Vrienden die het niet begrijpen

Veel dingen kun je pas écht begrijpen wanneer je het zelf mee (heb ge-)maakt.
Zo ook met kinderen.. 
Wij zijn op zich best makkelijk in het meenemen of iets later naar bed gaan voor onze zoon. Inmiddels is hij 4 jaar en gaat dat ook makkelijker..
Met 2 andere stellen(vrienden) gingen we regelmatig uit eten/drinken/feestjes af. Nu we allemaal kids hebben, doen we weekend/overdag 'bakkies' bij elkaar met kids. Uit eten plannen we zo'n 3/4keer per jaar en regelen we allemaal oppas, zo zitten we allemaal rustig in het restaurant!
Met kindloze vrienden proberen we rekening te houden met elkaar en/of een compromis te sluiten. Is het iets waar we beide erg graag naartoe willen maar zonder kind, regelen we oppas. Anders gaat gewoon 1 van ons, de ander blijft thuis bij kind. Als je uitlegt dat je niet voor elk wissewasje oppas op wil trommelen, begrijpen ze dat vaak ook wel.
 
Nou niet de vragen of de kleine mee komt 's avonds herken ik, maar wel het verwachten makkelijk 's avonds nog iets te kunnen doen. Nu moet ik zeggen dat wij redelijk flexibel zijn wat dit betreft, dus hij gaat regelmatig naar opa en oma bijv om te logeren als wij een etentje hebben met vrienden of we vragen een oppas te komen. Of één van ons blijft thuis.
Wat ik soms wel eens lastig vind is dat mensen zonder kind(eren) niet zo goed begrijpen dat het sowieso met een dreumes/baby best wel plannen is (ook overdag).
 
Ja zo'n campingbed is leuk maar wij hebben best een gevoelig kind dat gewoon niet overal slaapt, en je moet maar hopen dat ze verder slaapt wanneer we haar weer wakker moeten maken. Ze is gewoon snel ontregeld en merk dat daar weinig begrip voor is. "Even" meenemen en ergens anders slapen is gewoon een uitdaging. 
Natuurlijk vragen we ook of ze hier willen komen, gebeurt ook wel. Het gaat gewoon meer dat ik tegen de reacties aan loop... 
 
Oja een vriendin die dacht dat ik 6 weken na de bevalling wel even naar haar feestje midden in de nacht aan de andere kant van het land kon komen. Ja joh. Lekker kolven in de kroeg.
 
Ik denk dat je echt pas weet hoe het is, als je zelf kinderen hebt. Ik heb een dochter van 12 weken en toen ik nog zwanger was, was ik ervan overtuigd dat ik haar wel overal mee naartoe zal nemen..Nou, mooi niet ;)
Ik wil dat ze goed slaapt en dat is thuis. Zeker die eerste weken/maanden...ik hoop daarna wel wat flexibeler te kunnen zijn. We gaan wel gewoon lekker op vakantie en kamperen, maar een drukke bbq met (kindloze) vrienden slaan we nog maar even over.
Ik denk dus dat je ze niks kwalijkt kunt nemen...ze weten gewoon niet hoe het is :)
 
Ooit van oppas gehoord. Je zou haar eventueel zelf in bed kunnen leggen. Dan rond 19.30 kunnen gaan eten. Doen wij regelmatig. 
 
Jeska1987 Of ik ooit van een oppas heb gehoord?! Wat is dat nou weer voor gare retorische vraag zeg halleluja?
mijn ouders zijn er helaas niet meer, mijn schoonouders wonen ver, heb geen grote familie heb niet echt een blik vol met oppas adressen die ik open kan trekken nee en degene die ik met mijn kind vertrouw zijn juist net de mensen die met me willen gaan eten. Daarbij, mijn kind is mijn verantwoordelijkheid niet die van een ander. En ik breng m'n kind liever niet onder bij een onbekende omdat ik zo nodig buiten de deur moet eten.. is gewoon een weloverwogen keuze.  We hebben een gastouder 2 dagen in de week maar die is vrij in de avond ;)  fijn dat oppas vinden bij jou gemakkelijk gaat, niet iedereen zit in zo'n luxe positie. 
 
Zeker herkenbaar. Vrienden met al oudere kinderen begrijpen heel goed en denken juist mee om dingen bij ons te laten plaatsvinden of om bijv. Rekening te houden met de tijd. Andere vrienden, zonder kinderen zeggen inderdaad dingen als 'dan leg je hem toch gewoon hier op bed', of 'dan blijft hij toch een keertje langer op', of 'dan doet hij toch een keertje geen dutje'. Pas heb ik ook in een gesprek met een kindloze vriendin aangegeven dat je het pas écht kan begrijpen,zodra je zelf moeder bent. Ik dacht voorheen namelijk ook heel makkelijk over het ouderschap, ik dacht ook dat ik mijn leven niet zou aanpassen en ik de kleine gewoon overal op bed zou gooien... maar zo simpel is het gewoon niet... ik weet dat mijn zoontje dan dagen ontregeld is.. en ik heb geen zin in een oververmoeid kind wat dagenlang rond 5.00 klaarwakker is. Want dat is gewoon de praktijk en daar moet je dagelijks inzitten, voordat je het echt kunt begrijpen
 
Terug
Bovenaan