Wanneer klaar voor een 2e?! Leeftijdsverschil?

<p>Ik heb een vraagje aan mama's met 2 of meer kindjes?</p><p>Mijn dochtertje is half september 1 jaar geworden. Af en toe begint het nu te kriebelen voor een 2e kindje. Ik zie alleen nog veel beren op de weg, dat de oudste bijv nog weinig snapt en ik dan de hele dag politie agentje aan het spelen ben. Vanaf welke leeftijd snappen kindjes echt wat? Als ik nu niet doen zeg of we gaan dit en dit doen, wordt er uiteraard nog weinig gesnapt ? (ze is dus 14.5 maand nu). Bijv. wanneer snapt mijn 1e kindje dat als de 2e er is, dat die ook aandacht nodig heeft? Kan ik haar al dingen uitleggen wanneer ik bijv. de baby moet voeden. Kan ze dan al redelijk zelfstandig goed eten dan?</p><p>Stel we zouden in januari a.s. beginnen en het zou snel raak zijn, dan is ze net 2. Dit is uiteraard een illussie dat het gelijk is, want die kans is heel klein haha, maar jullie snappen me. Ik snap dat peutertjes ook nog veel aandacht nodig hebben en het soms aanpoten is, maar op de 1 of andere manier heb ik in mijn hoofd dat als er 2+ jaar tussen zit, het makkelijker is dan als er maar bijv. 19 maanden verschil tussen zit.</p><p style="text-align: left;">Ik hoor graag andere ervaringen?</p>

Hoi!! 
Ik zat ook met deze vragen maar wij zijn er uiteindelijk gewoon voor gegaan. Als ons 2e kindje er straks is zit er 22 maanden tusswn de kinderen. 
Ik geloof erin dat zowel een kindje van 2 als van 4 of ouder nog niet super zelfstandig is en dat ze op elke leeftijd op een andere manier veel aandacht nodig hebben. Wat ik me wel kan voorstellen is dat een kindje van bijvoorbeeld 5 veel beter slaapt. Dat zou het dan wat makkelijker maken. 
Ik vond het alleen heel stom om voor dat voor redenen te gaan wachten terwijl het verlangen er al super lang was. Daarbij leek het ons voor de kinderen erg leuk om niet al te veel leeftijdsverschil te hebben zodat hun belevingswerelden nog dicht bij elkaar lagen. 
Succes!

Hee, ja herkenbaar. Wij wilden ongeveer 2 à 2,5 jaar er tussen hebben. Dat leek ons mooi. Inderdaad niet te groot leeftijdsverschil leek ons voor de kinderen ook leuk. Wij zijn begonnen met proberen toen de kleine 15 maand was. Nu een jaar later net zwanger. Ze zal bijna 3 zijn als het allemaal goed gaat.
Ze begrijpt nu echt al wel steeds meer. Elk kind zal er denk ik aan moeten wennen om een broertje of zusje te krijgen. Kijk wanneer jullie het zien zitten en dan is het nog afwachten...

Onze kids schelen bijna precies 2 jaar (op 1 week na). Onze dochter begrijpt heel goed wat wij zeggen. Ze groeien zo enorm van 1 naar 2! Ze helpt ook met flesjes afwassen, spulletjes aangeven. Ze is soms nog wat onbehouwen om  onze zoon heen, dus we blijven wel altijd in de buurt. Het delen van aandacht vindt ze wel moeilijk, maar dan kan je denk ik wel wachten tot je kind 8 is ofzo, haha! Is nou eenmaal moeilijk voor kinderen.

Bij ons zit er 2 jaar tussen. M'n jongste is nu 7 weken. In het begin was het allemaal erg wennen voor onze oudste, maar nu gaat het heel goed. Als ik met de baby bezig ben vertel ik dat en gaat ze of verder met spelen of ze gaat mee en "helpen". Zoals een luier pakken of weggooien. Tijdens het voeden zit ze er vaak bij met wat speelgoed of ik zet even een filmpje aan. 
De oudste kan zelf goed eten en heeft eigenlijk alleen hulp nodig met het poetsen van de handjes en gezicht als ze uit gegeten is. En als het net ff fout loopt rond etenstijd dan zit ik soms ook gewoon met een baby aan mn borst te eten.
Een peuter snapt vaak al meer dan je denkt. Al blijft aandacht verdelen wel lastig als je voor die tijd altijd alle aandacht kreeg en nu ineens niet meer door de komst van een baby. Dus als de baby slaapt is het tijd voor je peuter voor aandacht. Dat is vooral pittig als je peuter besluit overdag niet meer te gaan slapen. Ik denk dat je met elke leeftijd wel wat hebt waardoor het wat lastiger is in combinatie met een baby. Maar daar wordt je vanzelf creatief mee. 

Mijn dochter is net 2 nu en snapt bijna alles, al is ze vaak ook gewoon een dwarse peuter. Dat maakt t vast pittig zo nu en dan, maar samen spelen is ook leuk. Ik wilde er een kleine 2 jaar tussen, maar het is uiteindelijk 2,5 jaar geworden, in mei beval ik van dochter 2. Ik zou me echt geen zorgen maken, in dat kleine jaar tussen 1 en 2 is ze meeeega vooruit gegaan qua kunnen en kennen. Dus ik zou er gewoon voor gaan.

Hier zit er 21 maanden leeftijdsverschil tussen mn dochters. Ondertussen zijn ze ruim 3 jaar en 16 maanden oud. 
Ik vond het eerste jaar met 2 ukkies best pittig, maar ook zo leuk!! En omdat ze minder dan 2 jaar schelen, spelen ze nu echt leuk samen. Ze hebben echt dezelfde interesses en de jongste is met 16 maanden echt al een peutertje omdat ze zich zo aan haar zus optrekt. Ik vind het heerlijk zo! 
Het perfecte leeftijdsverschil bestaat niet! Je legt je neet bij wat het leeftijdsverschil is, en er zitten altijd voor en nadelen aan. Je stort je er gewoon in en het komt altijd goed. .
Mijn oudste kan zich niet herinneren dat ze ooit alleen was, ze was destijds te jong okm zich dat nog te herinneren. Ze accepteerde haar zusje direct en t was gelijk goed. Tuurlijk maken ze ook ruzie en zijn er moeilijke dagen en nachten en was/is het soms keihard werken, maar dat is met ELK leeftijdsverschil. 
Gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Je kindje wordt tussen nu en de 2 jaar écht groot hoor, binnenkort snapt ze ineens alles, gaat ze praten en is ze een peutertje. 
Ik vind het meestal super leuk, 2 kids binnen 2 jaar en zou niet anders meer willen!

Terug
Bovenaan