Waar tijd vandaan halen huishouden?

<p>Ik werk parttime (15 uur) met een baby van 7 mnd en dit is wat er per week gedaan moet worden in huis:</p><p>- Flesjes schoonmaken, uitkoken, afdrogen (7 dagen per week, 15 min. per dag = 1 uur en 45 min. per week)</p><p>- De kattenbak verschonen, kat eten en drinken geven (7 dagen per week, 10 minuten per dag = 1 uur per week)</p><p>- Afwassen, afdrogen, opruimen(7 dagen per week, 30 minuten per dag = 3,5 uur per week)</p><p>- Was afhalen, opvouwen en opruimen, was draaien en ophangen (2x 2 wassen = 4 uur per week)</p><p>- Vuilniszak wegbrengen (3x per week van 10 min alles verzamelen alle 5 zakjes weer nieuw enzo= 30 minuten per week)</p><p>- Stofzuigen (1x per week 20 minuten)</p><p>- Badkamer & Wc schoonmaken (1x per week 20 minuten)</p><p>- Baby eten geven (6 voedingen per dag, 30 minuten per keer = 3 uur per dag x 7 dagen per week = 21 uur per week)</p><p>- Baby luier verschonen (6 luiers per dag, 5 minuten per keer = 30 minuten per dag x 7 = 3,5 uur per week)</p><p>- Baby in bad doen + andere dingen als nagels knippen (1x per week 20 minuten)</p><p>- Koken (7 dagen per week, 30 minuten per keer = 3,5 uur per week)</p><p>- Boodschappen doen (1 keer per week 1,5 uur)</p><p>Dat is bij elkaar al 41,5 uur, dat in combinatie met 15 uur werken (+ per werkdag nog 1 uur voor en 1 uur na voor reistijd, 15 uur is verdeeld in 3 dagen).</p><p>Ik wil ook nog wel eens wandelen met mijn baby, vaak te moe voor op werkdagen. Alleen als ik vrij ben ga ik dan.</p><p>Ik probeer ook nog 2x per week te sporten. </p><p>En dat is dan nog alleen het standaard programma.</p><p>Dan heb ik het nog nieteens over sociale activiteiten als familie.</p><p>Ook niet over dat er wel eens extra dingen gedaan worden.. zoals gehele kattenbak grit verversen, beddengoed verschonen (doe ik ook maar 1x per 3 weken ofzo) of met de kat spelen, de baby voorlezen, opruimen, nieuwe kleding voor de kleine kopen omdat ie alweer is gegroeid, huis babyproof maken, mails beantwoorden, solliciteren op een andere plek, dozen/ papier weggooien... noem maar op.</p><p>Kortom: Hoe combineren jullie werk/ baby/ huishouden/ vrije tijd en wat zijn jullie huishoudtips? Ik merk namelijk, dat ik ont-zet-tend moe ben. En vaak helemaal niet toekom aan dingen als wassen en vervolgens de wasmand aan het uitpuilen is en geen schone sokken meer hebben, haha.</p><p> </p>

Hallo,
Mijn zoontje is nu 6,5 maand. Ik werk 32 uur per week in de zorg (dus dag, avond, nachtdiensten maar ook weekenddiensten en feestdagen etc.). Mijn partner werkt 40 uur per week. Daarnaast zijn wij ook nog ons huis aan het verbouwen en de voor en achtertuin aan het aanpakken (groot huis en grote tuin). Wij hebben een hondje ?
Hoe wij alles doen:
Mijn vriend heeft zijn vaste sportavond op donderdag. Ik heb op vrijdag mijn vaste vrije dag en ga dan babyzwemmen, leuk en actief met je baby bezig! Daarnaast probeer ik 1x per week als we even niks hebben (verbouwen etc) te sporten. Maar dat kijk ik per week aan.
De zorg voor de baby tel ik niet mee in uren, dat vind ik meer een leuk moment van ons samen. Ik maak er dan ook altijd iets leuks van! Soms combineer ik het met mijn eigen eten. Hij fruit, ik fruit. Hij avondeten, ik avondeten. Hij een boterham, ik een boterham. Scheelt je weer tijd ;)
Het huishouden doe ik als de kleine zijn middagdutje doet (stoffen, stofzuigen, dweilen, de was). Elke avond ruimen we alles op zodat dat al geen extra tijd kost. Smorgens gooi ik er vaak al een was in en die is dan klaar als de kleine op bed ligt!
Smorgens en savonds heb ik tijd voor de kleine en de hond gecombineerd (na zijn fruit en avondhapje), dan gaan we namelijk wandelen. 
Sociale activiteiten moet je inplannen en dan evt je kleine meenemen. Wij zien elk weekend mijn schoonouders, of bij ons thuis of bij hun thuis. Mijn vriendinnen komen vaak mijn kant op, en anders ga ik na zijn middagslaapje daar heen. 
Denk creatief! Elke dag loopt weer anders! En als je een keer niet aan het huishouden komt dan is er morgen weer een dag!

Succes!
Liefs van ons

Welkom in mijn wereld :)
Ik werk 32 uur, net als mijn man. We komen soms tijd tekort voor het huishouden en kiezen er soms voor om de boel te laten en even te ontspannen. Dan maar een rommel met een laagje stof. Huishoudelijke taken verdelen we zoveel mogelijk. We hebben het regelmatig over een schoonmaakster, maar dat vinden we toch teveel inbreuk op onze privacy. Heel stom, maar zo voelen we dat. De wasmand is altijd overvol. 
Boodschappen kun je wellicht laten bezorgen. Dat scheelt iets. 
Bij onze vrienden met kinderen is het net zo. Dat voelt ergens ook wel prettig. 
Maar verdeel het als dat kan met je partner. Gedeelde smart...

Ik doe veel als de kleine op bed ligt of als m'n man thuis is. Stofzuigen doe ik ook wel als ze wakker is. Dan gaat ze zitten kijken en vind het erg leuk. De was gooi ik ook ergens tussendoor in de wasmachine en hang ik op als het klaar is. Als ze wakker is, zet ik haar erbij en dan gaat ze vaak spelen. Als ik het buiten ophang gaat ze binnen in de kinderstoel en dan kan ze naar me kijken. Vind ze ook erg leuk. Opruimen van de was doe ik dan weer later als ze op bed ligt. Maar dan is het in ieder geval schoon. 
En als ik eens iets niet kan doen, jammer dan. Volgende dag weer een dag. 

Ik doe juist zo min mogelijk als de kleine lekker slaapt... en samen doen we de rest.. samen boodschappen doen is meteen een wandeling maken, de mijne kan al alleen een beetje in bad spelen, dan maak ik de badkamer schoon etc etc..  wil niet zeggen dat je alles kan combineren en het altijd lukt.. maar als dan het huis een keer niet gesopt is, dan niet.. heeft de kleine een goed moment van even zelf spelen; eventjes de woonkamer soppen.. maar verwacht gewoon niks van een dag qua dingen doen en het valt dan vaak mee.  Vaak als de kleine slaapt zit ik lekker met koffie en een tijdschrift op de bank, of ik sport dan even..

Denk, en tuurlijk is het makkelijk praten en voelt het ook echt niet altijd zo voor mij, maar denk dat je niet alles zo moet berekenen en gewoon een beetje bij de dag leven en kijken wat de bui van jullie beide is en wat de dag brengt..

Ik heb op zolder bijv ook een kleed liggen met allerlei speelgoed..ligt de baby te spelen.. zing ik liedjes en doe de was..

Ik doe juist zo min mogelijk als de kleine lekker slaapt... en samen doen we de rest.. samen boodschappen doen is meteen een wandeling maken, de mijne kan al alleen een beetje in bad spelen, dan maak ik de badkamer schoon etc etc..  wil niet zeggen dat je alles kan combineren en het altijd lukt.. maar als dan het huis een keer niet gesopt is, dan niet.. heeft de kleine een goed moment van even zelf spelen; eventjes de woonkamer soppen.. maar verwacht gewoon niks van een dag qua dingen doen en het valt dan vaak mee.  Vaak als de kleine slaapt zit ik lekker met koffie en een tijdschrift op de bank, of ik sport dan even..

Denk, en tuurlijk is het makkelijk praten en voelt het ook echt niet altijd zo voor mij, maar denk dat je niet alles zo moet berekenen en gewoon een beetje bij de dag leven en kijken wat de bui van jullie beide is en wat de dag brengt..

Ik heb op zolder bijv ook een kleed liggen met allerlei speelgoed..ligt de baby te spelen.. zing ik liedjes en doe de was..

Voordat onze zoon er was, was ik echt een poets. Alles was altijd helemaal spic en span. Nu is ons huishouden veranderd in  'mijn leven in puin'. Dat is een grapje, maar ik laat alles veel meer de boel.
Ik heb voor mezelf een soort verdeling van taken die moeten en taken die kunnen. De dingen die moeten doe ik vooral als de kleine op bed ligt en soms als hij lekker aan het spelen is. Stofzuigen kan bijvoorbeeld prima met hem erbij (vindt hij erg leuk) en als het lekker weer is, neem ik 'm gewoon mee naar buiten als ik een was ga ophangen. Verder combineer ik wandelen vaak met boodschappen doen en eet ik overdag altijd samen met hem (dan eet hij ook beter). Verder doen mijn man en ik veel samen (de moet-klusjes). 
Ik ben er inmiddels wel achter dat je het jezelf niet te moeilijk moet maken. Als het even kan, gaat de tijd met mijn zoon samen voor het huishouden, evenals de nodige tijd voor mezelf. 

Terug
Bovenaan