Vraagjes over de keizersnede???

Nog geen reactie op het vorige onderwerp, misschien titel aanpassen

Helaas ligt mijn baby dwars en is er een keizersnede noodzakelijk.
Wie heeft er een kiezersnede ondergaan? Zo ja heb ik een paar vraagjes:

Vraagje:
* Hoe lang duurt het herstel bij jou?
* Lukte het om borstvoedig te geven?
* Had je na de ingreep ook gewoon een aantal wekenbloedverlies (hetzelfde als na een gewone bevalling)

Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

Hallo,
goed dat je je van te voren verdiept in de gevolgen bij een keizersnede. Op zich fijn dat je het nu weet dat het een kz wordt.
Ikzelf heb na één uur persen (en vaccuumpomp) een spoedkeizersnede ondergaan. Mijn volgende zwangerschappen zullen eindigen in een geplande keizersnede. Mijn bekken is te smal om vaginaal te bevallen.
Maar goed jou antwoorden:
- ik heb net voor middernacht op zondag een keizersnede gehad,  woensdag was ik uit bed en donderdag ging ik naar huis. Een meisje naast me had maandagmorgen een geplande kz en was ook woensdag op de been en kon ook donderdag naar huis. Reken dus op 4/5 dagen. Tip: lopen gaat het beste als je een opgerolde handdoek tegen je wond drukt. Klinkt pijnlijk maar dat ontlast je hechtigen en dan heb je geen pijn.
- borstvoeding ging niet erg goed, omdat Simon niet gelijk goed pakte. Ik begon met kolven, maar voelde mij hier niet lekker bij. Ik ben dus na 48 uur met flesje begonnen en daar voelde ik mij prettiger bij. Meisje naast me (van het voorbeeld hierboven) had hetzelfde. Ook zij koos voor de fles.
- ik heb ook gewoon nabloedingen gehad, na 6 weken kwamen er nog allemaal stolsels uit....blobblob. Gelukkig heb ik geen problemen met de wond gehad.

Nog wat tips van anderen:
- vraag een spiegel boven de operatietafel zodat je kan meekijken.
- vraag een papegaai boven je bed zodat je makkelijker rechtop kan gaan zitten.

Succes!!!

Ikheb een spoedkeizersnede gehad met complicaties, dus niet representatief voor sommige van jouw vragen )heb 10 dagen in het ziekenhuis gelegen'.

Over de brostvoeding kan ik wel wat zeggen. Destijds )bijna 9 jaar geleden' mocht je niet direct starten met het geven van borstvoeding, heb gehoord dat dat nu anders is, maar dat zou je na moeten vragen. In ieder geval ben ik na 24 uur wle gestart met borstvoeidng, maar vanwege de complicatie lukte het eerst niet. Na 6 dagen begon ik op te knappen en heb ik mijn dochter alsnog weer aangelegd. Ik had eerst niet voldoende, en krege het advies om over te stappen op flessenvoeding. Ik wilde dat echter niet, ik dacht dan maar combineren. Na 10 dagen ben ik naar huis gegaan, en vanaf dat moment kreeg mijn dochter volledige borstvoeding. Ze heeft dat 6 maanden gehad. Het was belsist niet makkelijk om die borstvoeding opgebouwd te krijgen, maar ik wilde zo graag, en bij mij lukte het.

Als je voor de borstvoeding wil gaan dan moet je het zeker proberen, ook na een keizersnede is het mogelijk. Geef niet te snel op, maar ga er zelf ook niet aan onder door.
Heel veel succes met de keizersnede en de borstvoeding.

Miep

Hallo!
Ik begrijp dat je het jammer vindt om via een keizersnede moet gaan bevallen.
Zelf ben ik 29-11-06 via een spoedkeizersnede bevallen. De bevalling vorderde niet en op een gegeven moment was er haast bij. Gelukkig hoefde ik niet onder algehele narcose en heb ik alles mogen meemaken en was het uiteindelijk een prachtige bevalling.
Maar goed ik zal je vragen proberen te beantwoorden;
Ik was vrij snel weer hersteld. Met dag 2 liep ik op, nog wel wat krakkemikkig, maar ja het is dan ook een vrij zware buikoperatie. De pijn aan mijn buik is me alles meegevallen! Je hebt ook wel een grote wilskracht op  dat moment want je wilt zo snel mogelijk zelf voor je kindje zorgen. Maar luister goed naar de adviezen die je krijgt omtrent tillen enz. En vooral naar je eigen lichaam! Als je te snel teveel gaat doen, heb je jezelf er mee!
Ik heb prima borstvoeding kunnen geven, meteen na de bevalling en ik mijn kindje op de afdeling bij me kreeg heb ik hem aangelegd, het duurde natuurlijk net als bij iedereen een paar dagen voordat het goed op gang kwam, maar het lukte!
En wat betreft het bloedverlies, in mijn geval was dat een paar weken, net als (wat ik begrepen heb) bij een normale bevalling!
Ik wens je heel veel succes en sterkte alvast!
En geniet ook van alles hoor.
Groetjes van Bloem

Hoi,

Ik heb een ongeplande keizersnede gehad. In eerste instantie leek het een gewone bevalling te worden, maar na een paar keer persen dreigde mijn kleintje in nood te raken. Ik zeg dit erbij omdat sommige dingen misschien anders zijn dan bij een geplande keizersnee waarbij je niet eerst weeën hebt gehad.

Het ligt eraan wat je onder herstel verstaat. Ik ben 5 dagen in het ziekenhuis gebleven volgens de berekeningen van het ziekenhuis, in de praktijk kwam dat neer op 3 hele dagen. Daarna ben ik toch nog wel een hele tijd zwak geweest. Ik heb een paar dagen na de ks blaasontsteking gekregen (is een complicatie die vaker voorkomt) en het duurde even voor dat over was. Ik ben pas na ruim 2 weken voor het eerst eens voorzichtig naar buiten gegaan (afgezien van het ritje van het ziekenhuis naar huis natuurlijk). En heb echt nog een hele tijd zeer rustig aan gedaan.

* Lukte het om borstvoeding te geven?
Ja, dat lukte heel goed. Ik heb mijn dochter binnen een uur aangelegd -ik was nog op de uitslaapkamer- en ze dronk meteen goed. Na 2 dagen moest ik van de verpleegsters om de een of andere reden kolven. Ik heb geen idee waarom, misschien wilden ze weten of ik melk had want mijn dochter was heel licht bij de geboorte. Dat ging toen heel goed, er kwam veel melk uit. Geef in het ziekenhuis van tevoren aan dat je borstvoeding wil geven, en dat je de kleine graag binnen een uur wil aanleggen, dan kunnen ze daar rekening mee houden.

* Had je na de ingreep ook gewoon een aantal weken bloedverlies (hetzelfde als na een gewone bevalling)
Nog wel een tijdje bloedverlies, maar bij mij was het veel minder lang dan na een gewone bevalling. Nadat ze de baby uit de baarmoeder hadden gehaald, hebben de artsen alvast veel bloed weggezogen. Het grootste gedeelte van het bloed was dus al weg uit de baarmoeder. Dat scheelde volgens mij aanzienlijk. Ik heb gedurende de kraamtijd nog wel bloedverlies gehad, maar zeker geen 6 weken.

Groetjes, Marijke

Hoi hoi,

Ik krijg wellicht ook een geplande keizersnede en de eerste twee vragen had ik al beantwoord gezien, omdat ik wat mensen ken met een keizersnede. Volgens de meesten duurt het herstel ong. 6 weken. Je mag dan niet tillen e.d., maar dat is bij elke buikoperatie zo. Mijn moeder is geopereerd aan haar baar moeder en mocht ook niet tillen. Dat had niks met de keizersnede te maken (ze was toen al boven de 50). Een keizersnede is een middelgrote buikoperatie en daar moet je altijd rustig mee aan doen.

Verder hoorde ik op de borstvoedingsvoorlichtingsavond dat borstvoeding ook mogelijk is na een keizersnede (toen wist ik nog niet van de stuitligging van onze uk). Dus het wel of niet lukken van borstvoeding is volgens mij niet afhankelijk van de keizersnede.

Maar jouw laatste vraag, daar hoor je inderdaad niet veel over en ik wilde de vraag aan de gyn. voorleggen als het zover zou zijn. Ik vroeg me ook af of je de normale bloedingen zou krijgen (en wat normaal is, is voor iedere vrouw ook weer anders). Maar het antwoord staat hier: ja dus!

Weer wat geleerd vandaag :)

Gr. Tamara

quote: Jennydanny schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('03-04-2007 20:48:48'));

Nog geen reactie op het vorige onderwerp, misschien titel aanpassen

Helaas ligt mijn baby dwars en is er een keizersnede noodzakelijk.
Wie heeft er een kiezersnede ondergaan? Zo ja heb ik een paar vraagjes:

Vraagje:
* Lukte het om borstvoedig te geven?
* Had je na de ingreep ook gewoon een aantal wekenbloedverlies (hetzelfde als na een gewone bevalling)

Alvast hartelijk dank voor je antwoord!

Ik heb inmiddels 2 keizersnedes gehad en deze waren alletwee heel anders.
De eerste was een acute (na een uur persen en de vacuum) en ging super, alleen het herstel duurde doordat ik eigenlijk 2 bevallingen in 1 had voor mijn gevoel best lang. Zo'n 4 weken.

Na de tweede keizersnede was ik weer veel eerder op de been (na zo'n 2 weken) en heb ik veel minder pijn gehad. (komt natuurlijk ook omdat de zenuwen en spieren allemaal al een keer doorgehaald zijn). Beide keren was ik snel uit het ziekenhuis. Eerste keer na 4 dagen (incl bevallingsdag) en tweede keer na 3 dagen (incl bevallingsdag).

Borstvoeding kreeg ik bij de eerste niet goed op gang, maar had naast de dubbele bevalling ook nog eens een fikse blaasontsteking opgelopen. Was dus goed ziek.

Tweede keer kwam de borstvoeding veel sneller op gang en ik heb mijn zoontje 5 maanden borstvoeding gegeven.

Na beide bevallingen heb ik zo'n 6 weken gevloeid.

Succes ermee! En probeer gewoon een beetje onbevooroordeeld erin te gaan, laat het gewoon maar gebeuren, dan valt het het meeste mee.

Terug
Bovenaan