieten!
Succes ermee!

Liefs, Mimi

quote: Mama van Sterre reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('11-12-2006 11:15:36'));

Hoi!

Mij werd aangeraden om nog helemaal niets van dat alles te schaffen. Je kunt eerst proberen de bv op gang te krijgen. De eerste paar daagjes is dat vaak even oefenen en proberen, maar je kindje kan eerst echt wel eventjes zonder (ik geloof dat ze voor 3 dagen een eigen voorraadje hebben). Mocht het al niet lukken dan kun je altijd nog aanschaffen. Maar daar kom je snel genoeg achter. Het aanleggen moet na een paar dagen toch wel goed gaan en als dat niet zo is dan zou ik daar advies over inwinnen bij de kraamzorg of een bv-organisatie. Dan komt het vast allemaal goed! Als het aanleggen na 10 dagen niet lukt, zoals hierboven ook verteld wordt, dan zou ik persoonlijk niet meteen naar de fles grijpen. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Veel geduld hebben en vooral gaan genieten!
Succes ermee!

Liefs, Mimi

Beste Mimi,

Wat moet je dan doen? Je kind laten verhongeren? Je kan een  10 dagen oude baby niet  12 uur  (jankend en krijsend) zonder drinken laten, ze kunnen in shock raken. Een kolf huur je ook niet zomaar om 11 uur 's avonds.  Er zijn grenzen aan wat kan en wat goed is voor je kind.

Eline kon de eerste 2 dagen prima drinken.Toen kreeg ik stuwing en zij kon niet meer happen. Ze krulde daarbij  haar tong omhoog wat het geheel nog moeilijker maakte. Ik zelf heb 8 dagen met bloedende kloven gelopen, met tepelhoedjes gevoed en lactatiekundige laten komen,  toen ik het alles bij elkaar heb opgegeven.

Borstvoeding is goed en heb er  heel veel voor over  maar is  niet heilig, er is een goed alternatief! Soms heb je moed nodig om te zeggen ik doe dit mijzelf en kind niet meer aan. Eline was helemaal gestrest. Nadat we op de fles overstapten ontspanden we alledrie (incluis man) en dit kwam ons allemaal ten goede.

Zoals ik al zei, ik zal bij mijn volgende kindje weer een poging wagen en er veel energie in stoppen maar er zijn voor mij grenzen! Als alles goed gaat (na wat aanloopproblemen) wil ik ook wel 6 maanden BV geven hoor!

Ingeborg

Ik zou het voor de zekerheid in huis halen. Isabel heeft 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en wilde/kon niet aan de borst drinken. Het koste teveel energie voor haar. Door alle spanning kwam mijn borstvoeding niet op gang. Uit het ziekenhuis hebben we kant en klare kunstvoeding meegekregen en speentjes voor op de flesjes. Thuis werd ik opgevangen door de kraamhulp die mij adviseerde nutrilon kant en klare pakjes voeding te kopen, voor als het niet lukte met de bv. Gelukkig is het goedgekomen en heb ik nu volop Bv, Isabel is er in 1 maand 1 kilo van gegroeid . Maar toch heb ik altijd nog voeding achter de hand, je weet nooit.
Groetjes Rene

Hoi,
Bij mijn eerste kindje was ik helemaal niet bezorgd. Ik gind gewoon borstvoeding geven en dat zou lukken. Ik heb het vantevoren wel nagevraagd bij de huisarts hoe het zou zitten als het niet lukte en er was niemand...
Hij zei: "maak je daar maar niet druk om want baby's kunnen minimaal 24 uur zonder echte voeding. Je borstvoeding is ook niet gelijk op gang vanaf het moment dat je de eerste keer aanlegt. Ik zou me dus helemaal niet druk maken.
Bij mijn 2e kindje was het anders. Wij wisten dat zij een ernstige hartafwijking had en misschien niet genoeg kracht had om uit de borst te drinken. En dan zou ze aan zondevoeding moeten en dan heb je toch wel iets in huis nodig. Of voor als we het toch eerst met een flesje wilden proberen voor de sondevoeding. Ik heb toen bij de DA een miniverpakking voeding gekocht. dat is voorongeveer 4 a 5 voedingen. Kost ook maar een paar euro dus gooi je ook niet veel geld weg mocht je het niet gebruiken.  Dan komt je in ieder geval de nacht door (ze  krijgen per 24 uur max 8 voedingen)  en de volgende dag is er vast wel iemand te vinden die wat voor je kan halen (kraamverzorgster, moeder, buurvrouw.... etc)
Of er flesje is de pakketten zit, weet ik niet, ik had ze er 3 jaar geleden niet bij zitten. Net waar men reclame mee wil maken!
Mijn tip, ga er gewoon lekker vanuit dat de borstvoeding goed gaat dan ben je al een stuk minder zenuwachtig!
Heel veel succes!!!
Ik ga er nu vanuit dat alles weer lekker goed gaat. bij mijn dochtertje schoot de voeding uit mijn borsten zo snel toe en zag er qua qualiteit al ze snel goed uit dat zelf de huisarts versteld stond. Dus zij met haar weinige uithoudeingsvermogen enevt. verminderde zuigkracht heeft iedereen versteld doen staan!
Ik ben wel benieuwd hoe het nu zal gaan, ze is na een week overleden en toen kon ik het niet meer opbrengen na een dag om te moeten kolven voor niets. Toen heb ik van de huisarts pilletjes gehad waardoor de borstvoeding acuut stopte. ook al staat overal dat dit geen invloed heeft op een volgende keer zal ik blij zijn als het goed op gang is!!!
Veel succes!!!

Hoi,
Net als bij mimi en ..... (sorry naam kwijt) werd mij ronduit afgeraden om flesjes in huis te halen. Je kindje kan inderdaad vrij lang zonder "echt" voedsel. Als de nood echt hoog is, is er altijd wel ergens een apotheek (of ziekenhuisapotheek) open waar je je spullen kunt halen. Het werd mij afgeraden, omdat je eerder op gaat geven als je de spulletjes voor flesvoeding in huis hebt.
Nou van opgeven is geen sprake geweest. Het liep allemaal als een trein (ik wilde tiet schrijven,hihi). Ikben benieuwd met de tweede straks. Ik verwacht dat het goed gaat en zo niet, dan heb ik gewoon wel flesjes in huis, nog over van de eerste.
Oh ja, ik heb ruim 1 jaar BV gegeven en ik wil proberen dit tweede kindje hetzelfde mee te geven, maar of ik het een jaar ga volhouden? Ik weet het niet. Het is een leuk streven.
Patricia 41+1

Hoi Mikkie,

Als je borstvoeding wilt gaan geven, hoef je van tevoren in principe niets aan te schaffen; het enige wat je nodig hebt is een baby en een borst . Borstvoeding is aangeleerd gedrag; moeder en kind moeten het leren. Daarom is het belangrijk dat de baby binnen een uur na de geboorte aan de borst wordt gelegd, want dan zijn de benodigde reflexen om goed aan de borst te kunnen drinken optimaal aanwezig. Verder is het van belang dat de baby vaak wordt aangelegd,  in elk geval acht tot twaalf keer per etmaal. Acht keer per etmaal is voor een jonge baby een absoluut minimum en er is geen maximum; als je kindje elk uur wil drinken is dat dus ook  prima.  Wanneer de baby vaak wordt aangelegd, kan hij het borstdrinken goed oefenen en zal hij de drinktechniek snel  onder de knie hebben. Bovendien heeft hij  regelmatig voeding nodig om de bloedsuikerspiegel op peil te houden en om zijn eerste ontlasting, de meconium, zo snel mogelijk kwijt te raken. Het is dus niet  zo dat er de eerste dagen  "niets" is. Na de geboorte van de placenta wordt de melkproductie in gang gezet. Er wordt wel degelijk voeding geproduceerd, alleen  in kleinere hoeveelheden en precies afgestemd op de behoeftes van je baby. Colostrum bevat namelijk ontzettend veel antistoffen (een soort eerste inenting voor je kind), het werkt laxerend en het is licht verteerbaar.  Ook de hoeveelheid is precies goed  voor je baby;  zijn   maagje is vlak na de geboorte namelijk nog maar zo klein als een knikker, daar  hoeft en kan dus nog niet zoveel in. Rond de derde dag na de bevalling  zal je lichaam de rijpe moedermelk  gaan aanmaken. De samenstelling van de melk verandert dan, maar de hoeveelheid ook.
Verder is het erg belangrijk dat de baby goed wordt aangelegd, want alleen als hij goed is aangelegd, kan hij de borst ook goed leegdrinken. Als een baby goed is aangelegd, mag hij zo vaak en  zo lang aan de borst drinken als hij wil. Bovendien mag het voeden geen pijn doen en zeker geen kloofjes  opleveren;  pijn is een signaal dat er iets niet goed gaat.  Vaak ontstaat dit, doordat de baby niet goed is aangelegd.  Meer informatie over aanleggen kun je vinden op VBN-aanleggen.

Je zou kunnen overwegen om de informatiebijeenkomsten over borstvoeding bij te wonen, die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl  .

Je kunt ook altijd bellen met de VBN; de VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!

Nog een fijne zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan