Waar tijd vandaan halen huishouden?

[quote quote=10237301]Ik wil niet lelijk doen, maar in de tijd dat je dit allemaal uitgerekend en getypt heb, had je je halve huis kunnen schoonmaken [/quote] dat dacht ik ook als eerst toen ik de hele lijst zag staan, maar het is op zich wel goed dat de TS alles in kaart heeft gebracht, meten = weten. Dan kun je veel makkelijker klusjes gaan schrappen (of inkorten), als de TS dat zou willen. 

Ik denk dat je het gewoon moet doen. Als de kleine slaapt heb je sowieso wat tijd om het huishouden te doen, ik werk 24 uur en red het makkelijk. Tuurlijk is het wel is een dag een zooitje maar de meeste tijd is het huis gewoon opgeruimd. Je kan inderdaad de was opvouwen en de kleine bij je in de buurt laten spelen. Ik wapper af en toe met een doek boven haar en dat vindt ze geweldig. Tijdens het koken ligt ze onder de babygym in de keuken en kan ik gewoon met haar geluidjes maken of even aandacht geven. Boodschappen gaat ze mee dan heeft ze een klein uitje. Ik denk dat je het met jouw werkuren makkelijk zou moeten redden, elke dag gewoon een beetje en soms een dagje lekker niks.
Als je een partner hebt mag hij natuurlijk ook gewoon wat doen. Mijn partner werkt 40 uur, die moet ook gewoon af en toe koken en opruimen en in het weekend wel eens een stofzuiger door het huis halen. En als hij het niet wilt, dan moet hij maar even met de kleine spelen ;) 

Oja PS een fles hoef je niet elke dag uit te koken. Je kan deze gewoon even afwassen of in de vaatwasser doen. Elke dag uitkoken gebeurd vaak alleen de eerste weken. Ik doe het 1x per maand

Mijn dochter is maandag ook 7 maanden oud. Zo ziet mijn schema eruit.
ma 
voeding - douchen- ontbijt-babyzwemmen-voeding- boodschappen-voeding-slaapje-avondeten samen-badje en naar bed-savonds werk ik mijn instagram bij en ruim ik beetje op
di
voeding-kolven-werken-kolven-voeding-wat leuks doen/of een klusje-avondeten samen-badje en naar bed- savonds even opruimen woonkamer

Wo
voeding-douchen-ontbijten-wasjes-voeding-evt. Wandelen of hapjes maken- voeding-knutselen voor instagram- avondeten samen- badje en naar bed-savonds opruimen
do 
voeding-kolven-werken-kolven-avondeten samen- badje en dan naar bed-savonds opruimen/wasje
vr
voeding-kolven-werken-savonds samen eten badje en dan naar bed. Savonds opruimen
za
Voeding-douchen en ontbijten- tijdens slaapje schoonmaken 1x in de week: bank en beneden afstoffen of hele keuken schoonmaken of badkamer schoonmaken en boven afstoffen. Voeding tijdens slaapje kattenbak, planten. Plus doe ik de was van boven of beneden. De ene week was ik alles van boven. Haar bedje, speelkleed en knuffels. De andere week beneden boxkleed, speelgoed, luiertas enz.
zo 
voeding- douchen en ontbijten- tijdens slaapje stofzuigen en dweilen. De ene week stofzuig ik boven de andere week doe ik de wc’s.

Prullenbakken doe ik als ze vol zijn, net als de luiereemmers. Containers zijn de taak van mijn man en klusjes laat ik ook mijn man uitvoeren. Hij werkt 5 dagen per week en is vaak weg als wij opstaan en komt thuis als wij al slapen. De zondag doen we vaak wat leuks. En ik schuif schoonmaaktaakjes altijd door om wat leuks te doen. Ik kom om de dag wel buiten met haar.

Ik werk 28 uur en mijn vriend werkt 37 uur. En we hebben een dochter van 9 maand.
Maar zoals de meesten hierboven, doe ik wel hetzelfde. 
Ik doe zoveel mogelijk wanneer mijn dochter slaapt of mijn vriend en ik gaan samen even snel door het huis heen. Elke dag draaien we 1 of 2 wasjes. Gaat de vaatwasser s avonds aan, zodat die s ochtends uitgepakt kan worden en we de rest van de dag gelijk onze vieze vaat er weer in kunnen doen.
Ik kook vrijwel altijd, maar mijn vriend ruimt alles weer op dan. Flesjes/eten van m’n dochter doen we altijd om en om en op bed brengen gaat ook om en om.  
We hebben 2 katten die 2 x per dag eten krijgen en waarvan elke dag de kattenbak schoongemaakt wordt, maar daar zijn wij geen uur mee bezig ? 
We proberen zoveel mogelijk elke dag wat kleine dingen op te ruimen, zodat we niet heel het weekend bezig zijn met opruimen en dus tijd over hebben om leuke dingen te doen.
Ik werk altijd tot ongeveer 2/3 uur, dus dan hebben we genoeg tijd over om te spelen/wandelen met dochter. 
Gebeurt heus wel dat we wel eens een dag een dikke bende ervan hebben, maar dat is dan maar even zo. 

Ik krijg binnenkort mijn eerste kind dus kan nog niet vergelijken (ik ga straks 36 uur werken in 4 dagen en mijn vriend werkt fulltime) maar sowieso een tip is om echt aan mealprep te doen. Maak voor het avondeten dubbele porties zodat je de volgende dag het alleen hoeft op te warmen. Je eet dan regelmatig twee avonden hetzelfde maar het is vaak én gezonder én het gaat flink op tijd en kosten besparen. Ik doe het al flink wat jaren en het is ideaal. 

Ik werk parttime (15 uur) met een baby van 7 mnd en dit is wat er per week gedaan moet worden in huis:
ik werk drie dagen heb een baby van  7 maanden en een peuter die net 2 is geworden 
- Flesjes schoonmaken, uitkoken, afdrogen (7 dagen per week, 15 min. per dag = 1 uur en 45 min. per week)
ik geef bv en ik kolf. Uitkoken is achterhaald, even afwassen is prima. 
- De kattenbak verschonen, kat eten en drinken geven (7 dagen per week, 10 minuten per dag = 1 uur per week)
geen huisdieren 
- Afwassen, afdrogen, opruimen(7 dagen per week, 30 minuten per dag = 3,5 uur per week)
vaatwasser
- Was afhalen, opvouwen en opruimen, was draaien en ophangen (2x 2 wassen = 4 uur per week)
gemiddeld 6 a 7 wasjes in de week. Peuter helpt met ophangen en afhalen. Vouwen doe ik gezellig s avonds op de bank
- Vuilniszak wegbrengen (3x per week van 10 min alles verzamelen alle 5 zakjes weer nieuw enzo= 30 minuten per week)
doet mijn man
- Stofzuigen (1x per week 20 minuten)
doet mijn man of de huishoudster
- Badkamer & Wc schoonmaken (1x per week 20 minuten)
huishoudster
- Baby eten geven (6 voedingen per dag, 30 minuten per keer = 3 uur per dag x 7 dagen per week = 21 uur per week)
ik geef bv, ik kolf, ik maak zelf alle hapjes
- Baby luier verschonen (6 luiers per dag, 5 minuten per keer = 30 minuten per dag x 7 = 3,5 uur per week)
5 minuten om een luier te verschonen? In 2 minuten lukt dat ook prima, even snel in de box, op de tafel, bank, vloer... ( maar wel extra luiers want die van twee draagt ze ook nog)
- Baby in bad doen + andere dingen als nagels knippen (1x per week 20 minuten)
family time!!!
- Koken (7 dagen per week, 30 minuten per keer = 3,5 uur per week)
soms langer, soms makkelijk of voor meerdere dagen tegelijk. 
- Boodschappen doen (1 keer per week 1,5 uur)
3x per week, met kinderen en wandeling. Meteen een uitje! 
Dat is bij elkaar al 41,5 uur, dat in combinatie met 15 uur werken (+ per werkdag nog 1 uur voor en 1 uur na voor reistijd, 15 uur is verdeeld in 3 dagen).
geen idee hoeveel uur. Het wisselt per week en het geeft een hoop rust als je het niet bij elkaar optelt
Ik wil ook nog wel eens wandelen met mijn baby, vaak te moe voor op werkdagen. Alleen als ik vrij ben ga ik dan.
vind je je werk wel leuk?
Ik probeer ook nog 2x per week te sporten. 
Ik sport 2x per week
En dat is dan nog alleen het standaard programma.
Dan heb ik het nog nieteens over sociale activiteiten als familie.
weekenden zijn voor familie, vrienden, gezin. En soms doordeweeks ook, kopje thee, samen wandelen, samen sporten. 
Ook niet over dat er wel eens extra dingen gedaan worden.. zoals gehele kattenbak grit verversen, beddengoed verschonen (doe ik ook maar 1x per 3 weken ofzo) of met de kat spelen, de baby voorlezen, opruimen, nieuwe kleding voor de kleine kopen omdat ie alweer is gegroeid, huis babyproof maken, mails beantwoorden, solliciteren op een andere plek, dozen/ papier weggooien… noem maar op.

Kortom: Hoe combineren jullie werk/ baby/ huishouden/ vrije tijd en wat zijn jullie huishoudtips? Ik merk namelijk, dat ik ont-zet-tend moe ben. En vaak helemaal niet toekom aan dingen als wassen en vervolgens de wasmand aan het uitpuilen is en geen schone sokken meer hebben, haha.
Mijn tip: laat het los, niet alles moet!! Als de badkamer een keer niet schoon is dan gebeurt er niets ergs. Ga genieten van de tijd met je baby en zie voorlezen niet als een extra ding dat moet gebeuren. Ga eerst voorlezen en dan merk je wel of er nog tijd over is om te stofzuigen. Maakt je leven een stuk leuker?

Hoi, 
Ik ken jouw gevoel met momenten. Allereerst wil ik zeggen. Laat je niet gek maken door alle, goed bedoelde (met goede tips), berichten van iedereen die het wel allemaal redden. Ik heb een dreumes van bijna 2. Ik werkte eerst 12 uur per week en nu sinds de 1 jaar en 3 maanden 28 en volg een opleiding. Ik vond het qua huishouden beide even zwaar. Het is huis is misschien zelfs nu wel netter dan toen ik veel thuis zat. 
Ik merk dat het bij mij ook veel scheelt hoe het met mij zoon gaat. Sprongetjes en snachts niet slapen betekent een vuiler huis en dan voelde het alsof ik nergens tijd voor had en het niet gedraaid kreeg. 
Ik ben sinds ik meer werk ook veel gaan doen terwijl de kleine speelt en merk echt verschil omdat ik dan tijdens.zijn slaapjes even me time heb. 
Ik hoop echt dat het snel beter gaat! 

Terug
Bovenaan