Wanneer stoppen met 19:00 uur fles

Mm jongste dochter is nu 15 maanden en krijgt ook nog 150cc opvolgmelk voor het slapen gaan.
Mn oudste dochter is nu 3 en heeft tot 17 maanden ook die fles nog gehad. Ineens dronk ze m niet meer leeg en had ze er geen behoefte meer aan. Dat gaf ze dus zelf aan met 17 maanden. Ze drinkt sindsdien altijd wel een bekertje gewone halfvolle melk voor het slapen.

Bij m'n oudste zoon heb ik m 2 weken na z'n 1e verjaardag weg gelaten. Het was avondeten, douche, fles en met een harde vol gestampte buik naar bed. Dat was voor mij het teken dat hij aan een slokje water ook genoeg had. Het had best nog gemogen van mij hoor, maar vol is vol. Hij is nu 19 maanden en vindt warme melk ook gewoon vies, haha! 

Hier is het vanzelf gestopt met precies een jaar. We hebben het ritueel toen een beetje gewijzigd. Na het douchen at hij een bakje yoghurt en daarna lekker slapen. Maar daarvoor gingen de flessen dus al niet meer op.

Ons zoontje van bijna 2 krijgt hem nog. We verdunnen hem wel met water (150ml water op 3 schepjes dreumes melk). Hij vindt het lekker en het hoort bij het slaap ritueel. Overdag drinkt hij soms wat te weinig, dus dat is voor mij ook een reden om hem erin te houden. Zou vooral doen wat je zelf denkt dat handig is, er is geen goed of fout.

Ik ben na een jaar, toen de opvolgmelk op was, gewoon over gegaan op halfvolle melk. Dat ging prima. Wel nog steeds uit een flesje (nu bijna 14 maanden). Ik houd dat er nog wel in omdat ze het zo fijn vindt, al weet ik zeker dat het ook geen probleem zit zijn om er gewoon mee te stoppen. Ik wacht even af totdat ze het zelf zat is.

Pas mee stoppen als je kindje en jijzelf er aan toe zijn! Ik benoem jou er ook bij, aangezien ik echt nog niet wilde stoppen met de fles toen mijn zoontje 1 jaar werd. Ik vond dat nog zo’n heerlijk tuttelmomentje op het einde van de dag! Genieten gewoon! Toch ben ik er met de 15 maanden mee gestopt, aangezien mijn zoontje zich n keer zo vol had gegeten met avondeten, dat het de hele tijd weer omhoog kwam. Ik dacht toen: no way, dat ik hier nog n fles achtetaan prop! Bang voor wat komen ging, zonder fles het bed in en hij viel als een blok in slaap hahaha! Hee toevallig was de pak voeding zo goed als leeg en heb toen besloten er toch maar mee te stoppen. Hoe jammer ik het zelf ook vond....? Hij is nu ruim 2 en nog kan ik soms met weemoed terug denken aan dat heerlijke tuttelmomentje hahahah!
Kijk dus gewoon hoelang je kindje het nog wilt en dus ook jijzelf !!

Wij zijn met 1 jaar overgestapt naar volle melk. Alleen op den duur kwam ik erachter dat hij 's nachts zo hoestte door de melk en ben ik van de een op de andere dag een flesje thee gaan geven (en het nachtelijk hoesten is direct gestopt). Hij accepteerde het direct. Het gaat dus echt om het intieme momentje, niet om de inhoud van de fles!
Hij is nu trouwens ruim 16 maanden en krijgt dus lekker een klein flesje thee voor het slapen gaan (60cc ongeveer)

Ik zou dan idd overstappen naar “gewone” melk.
Dit wilde ik zelf ook toen mijn oudste dochter 1 jaar was, maar ze lustte het helaas niet (nu met 3 jaar kokhalst ze er nog van). Dus tot ze 2 was heb ik nog een beetje opvolgmelk gegeven. Dit heb ik toen vanaf 1 jaar wel aangeboden in een rietjesbeker. De flessen heb ik toen weggedaan. Dat voelde voor mij beter en ze heeft nooit naar een fles gevraagd.

Terug
Bovenaan