Hoi,
Ik heb een ongeplande keizersnede gehad. In eerste instantie leek het een gewone bevalling te worden, maar na een paar keer persen dreigde mijn kleintje in nood te raken. Ik zeg dit erbij omdat sommige dingen misschien anders zijn dan bij een geplande keizersnee waarbij je niet eerst weeën hebt gehad.
* Hoe lang duurt het herstel bij jou?
Het ligt eraan wat je onder herstel verstaat. Ik ben 5 dagen in het ziekenhuis gebleven volgens de berekeningen van het ziekenhuis, in de praktijk kwam dat neer op 3 hele dagen. Daarna ben ik toch nog wel een hele tijd zwak geweest. Ik heb een paar dagen na de ks blaasontsteking gekregen (is een complicatie die vaker voorkomt) en het duurde even voor dat over was. Ik ben pas na ruim 2 weken voor het eerst eens voorzichtig naar buiten gegaan (afgezien van het ritje van het ziekenhuis naar huis natuurlijk). En heb echt nog een hele tijd zeer rustig aan gedaan.
* Lukte het om borstvoeding te geven?
Ja, dat lukte heel goed. Ik heb mijn dochter binnen een uur aangelegd -ik was nog op de uitslaapkamer- en ze dronk meteen goed. Na 2 dagen moest ik van de verpleegsters om de een of andere reden kolven. Ik heb geen idee waarom, misschien wilden ze weten of ik melk had want mijn dochter was heel licht bij de geboorte. Dat ging toen heel goed, er kwam veel melk uit. Geef in het ziekenhuis van tevoren aan dat je borstvoeding wil geven, en dat je de kleine graag binnen een uur wil aanleggen, dan kunnen ze daar rekening mee houden.
* Had je na de ingreep ook gewoon een aantal weken bloedverlies (hetzelfde als na een gewone bevalling)
Nog wel een tijdje bloedverlies, maar bij mij was het veel minder lang dan na een gewone bevalling. Nadat ze de baby uit de baarmoeder hadden gehaald, hebben de artsen alvast veel bloed weggezogen. Het grootste gedeelte van het bloed was dus al weg uit de baarmoeder. Dat scheelde volgens mij aanzienlijk. Ik heb gedurende de kraamtijd nog wel bloedverlies gehad, maar zeker geen 6 weken.
Groetjes, Marijke