vraagje voor Nienke (terugkrijgen zwschapsverlof onderwijs)

Hoi, hoi,

Ook ik werk in het (basis)onderwijs. Ik ben afgelopen jaar ook in de zomervakantie bevallen en zal dat dit jaar wederom doen. En afgelopen jaar heb ik 3 weken terug gekregen en krijg dat dit keer ook weer.
Het staat zo in de basisonderwijs CAO. Deze verschilt van de CAO voor het (voortgezet en) beroepsonderwijs.
Ik heb de bond gebeld. Deze geven dit ook aan!
Vandaar de verschillen binnen het onderwijs.

Liefs, Juffy

Ik zit in het voortegezet onderwijs, weet iemand hoe het daarmee zit? De directeur had namelijk bij onze eerste ook al een fout gemaakt (als je "te laat"bevalt, krijg je weken extra) en dat heb ik ook met heel veel pijn en moeite moeten rechtzetten, dus nu wil ik graag weten hoe het dan zit, sta ik sterker!
En het is toch ook belachelijk, die verlofweken heb je ook niet nodig in de vakantie, want dan ben je toch al vrij!

Janine

Hoi Kaskes,

Zie je berichtje nu pas maar er hebben er al veel geantwoord lees ik. Wat is het onderwijs toch altijd ruim vertegenwoordigd!
Ik heb een mail gestuurd aan onze personeelsfunctionaris (werk op een grote scholengemeenschap, voorgezet onderwijs inderdaad) en zij kon mij vertellen dat ik alle 7 weken van de zomervakantie extra na mijn verlof krijg. Volgens mij staat dit in de CAO maar die verschilt natuurlijk per type onderwijs. Voor mij houdt dat in dat ik 6 weken van tevoren stop, 10 weken erna overhoudt (plus de eventuele weken dat het kindje te laat geboren wordt) + nog eens 7 weken vakantie "bonus"(noem ik het maar even). Ik heb dus besloten om pas na de kerst terug te komen, als ik al terugkom want ik vind de sfeer bij mij op school echt niet leuk meer. Dus misschien is het tijd voor een nieuwe start, we zullen zien. In elk geval ga ik eerst heerlijk genieten van mijn enorm lange verlofperiode. Ik hoop voor jullie allemaal dat julllie ook extra weken krijgen maar ik zou dit gewoon eens goed nazoeken in de CAO en als er iemand op school verstand van heeft het goed navragen. Vaak zijn er wel collega's die hetzelfde hebben meegemaakt.

Wat een verschil zeg! Nou ja, ik ben allang blij met mijn 3 weken extra en daarna zie ik wel even verder. Donderdag heb ik overleg met mij directeur.

Wat vervelend dat er zo'n rotsfeer hangt op jouw school. Bij ons moeten er juist mensen uit (ongeveer 2 hele banen), maar niemand wil eigenlijk weg! Eén collega heeft zich nu vrijwillig "opgeofferd", maar dan moet er nog steeds anderhalve baan weg... ALs het goed is horen we eind deze maand meer, nog wel even spannend dus.
Ik hoop dat je na je verlof net zo'n leuke school vindt, als ik heb!

Groetjes, Kaskes

Hey Kaskes e.a.

Het is idd zo dat je in het PO 3 weken gecompenseerd krijgt. Maar als je graag lang thuis wilt zijn, heb je dan ook al gedacht aan betaald ouderschapsverlof? Je hebt recht op ongeveer 3 maanden per kind tegen 55 procent van je loon. En als je op dit moment full-time werkt kun je er ook nog aan denken om je ADV op te sparen en achter je verlof aan te plakken.

Hoi Meiden,

Ik heb vandaag het gesprek met mijn directeur gehad. En ik heb goed nieuws: Ik mag sowieso op school blijven!!! Ik weet niet wie er wel weg moeten, dat is maandag duidelijk want dan heeft hij iedereen gesproken. Dus een klein beetje spanning is er nog wel omdat ik sommige collega's echt niet zou willen missen.
Ik heb het met mijn directeur ook gehad over mijn verlof. Ik krijg (openbaar primair onderwijs) 3 weken zomervakantie terug. Over evt ouderschapsverlof zei hij dat ik even in gesprek moet gaan met werving en selectie van het bestuur. Hij kent niet precies de regels, maar hij vond dat ik moest kiezen voor mezelf en mijn gezin en niet voor   de school! Ook al betekent dat, dat ik bijna een jaar niet voor de klas zal staan (ivm bekkenklachten sta ik al sinds half januari niet voor de groep). Ik heb echt een heel menselijke directeur!!!
Ik weet nu nog niet wat ik ga beslissen: Ik ben niet echt een thuisblijfmoeder, dus wat als ik tegen de muren op loop na 4 maanden???
Eerst dat gesprek maar eens aangaan met werving en sel. en horen wanneer ik op z'n laatst moet aangeven wat ik wil. En wat plussen en minnen op papier zetten (bijvoorbeeld wel borstvoeding blijven kunnen geven tot het kind 6 mnd is, financiële teruggang is dan juist weer een min...)

HOe is het bij jullie met de overleggen over het verlof?

Groetjes, Kaskes

Hai Kaskes,

Gefeliciteerd dat je mag blijven. Wat een geruststelling.
Ik heb het grotendeels via de vakbond uitgezocht. Qua betaald ouderschapsverlof heb je ongeveer recht op 9 weken ( als je het voor je gehele betrekking zou opnemen ) tegen 55 procent van je loon. Maar je kunt ook bijv opnemen voor een dag in de week gedurende een langere periode.

Oh en is het je eerste? Ik vond nml 12 weken erg snel gaan hoor. Zeker als je BV geeft. Dat ouderschapsverlof vind ik echt een uitkomst.

Succes met uitzoeken

Hoi Juf,

Bedankt voor je reactie. Het is ons tweede kindje en bij de eerste is het kolven niet (goed) gelukt. Bij haar ben ik een half jaar thuis geweest en heb dus een half jaar zelf kunnen voeden. We hebben wat allergietjes en astma in de familie, dus ik wil het liefst zo lang mogelijk daarmee doorgaan. Bij onze dochter heb ik tot bijna een jaar nog deels zelf gevoed. Toen wilde ze zelf niet meer (snik).
Na dat halve jaar was ik er ook wel heel erg aan toe om weer aan het werk te gaan.
Ik ben niet zo'n thuisblijfmoeder, dan ga ik me nutteloos voelen. Ik vind het heel knap als vrouwen of mannen wèl volledig huisvrouw/man kunnen zijn, maar ik ben er niet voor in de wieg gelegd. Daar zit dus wat mij betreft ook wat twijfel.

Wat ga jij doen (weet ik even niet meer uit mijn hoofd)?

Liefs, K

Terug
Bovenaan