Wanneer definitief stoppen middagslaap?

Ik ben volgens mij de enige die het anders denkt. Ik vind het te vroeg om de middag slaap te skippen, zeker als je zegt dat die later alsnog wel in slaap valt.

Zelf val je toch ook niet direct in slaap als je gaat liggen? Gemiddeld hebben kinderen 20 min nodig om überhaupt in slaap te vallen. Jou kindje weet nu dat als het muziekje stopt en nog even door kletst dat hij eruit mag. Zo slim zijn ze wel ?

Probeer eens een het muziekje te laten, en geef het iets meer tijd. Laat weten dat je er bent als er gehuild word maar niet direct uit bed halen. ?
 
Nouja, mijn dochter slaapt OF binnen 5 minuten in de middag, OF ze gaat niet slapen. Als ze na 5 minuten niet slaapt gaat ze roepen: maaaama, ik ben niet moe! Ik moet wakker blijven! Dan kan ik haar een half uur laten liggen, maar dat wordt gekrijs en gegil. 1000% zeker dat ze écht niet gaat slapen. Ze voelt heel goed aan wanneer ze wel of niet wilt slapen in de middag.

Is het zo erg om het middagslaapje te skippen? Nee toch? Ze zegt dat haar zoontje soms wel in slaap valt op de bank, maar lang niet altijd. Dus hij kan af en toe ook al prima zonder dat dutje. En dat is met ruim 2 jaar echt niet heel gek.
Een half uur of uur in bed laten om te 'proberen' of te 'rusten' klinkt leuk en ik snap dat echt, maar echt niet elk kind accepteert dat!
 
Hoi hoi.
Ik denk dat het ook een beetje van de nacht af hangt. Slaapt hij dan wel 12 uur want dat is wel wat ze nodig hebben dan. Anders zou ik er zeker nog voor proberen te gaan. Wat mijn mamavaneen hiervoor zegt is bij ons ook ze valt nooit binnen 20 min in slaap en wij zijn juist gestopt met muziekjes. Ik moet zeggen die 20 minuten is het geen drama hoor gewoon woelen etc. We hebben wel een tijdje drama gehad maar doorgezet en nu is er weer niks aan de hand. Was hier dus een fase rond net 2. Sommige doen het om de dag aanbieden dat kan vaak ook werken:)
 
Wat een goede leeftijd is verschilt per kind. Mijn zoon is 2.8 jaar en slaapt echt nog iedere middag. Tot voorkort echt nog een uur of 3, maar dat wordt langzaam steeds korter. (alsnog minimaal 1.5 uur). De ene keer slaapt hij zo en de andere keer duurt het wat langer. Hij heeft een sterrenprojector met muziekje, die stel ik in op een half uur en meestal slaapt hij dan wel.


Je zou het om de dag kunnen doen, of alleen nog op de opvang. Als hij wel wakker blijft maar dan doodmoe is, is ook heel normaal. Beetje hetzelfde bij de overgang van 2 naar 1 slaapje, daar moeten ze ook gewoon even doorheen
 
[quote quote=10511580]Nouja, mijn dochter slaapt OF binnen 5 minuten in de middag, OF ze gaat niet slapen. Als ze na 5 minuten niet slaapt gaat ze roepen: maaaama, ik ben niet moe! Ik moet wakker blijven! Dan kan ik haar een half uur laten liggen, maar dat wordt gekrijs en gegil. 1000% zeker dat ze écht niet gaat slapen. Ze voelt heel goed aan wanneer ze wel of niet wilt slapen in de middag.

Is het zo erg om het middagslaapje te skippen? Nee toch? Ze zegt dat haar zoontje soms wel in slaap valt op de bank, maar lang niet altijd. Dus hij kan af en toe ook al prima zonder dat dutje. En dat is met ruim 2 jaar echt niet heel gek.
Een half uur of uur in bed laten om te 'proberen' of te 'rusten' klinkt leuk en ik snap dat echt, maar echt niet elk kind accepteert dat![/quote]Ik zeg ook nergens dat ik het erg vind, ik zeg alleen dat ik vind dat het vroeg is.
Ze hebben nog best lang hun slaapje nodig ook al lijkt het alsof ze prima zonder kunnen. Maar dat is mijn mening.

Je moet zeker doen wat jij denkt dat goed is voor je kind. Niet omdat ik mijn mening geef, ik zeg alleen even het tegenovergestelde omdat ik dat vind en ik zag dat bijna niemand zo dacht dus vandaar dat ik mijn mening er even ingooi ?
 
Bedankt voor de reacties, fijn om te horen dat er meer mee worstelen en dat het inderdaad niet ineens over is. Vandaag deed hij wel een middagslaapje en moesten we toevallig weg maar meneer lag in een coma. Je verzint het niet. Het lijkt er bij ons ook mee te maken te hebben of zijn vader thuis is. Dan gaat het opeens beter. Bij ons zoontje is het wel echt zo, of hij slaapt binnen 10 minuten of eigenlijk 99% van de tijd niet. Het muziekje af laten spelen is meestal een goede graadmeter. 
 
Bij ons gaat hij standaard om 19:00 uur slapen, met of zonder middagslaap. In de avond slapen gaat altijd zonder gedoe, hij gaat liggen en slaapt. Hij wordt de laatste tijd wel vroeger wakker (sinds ingang wintertijd en doorkomen laatste kiezen). Maar alsnog wel op een oké tijd. Hij is ook zichtbaar moe tijdens het middageten.
 
Voor nu denk ik dat ik het gewoon blijf proberen, in ieder geval tot mijn gevoel echt zegt dat hij er klaar mee is. Hij praat nog niet dus het zelf aangeven kan hij helaas niet. We hebben nog een baby van 11 maanden dus voor de flexibiliteit om meer op de dag te doen hoef ik het niet te doen helaas ?. 
 
Bij ons gingen de middagdutjes tussen 2-3 jr in vlagen. 

1: tijdens lockdown ging hij nauwelijks naar buiten en werd hij nauwelijks uitgedaagd. Dus dat aanpakken hielp!
2: Of anders om de dag doen. 
3: Of toch 1 of 2 weken zonder dutje. Bij ons werkte het als een "reset" en ging hij weer middagdutjes doen. 
4: voor het middagdutje vertragen. Minder prikkels, zachter praten, op de kamer boekje lezen en schemerig maken
5: eerder naar bed 's avonds. Om toch genoeg slaapuren te maken...
 
Terug
Bovenaan