Vrienden die het niet begrijpen

<p>Hoi allemaal!   Hebben jullie dat nou ook? Dat kinderloze vrienden je uitnodigen om savonds iets te gaan doen? 1 van mijn beste vriendinnen wil graag een kindje en dat is haar van harte gegund maar vraag me een beetje af of ze begrijpt dat je nogal wordt geleefd met een jong kind, of ben ik de enige die zich aan een hele strakke planning moet houden. ik weet niet hoe het bij de rest zit maar onze dame gaat gewoon tussen 18:30 en 19:00 naar bed, haar eigen bed, en dus betekent dat dat wij gewoon thuisblijven. Van die tijden afwijken betekent ellende dan raakt ze ontregeld en dat willen we niet. Daar kunnen we echt best wel lang last van hebben als ze uit haar ritme is. Is dit nou zo raar? Hoe doen jullie dit?  Ik krijg regelmatig de vraag of we mee gaan dineren of gezellig komen bbqen Na 19:00 met het mooie weer en dan zijn mensen verbaasd dat kindlief niet “gewoon” mee kan om het tot in de late uurtjes ergens gezellig te hebben. ik probeer het dan uit te leggen maar het wordt niet altijd positief ontvangen.. Ben ik de enige die dit soort vragen en reacties  krijgt en is het nou zo raar dat ik het raar vind dat zij dat niet begrijpen? Ik vind het lastig om dan allerlei voorbeelden opgenoemd te krijgen van gezinnen waarbij het wel allemaal kan, lukt en goed gaat.. Sja bij ons nou eenmaal wat lastiger. </p><p>Of ben ik 1 van de weinige waarvan het kind een hele lastige slaper is en bij het minste of geringste helemaal uit haar doen is? ik wissel wel af met mijn man, en we hebben vaak thuis etentjes maar soms krijgen we gewoon weleens de vraag of we Vrijdag of zaterdagavond langs willen komen… ik wil gewoon niet zo slepen met mijn kind. Weinig mogelijkheden tot oppas ook helaas. </p>
 
Dit is herkenbaar voor ons.
Ipv te gaan uiteten, vragen we vrienden bij ons te komen eten zodat onze dochter gewoon op tijd naar bed kan.
Bij bijvoorbeeld een verjaardag welke om 19.30u begint, vragen we of we iets eerder mogen komen, zodat we haar bij de jarige thuis op bed (campingbedje) kunnen leggen. Weliswaar moet ze even wakker gemaakt worden als we naar huis gaan, maar ze valt altijd zo weer in slaap, dat is mssn ook een optie als je bij vrienden thuis gaat eten. 
 
Lastig hè! Mijn man zei toevallig zelf van de week dat hij het lastigst aan een kind vindt dat je ‘s avonds niets meer spontaan kunt doen. Gelukkig lukt het hier een aardige middenweg te vinden, voordat ik een kind kreeg, vond ik dit ook lastig in te schatten!
Dingen die wij doen om het leuk te houden: 
- dochter slaapt geregeld in haar deryan tentje, waardoor deze heel fijn en vertrouwd is. Als wij bij vrienden eten zorgen we dat we haar ritme aanhouden en nemen we het tentje mee, zodat ze in haar vertrouwde bedje slaapt. Dit gaat heel goed, zo kan ze gewoon rond 7/half 8 naar bed. We gebruiken een slaapzakje dat ze aan kan houden in de autostoel of nemen de kinderwagen mee voor de verplaatsing naar huis, ze slaapt zo goed als altijd direct door in haar eigen bed. Mede door corona slaapt ze geregeld thuis ook in haar tentje (van haar slaapkamertje soort van kantoor gemaakt voor overdag).
- vrienden uitnodigen bij ons, met elkaar koken of lekker iets bestellen. Uiteten thuis, scheelt nog geld ook! 
- Zelf lunch/brunch dates voorstellen. Soms ergens, maar ook houden we vaak een picknick; bakken pannenkoeken, halen vers brood, lekkere drankjes mee en dan met zijn allen naar het strand/park. 
Al onze kinderloze vrienden zijn enorme levensgenieters die houden van urenlang borrelen en kletsen, maar ze zijn allemaal ‘om’ en vinden onze nieuwe dingen (vooral dus thuis) gezellig. Corona hielp er ook in mee; geen restaurants en makkelijker op afstand, wij hebben zelf veel minder het gevoel dat we ‘ons leven moeten opgeven.’ Dochterlief is blij met alle aandacht...
 
Ik heb het helaas een beetje andersom met 2 vriendinnen van mij. Ze vragen me bij voorbaat al niet mee omdat ik waarschijnlijk toch niet kan. Beetje vreemd wat dat is sinds ze geboren is (6maanden) pas een keer voorgekomen.
Nu is onze dochter erg makkelijk betreft bedtijd, maar ook hier ligt ze er rond 19.30 echt wel in. Als we ergens gaan bbqen dan leggen we haar in haar campingbedje. Maar dat komt vanwege corona maar weinig voor. Ze is wel gewend om ergens anders te slapen, maar thuis slaapt ze toch het beste.
Ik merk dat ik zelf ook iets minder behoefte heb om telkens maar weer de deur uit te gaan. En dat is helemaal niet erg. Je leven krijgt een andere invulling met zo’n kleintje erbij, dat snappen veel mensen inderdaad niet. Ik kreeg als antwoord toen ik vertelde dat ik zwanger was. Hoop niet dat jij nu ook zo’n huismus wordt, die het dorp niet meer uitkomt. Lekker dan...
 
Ja haha. Ze denken er gewoon niet bij na. Tot nu toe nooit vervelend geweest hoor. Mijn zoontje is 13 maanden en een vriendin stelde voor om met alle vriendinnen en partner en kids te gaan bbq-en rond 18.00 ofzo. Ik zei dat dat leuk was maar dat mijn vriend en zoon iig dan niet kunnen komen. Je zag haar denken hmm waarom niet.. haha ik zei hij gaat om 18.30 naar bed. Zegt ze maar hij slaapt toch soms in de kinderwagen, jaa maar daar past ie al heel lang niet meer in ?  
Heb ook wel eens t campingbedje meegenomen. Alleen zit je dan met een hele verhuizing aan spullen, daar heb ik niet altijd zin in. 
 
Je kunt ook een keer een campingbedje meenemen toch? Niet elke week, maar een keertje moet kunnen. Anders vraag je of ze bij jullie komen eten. Kan je kindje gewoon naar het eigen bed
 
Heel herkenbaar. Maar dan meer met de familie. Door de corona is hij niet erg geweest en sliep dus in zijn eigen bed elke keer. Toen het weer een beetje kon vond de familie het vreemd dat we niet om half 1 konden lunchen. Ja meneer sliep toen van half 2 tot 4 uur. Nu af en toe aan het proberen met campingbedje gaat redelijk. Eigen bed gaat toch beter. En wij zorgen dat we thuis zijn als hij rond 19uur naar bed gaat. Wij gaan 's avonds ook niet meer weg. Ook geen behoefte aan. Ben blij als hij op bed ligt en even rijd voor mezelf heb. Hij slaap nog 2c overdag dus best lastig om op verjaardagen en zo te gaan. Zeker omdat we vaak een half uur moeten tijden en hij 3 uur wakker kan blijven. Volg je eigen gevoel. En ja dan ieder apart gaan. 
 
Tja.. herkenbaar hoor. In onze vriendengroep daar kijken er ook een aantal raar op als wij b.v. om beurten langs komen tijdens een bbq zodat de kleine meid thuis kan blijven..
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ze zullen, indien ze kinderen krijgen, vanzelf gaan beseffen hoe en wat. Good things take time...
 
Terug
Bovenaan