Wanneer definitief stoppen middagslaap?

<p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Ha allemaal! Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen. Ons zoontje is nu 2 jaar en 3 maanden en sinds een week of 3/4 is het middagslaapje een strijd. Hij doet het vaker niet dan wel (thuis, op de opvang altijd wel). Ik wacht altijd af tot het muziekje uit is, dat duurt 15 minuten maar als hij daarna nog aan het jammeren is haal ik hem eruit. Net ook weer, ik ben hem na 20 minuten gaan halen en hij had zelf zijn slaapzak uit getrokken en zat met z’n benen door de spijlen van het bed te bungelen. Als ik hem vervolgens op de bank zet valt hij nog wel af en toe in slaap maar vaak blijft hij ook wakker.</span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Wat denken jullie, stoppen met proberen of nog een tijdje aankijken en gewoon iedere dag op bed leggen? Ik vind het zelf nog zo jong voor m’n gevoel maar misschien is het hartstikke normaal. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Overigens heb ik qua tijdstip al wat geprobeerd (half uurtje later bijvoorbeeld) maar dat maakt niet uit. </span></p>
 
Lastig hé?
Hier een jongetje die even oud is. Laatst wilde en ging hij echt niet slapen.. nu weer wel...
Proberen het soms om de dag. Gister had hij niet geslapen bij de opvang (op ons verzoek) en nu vroeg hij om 12 uur of hij naar bed mocht..

Ik vind het een zoektocht. Maak er zelf geen strijd van. We proberen het een halfuur, als het niet lukt weer eruit.. zo wel, dan maken we hem na 2 uur wakker..

Dus niet echt tips.. misschien dus het om de dag proberen!
 
Das bij elk kind anders. De één slaapt tot ruim 3.5 jaar, de ander stopt al met 2 jaar of eerder.

Mijn oudste dochter stopte met het middagslaapje met exact 2.5 jaar. Vaak wilde ze nog wel slapen, maar al sliep ze maar 30 minuten, dan was het s avonds 22.00 voor ze sliep. Het was 1 maandje doorbijten en toen was ze er doorheen.

Mijn jongste is nu 2 jaar en 4 maanden. Sinds haar 2e verjaardag slaat ze regelmatig een dutje over. Niet elke dag, maar wel zo'n 2 a 3x per week.
Ik probeer haar gewoon elke middag op bef te leggen om 12.30 en als ze dan gaat slapen is dat prima. Ze mag dan 1 uurtje slapen. Niet langer, want dan is het s avonds ook feest tot 21.00 of later... dus van 12.30 tot 13.30 en dan s avonds 20.00 erin. Langer dan 1 uurtje slapen kan ook niet, want om 14.00 moeten we haar zus uit school halen.

Wil ze om 12.30 niet slapen? Dan gaat ze uit bed en blijft ze dus wakker. Rond 14.00 heeft ze het dan even moeilijk, maar we gaan lekker op pad, eten op tijd en dan slaapt ze tenminste heerlijk om 19.15! Dus tja, dat is eigenlijk ook wel heel lekker :)

We bekijken het dus per dag. Sommige dagen is ze 6.00 wakker en dan slaapt ze echt wel om 12.30. Andere dagen is ze 7.30 wakker en dan slaat ze vaak het middagslaapje over.

Deze periode duurt hier dus al een maand of 4. Ik denk dat we over 2 maanden wel volledig van het middagslaapje af zijn. Ook wel weer fijn, dan heb je overdag meer vrijheid en tenminste echt om 19.15 rust in huis :) Want als ze s middags een uurtje slaapt, is het nooit eerder dan 20.00/20.30 voor ze slaapt.

Er zijn ook kinderen die tot 3.5 jaar slapen en die ouders zullen zeggen: je kindje is er nog laaang niet klaar voor om het middagslaapje te skippen. Maar het kan echt wel op deze leeftijd, het is voor elk kind anders. De een is er gewoon veel eerder klaar voor dan de ander. Gezien je kindje zelf besluit niet te gaan slapen, zegt al genoeg. Maar in 1x stoppen is vaak een behoorlijk grote stap, vaak duurt het wat weekjes voor het middagslaapje écht stopt en zit je nu in de fase van wel/niet. Bekijk het per dag!
 
Ha Marieke,
Hier net zo oud, zoals je weet ?, en een vergelijkbare situatie. Vanmiddag heb ik hem er ook uitgehaald omdat hij echt niet wilde slapen. Het is hier 's avonds vaak erg laat voor hij slaapt dus wie weet lost dat zich op als hij niet meer slaapt tussen de middag. Ik vind het ook lastig hoor,.. hij lijkt vaak echt wel moe en als hij wel slaapt kan hij zo 2 uur vertrokken zijn maar hij protesteert af en toe behoorlijk. 
 
Bij ons was het rond die leeftijd ook wisselend. Hij sliep thuis juist wel maar bij oppas of opvang helemaal niet. Hij ging dan altijd wel zoet in bed spelen maar slapen niet. Ik zei altijd: laat hem maar wel gewoon een uur tot anderhalf uur in bed, dan heeft hij in ieder geval een rustmoment. Hij is nu 2 jaar en 6 maanden en slaapt nu overal weer heel goed. Hangt er wel van af of hij een beetje moe is gemaakt door buiten te zijn geweest. Als hij de hele dag binnen heeft gespeeld slaapt hij wel wat minder maar vind ik niet meer dan logisch.
 
Ha Marieke,Hier 1 uit dezelfde lichting van september;-) en hetzelfde verhaal hoor. Laatste tijd slaapt hij snachts ook echt van 19.00/19.30 tot 7.30u of langer dus hij pakt alle uurtjes in de nacht. Wanneer hij vroeg wakker is (6.00 komt ook voor) dan doet hij nog wel eens een dutje. Ik probeer het vaak net als jij maximaal zon 15/20 min en anders houdt het op.
Geregeld wil hij niet naar bed. Ik geef dan aan dat we gaan rusten op de bank. We kijken dan een filmpje en 9 van de 10 keer valt hij dan alsnog in slaap voor 45 min..
We nemen het iedere dag maar zoals het komt.
 
Mijn oudste is gestopt toen die 2 jaar was met middag dutjes.   Zo nu en dan als die echt moe is gaan die nog weleens slapen maar vaker niet als wel. Ik zou hem wakker houden en wanneer die er wel behoefte aan heeft een keer op bed leggen? Zo heb ik het tenminste gedaan 
 
Terug
Bovenaan