Wanneer klaar voor een 2e?! Leeftijdsverschil?

Wij probeerden vanaf ongeveer 14 maanden voor een tweede.. Wat een onregelmatige cyclus zo direct na de borstvoeding.  Uiteindelijk was ze net 17 maanden toen ik een positieve test vasthield.
Ze is de afgelopen maanden echt super door ontwikkeld. Ze is ruim 25 maanden op de datum dat ik ben uitgerekend van nummer 2. Ik had er graag 2 onder de 2 gehad, maar vind het zo eigenlijk wel perfect!
Ze helpt, ze begrijpt veel, ze praat en geeft duidelijk aan wat ze wil. We zijn erg consequent met wat niet mag. Gelukkig zit ze nog niet in de ik ben twee ik zeg nee fase. Maar mocht die komen, dan dealen we daar wel weer mee. Gelukkig is ze snachts de meest voorbeeldige slaper. 

Hier 21maand verschil, ging prima. Tijdens het borstvoeden van de jongste, zat de oudste netjes naast mij op de bank een boekje te lezen. En het duurt nog meerdere maanden he, voordat nr 2 ook aan tafel gaat eten, dus tot die tijd heb je nog alle rust met nr 1 :)
De jongste is ondertussen al weer 20maand en het is erg leuk om te zien hoe gek ze op elkaar zijn. Tuurlijk hebben ze ook wel ruzie, hoort er bij, maar ze hebben ook echt wel veel aan elkaar.

Bij ons zal er minstens 3,5 jaar tussen gaan zitten, we zijn wel al bezig voor een 2e kindje. Ik vind het zelf echt heel jammer dat het verschil zo groot is en had er liever 2.5 jaar tussen gehad. 

Ik had ook graag er 2 tot 2,5 jaar tussen gehad. Maar helaas kun je het niet kiezen. 3 jaar over gedaan om zwanger te worden van nr 2 en als ik uitgerekend ben zit er 5.5 jaar tussen. Mijn dochter vindt het geweldig om grote zus te worden! Ik denk dat elke leeftijd ertussen zijn voordelen en nadelen heeft!

Bedankt voor alle reacties, erg fijn!?
Hadden jullie van tevoren ook wel een beetje koudwatervrees bij het gaan voor een 2e? Bij de 1e had ik zo'n intense wens en was het echt liever vandaag dan morgen wil ik zwanger zijn. Mijn dochtertje is echt heel makkelijk; slaapt goed (zowel 's nachts als overdag nog veel), eet goed, is ontzettend vrolijk en blij de hele dag. Kortom; intens genieten. Op de 1 of andere manier ben ik zo bang dat een 2e dat niet is en ik nachten lang wakker ben, veel huilen etc. Daarnaast vind ik 1 kind nog zo makkelijk: neem je overal mee naar toe, je hoeft alleen maar rekening te houden met haar slaapjes etc.
Maarja... dat kan natuurlijk altijd, ook als je pas kiest om er later voor te gaan natuurlijk..? 

Ja ik had ook echt wel koudwatervrees hoor! En ik was binnen 2 maanden zwanger van nummer 2 en toen dacht ik ook wel: shiiit, nu al?? Gaat dit wel goed komen, 21 maanden leeftijdsverschil?
Maar je doet het gewoon en er zijn dagen dat het makkelijker gaat dan anderen. Maar nogmaals, dat is met elk leeftijdsverschil!
2 Kindjes neem ik nog steeds makkelijk overal mee naartoe. Ik doe altijd boodschappen met 2 kids bijvoorbeeld en ga met beiden naar de (indoor)speeltuin en de stad. Het enige wat ik wel mis, is het baby/peuterzwemmen wat ik wekelijks deed en de peutergym, want dat lukt écht niet meer in mn eentje met 2 kids. Zulke dingen moeten nu echt in het weekend met mn man erbij.
En soms kom je even handen tekort als je 2 kids moet aankleden, jassen aan, in de auto, oversteken, 2x tegelijk een poepluier, 2x.tegelijk naar bed etc... Maar ook daar word je handig in en ze kunnen gerust even 2 minuutjes op elkaar wachten. En de oudste helpt haar zusje ook echt al heel goed! 

Ja ik had ook echt wel koudwatervrees hoor! En ik was binnen 2 maanden zwanger van nummer 2 en toen dacht ik ook wel: shiiit, nu al?? Gaat dit wel goed komen, 21 maanden leeftijdsverschil?
Maar je doet het gewoon en er zijn dagen dat het makkelijker gaat dan anderen. Maar nogmaals, dat is met elk leeftijdsverschil!
2 Kindjes neem ik nog steeds makkelijk overal mee naartoe. Ik doe altijd boodschappen met 2 kids bijvoorbeeld en ga met beiden naar de (indoor)speeltuin en de stad. Het enige wat ik wel mis, is het baby/peuterzwemmen wat ik wekelijks deed en de peutergym, want dat lukt écht niet meer in mn eentje met 2 kids. Zulke dingen moeten nu echt in het weekend met mn man erbij.
En soms kom je even handen tekort als je 2 kids moet aankleden, jassen aan, in de auto, oversteken, 2x tegelijk een poepluier, 2x.tegelijk naar bed etc... Maar ook daar word je handig in en ze kunnen gerust even 2 minuutjes op elkaar wachten. En de oudste helpt haar zusje ook echt al heel goed! 

En die slapeloze nachten? Tja,dat is hier soms wel.intens. Met 2 kids is uitslapen verleden tijd, hier is altijd één van de twee wel om 6.00 wakker... Of ze schreeuwen in de nacht zo hard dat ze de ander wakker maken. Da's soms echt balen, 2 kids wakker om 2:00u s nachts. Er zijn nachten dat we amper  slapen of één van de kids tussenin beland uit nood.. maar we leven nog :) Ook dat komt goed haha. Allemaal fases waar je doorheen moet, en nu de jongste alweer 16 maanden is, is dat ook weer grotendeels achter de rug!

Terug
Bovenaan