Vraagje aan meiden die ervaring hebben met ovulatietesten

De zogenaamde ovulatietesten die u in de apotheek koopt, testen niet de ovulatie, maar de LH piek. Deze gaat aan de eisprong vooraf. Zonder LH piek is er geen ovulatie, maar een LH piek wil niet altijd zeggen dat er een goede eisprong volgt. De progesteron bepaling zegt iets over de kwaliteit van het gele lichaam, en daarmee wat daaraan vooraf gegaan is, maar dat kan de volgende maand weer anders zijn.

Hoi Bri!

Mag ik je vragen waar je bovenstaande vandaan hebt. Bij mij is nl. uit een bloedtest gebleken dat mijn progesterongehalte te laag is, echter de gyn zei dat aangezien mijn cyclus zeer regelmatig is en ik steeds op dag 17 een pos ovulatietest heb, dat ik er dan vanuit kan gaan dat ik een goede eisprong heb.
Dit blijkt dan, als ik jouw verhaal lees, niet altijd zo te hoeven zijn.

Alvast bedankt voor je reactie en veel succes! Jij bent nu toch met clomid begonnen?

Liefs,
Linny

Hoi Linny,

hmmm gek dat je gyn dat zegt aangezien progesteron toch een belangrijk hormoon is m.b.t. de eisprong, dacht ik zo.
hier is de link : http://www.ivf.nl/ovulatietesten.htm

Ben nog niet met clomid begonnen.
Moet eerst de provera kuur afmaken waardoor ik ongesteld word en dan op dag 3 mag ik met clomid gaan beginnen, dus hoop echt dat ik nu een eisprong heb!!

liefs Bri

hey ben ik nog een keertje,

hier heb jij denk ik veel aan :

De screeningstest middels de progesteronbepaling in de tweede cyclushelft

Meestal wordt in het ziekenhuis een bloedonderzoek verricht om te kijken naar de hoogte van het hormoon progesteron. Dit onderzoek moet halverwege in de tweede cyclushelft plaatsvinden, dus ongeveer zeven dagen na de eisprong. Als de hoogte daarvan voldoende is kan men gevoeglijk zeggen dat alles wat daaraan vooraf gegaan is in die cyclus ook goed geweest is. De waarde moet ten minste ongeveer 32 nmol/l bedragen. Als de waarde tussen de 16 en 32 nmol/l bedraagt is er wel sprake van luteinisatie, maar hoeft er niet noodzakelijkerwijs sprake geweest te zijn van een goede ovulatie. Omgekeerd is een waarde tussen 16 en 32 nmol/l meestal het gevolg van het feit dat het onderzoek op het verkeerde moment in de cyclus is verricht, zodat je het niet met zekerheid kunt zeggen.

liefs Bri

Jeetje zeg,
Ik dacht een positieve ov test = eisprong maar zo simpel is het dus ook weer niet.
Ik ga zeker even kijken voor die ov testen met smiley erop, bedankt bri.
Liefs Rene

Hallo,

Ik lees vaak mee op het forum maar nu toch van mijn kant een vraagje. Ik heb deze maand ook ovulatietesten gebruikt (Clearplan) en ik heb een cyclus van 34 dagen. Vanaf dag 16-22 getest maar helemaal geen streepjes te bekennen.

Nu is mijn vraag  (misschien een stomme) kun je alleen maar menstrueren als je een eisprong hebt gehad of kun je ook menstrueren zonder eisprong?
Want als ik dan ongi wordt dan weet ik tenminste dat er wel een eisprong is geweest maar dat mijn ei waarschijnlijk eerder komt dan je zou verwachten...

Wie weet dit?

Groetjes,
Pat
(26 jaar, ronde 5, 1e kindje)

quote: bri reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-12-2005 12:11:12'));

hey ben ik nog een keertje,

hier heb jij denk ik veel aan :

De screeningstest middels de progesteronbepaling in de tweede cyclushelft

Meestal wordt in het ziekenhuis een bloedonderzoek verricht om te kijken naar de hoogte van het hormoon progesteron. Dit onderzoek moet halverwege in de tweede cyclushelft plaatsvinden, dus ongeveer zeven dagen na de eisprong. Als de hoogte daarvan voldoende is kan men gevoeglijk zeggen dat alles wat daaraan vooraf gegaan is in die cyclus ook goed geweest is. De waarde moet ten minste ongeveer 32 nmol/l bedragen. Als de waarde tussen de 16 en 32 nmol/l bedraagt is er wel sprake van luteinisatie, maar hoeft er niet noodzakelijkerwijs sprake geweest te zijn van een goede ovulatie. Omgekeerd is een waarde tussen 16 en 32 nmol/l meestal het gevolg van het feit dat het onderzoek op het verkeerde moment in de cyclus is verricht, zodat je het niet met zekerheid kunt zeggen.

liefs Bri

Dank je Bri!

Ik heb er zeker wat aan.
Ik heb er ook zelf bij de gyn op aangedrongen om nogmaal op progesteron te testen. Dit gaan we in de volgende cyclus doen. Mocht ie te laag zijn dan gaan we iui doen met stimulatie d.m.v. clomid. Als het gehalte hoog genoeg is doen we iui in de 'normale' cyclus. Ik ben blij dat er wat gedaan wordt, ookal realiseer ik me maar al te goed dat de slagingskansen van iui niet zo hoog zijn. Tussen de 25 en 35% na 6 pogingen.

Nogmaals  bedankt,  heel veel succes, en ik hoop dat je snel ongi wordt!

Liefs,
Linny

Hoi Pat,
Ik vroeg me precies hetzelfde af, of je alleen ongi wordt als er een eisprong is geweest. maar volgens mij kun je ook ongesteld worden zonder eisprong of zeg ik nu iets heel doms
Liefs Rene

He Rene,

Ik ben eigenlijk in de veronderstelling dat je dus alleen menstrueert als je een eisprong hebt gehad...maar nu twijfel ik dus heel erg...

Misschien dat iemand anders raad weet?

Liefs,
Pat

Terug
Bovenaan