vraagje voor de borstvoeding mama's

Milo is aanstaande woensdag 6 maanden en ik ben nog niet van plan om te stoppen met borstvoeding. Maar ik heb vaak gehoord dat borstvoeding na 6 maanden geen extra waarde meer heeft, zou dat nou echt zo zijn??? Er zitten dan toch nog steeds anti-stoffen in enzo?? Wie weet dit?

En wanneer stoppen jullie? Ik geef nu al veel langer bv dan ik ooit had verwacht en heb altijd gezegd dat ik ermee stop wanneer het er 'belachelijk uit gaat zien'. Maar goed, ik heb nu een kind van 71 cm aan mijn borst hangen dus voor veel mensen ziet het er nu waarschijnlijk al belachelijk uit, haha, dus die maatstaf haal ik al niet meer.  Zijn hier bv moeders die kinderen met tandjes hebben? Milo heeft nog geen tandjes en ik denk dat ik er wel mee ga stoppen wanneer hij ze krijgt. Is het pijnlijk? Gebruiken jullie dan van die siliconen tepelbeschermers?
liefs Stephanie

hm... heb het toch even opgezocht op borstvoeding.nl en daar staat hetvolgende:

Het is een bekend misverstand dat borstvoeding na een bepaalde leeftijd minder waardevol zou zijn. Gedurende de hele borstvoedingsperiode blijft moedermelk een belangrijke bron van voedingsstoffen en van allerlei componenten die een kind helpen bij het opbouwen van zijn immuun-systeem.
Opvallend is dat het gehalte aan antistoffen in de melk na een paar maanden weer gaat stijgen: ongeveer op het moment dat de meeste baby's gaan kruipen en met allerlei mogelijke ziektekiemen in contact komen.
Rond deze tijd zullen de meeste kinderen ook ander voedsel gaan krijgen naast de moedermelk. Melkvoeding blijft voor de meeste baby's echter de belangrijkste voedingsbron gedurende het eerste levensjaar.
Immuun-systeem
Het immuun-systeem van een kind heeft een aantal jaren nodig om zich volledig te ontwikkelen. Alle hulp die een kind kan krijgen bij de verdediging tegen ziektekiemen en allergene stoffen is dan welkom. Langdurig voeden is een belangrijk en natuurlijk hulpmiddel bij die ontwikkeling.
En baby's die moedermelk krijgen, blijken veel beter aan hun behoefte aan vitamines, mineralen en energie toe te komen dan baby's die niet de borst krijgen.
Te ongeduldig om te eten
Vooral in het tweede levensjaar, als kinderen gaan lopen en de wereld gaan verkennen, kunnen sommige kinderen het geduld haast niet opbrengen om voldoende te eten. Even bij mama aan de borst drinken geeft dan een rustmoment, waarbij tegelijkertijd een krachtige energiedrank wordt genuttigd.
Ook in tijden dat een kind wat met de gezondheid sukkelt, veel verkouden is, of buikgriep heeft en daardoor weinig kan en wil eten, is moedermelk vaak een welkome bron van vocht en energie.
Niet alleen gezondheidsredenen
Naast gezondheidsredenen is het langvoeden ook een bron van genegenheid en lichamelijk contact tussen moeder en baby, wat zeker in roerige tijden met een eigenzinnige peuter een prettige onderbreking van de dag kan zijn voor beiden.
Kortom: langer voeden dan 6 maanden heeft zeker voordelen voor de baby. Over de voordelen van langvoeden voor de moeder hoop ik een andere keer meer te kunnen vertellen.

Hi stephanie,
Ik geef ook borstvoeding en ben ook nog lang niet van plan om te stoppen, ons meisje is nu 19 weken en 1 dag.
Ik vind het echt super en Lynn geniet er ook met volle teugen van.
Ik heb ook niet echt een einddatum in zicht, we zien wel.
Als ons meisje er geen zin meer in heeft, dan stoppen we, en wat betreft de tandjes, weet niet of het pijn doet, Lynn heeft er nog geen, misschien dat het ook wel went.
Bij jou gaat het ook super hè?
Groetjes
X

Hoi Stephanie,

Hier nog een borstvoedende moeder. David is nu ook net zes maanden en ik dacht altijd, dan te stoppen met zelf voeden. Maar ik vind het toch gek om er nu opeens mee te stoppen. Met de hapjes (ik geef nu fruit en groente) veranderd er toch al vanalles en wordt de hoeveelheid borstvoeding langzaam minder. Dat verloopt toch op een natuurlijke manier. Op termijn wil ik in ieder geval de eerste voeding 's ochtens proberen nog zo lang mogelijk te blijven doen. Dit vind ik echt een heerlijk moment, nog even samen gezellig tutten in bed, en soms nog even opnieuw in slaap vallen samen. Maar hoe het gaat lopen weet ik ook nog niet, ik begin er  inmiddels aan te wennen dat je met borstvoeding niet teveel moeten plannen maar  het gewoon moet laten gebeuren en dan zien hoe het loopt.
Ik werk twee dagen en wil dan in ieder geval nog maar een keer en op den duur niet meer hoeven kolven, want dat ben ik wel echt zat. Maar het schijnt dat  je hoe langer je hebt gevoed je ook steeds flexibeler kunt omgaan met een keer een voeding over slaan, de hoeveelheidt loopt niet meer zo snel terug.      
Zoals al staat in het stukje dat je had gevonden blijft het voor de gezondheid van je kindje wel heel waardevol. Ik weet niet waar je dit had gevonden maar op de site borstvoeding.com staan ook een heleboel handige info, ook over het bijvoeden. Ben het niet overal mee eens maar je kunt eruit pikken wat je wat lijkt. Ik heb het boek "Eten voor de kleinjes" van Stefan Kleintjes inmiddels aangeschaft.

Succes ermee!

Groetjes Sascha, mama van David.

Hallo Mijn dochter is van de week 6maand geworden en is ook 71cm..dus ziet er aan de borst hetzelfde uit. Ik ben nu gewoon bezig om er voor te zorgen dat ze goed vast gaat eten als dat is geluk bouw ik voeding voor voeding af. Tot die tijd geef ik bv lekker makkelijk! Omdat ik al niet gedacht had de 6maand te halen vind ik het ook moeilijk nu een stopleeftijd te verzinnen. 1 jaar vind ik te lang...mijn man ook. Maar ja wanner dan overstappen???

Hallo bv-moeders, graag wil ik even reageren, omdat ik het erg leuk vind om jullie berichtjes te lezen, gelukkig zijn er nog meer moeders die blijven voeden totdat het moment komt dat het op een heel natuurlijke manier afgebouwd wordt en daarna stopt.
Mijn eerste kindje gaf ik bijna 9 maanden borstvoeding en twee weken  later kreeg ze in korte tijd haar tandjes, ze wilde zelf niet meer aan de borst drinken, want ze was verkouden en weigerde dagen lang de borst, toen besliste zij voor mij dat ik mocht stoppen (ik was blij en het was goed zo).
Mijn zoontje is nu 7 maanden en krijgt ook borstvoeding. Ik heb veel te laat de fles geintroduceerd en  tot nu toe is het nog steeds niet gelukt om hem hieruit  te laten zuigen. Hij  zet alles op alles en spuugt de flesvoeding  steeds uit, ook gekolfde melk of een sapje wil hij niet uit de fles. Nou, ik sla dat deel dan maar over en begin maar meteen met uit een bekertje leren drinken. Hij is heel makkelijk overal mee, niets is hem te dol, maar dit is toch echt geen makkie.
Ik ben heel erg benieuwd wanneer hij aan zal geven geen borstvoeding meer te willen en ik begin er zelf wel een beetje genoeg van te krijgen, maar ik ga gewoon door tot er een moment komt dat het genoeg is geweest, ik stel me nu voor dat dit voor de eerste verjaardag absoluut klaar moet zijn.
Het zal wel raar zijn, maar die mooie herinnering blijft.
Groetjes van Jeanne

Ik wens jullie veel plezier en we weten allemaal dat het best pittig kan zijn, dat je best wel moeite moet doen, dingen moet laten mbt eten en drinken, beschikbaar zijn dag en nacht, borstontsteking als je niet oppast, ga maar door, dus ik heb voor jullie allemaal heel veel respect, het is zo makkelijk om de flesvoeding te kiezen, die mogelijkheden hebben we, maar daarmee zouden we al die bijzondere  momenten missen, zoals zo'n gretig mannetje die niet kan wachten om aan te vallen en nog voordat hij 'goed' ligt je tepel al te pakken heeft, van die tevreden geluidjes maakt of zo geweldig voldaan aan de borst in slaap valt. HEERLIJK.  

Terug
Bovenaan