Wanneer vertellen dat je zwanger bent?

Wij met 6 weken verteld ivm de kerst die eraan kwam en ik echt niet geheim kon houden waarom ik geen carpaccio mee kon eten. Bij 10 weken een miskraam gehad en geen moment spijt van gehad dat mijn familie al wist dat ik zwanger was. Zonder hun steun bij de miskraam was alles veel moeilijker geweest.
Ik zeg: gewoon lekker vertellen. Je bent zwanger!! Gefeliciteerd!

Je moet doen waar jij jezelf goed bij voelt er is geen goed of slecht! Als jij het tegen meerdere mensen wil vertellen wie houdt je tegen. Het is leuk nieuws die je graag wil delen en ook als het fout gaat is het fijn als mensen weten waarom je wat minder vrolijk bent!?

Precies wat er al gezegd wordt; doen waar jij je goed bij voelt, zonder teveel te denken over wat ‘hoort’. Bij nummer 1 hebben we het met een week of 7 aan onze beste vrienden en ouders en broers verteld; precies die mensen waarvan ik zou willen dat ze het ook wisten als het mis zou gaan. Zelfde op mijn werk, daar wist mijn directrice het, waarmee ik het goed kan vinden, en mijn directe collega/vriendin. Die laatste ook zodat ze mijn klas kon overnemen als ik kotsmisselijk naar het toilet rende.. Bij nummer 2 was ik nog veel misselijker in het begin en heb ik het om die reden ook meer mensen verteld. In deze corona pandemie kom je toch moeilijker weg met ‘Voel me niet zo top, dus doe even rustig aan.’ Na drie keer de opmerking dat je bij ziekte thuis moet blijven en moet laten testen, heb ik maar verteld dat het aan iets anders lag...

Dat is voor iedereen persoonlijk. Toen wij er achter kwamen dat we zwanger waren, hebben we het meteen aan onze ouders verteld en 2 vrienden. Ook juist met het idee, mocht het fout gaan dan wil ik dat ook delen met hen.
Op mijn werk al met 8 weken (na de eerste echo verteld), dit omdat ik niet op een hoogrisico groep wilde werken mbt agressie. Omdat ik het zo dubbel vond om het wel op mijn werk te vertellen en het nog geheim te houden voor vriendinnen. Hebben we dit ook gedaan. Wel met de tekst dat het nog niet wereldkundig mocht worden.
Bij de tweede echo bleek ons kindje overleden te zijn en wat was ik blij dat ik dit kon delen met de mensen die ons lief zijn. Zoveel steun aangehad. Bij een volgende zwangerschap zullen we dit dus weer vroeg vertellen.

Hoi,
Gefeliciteerd!! Wij zijn het vanaf 12 weken gaan vertellen (na de termijnecho) en met 16 weken wist iedereen het. Wij vonden het heel leuk en fijn dat het eerst ons geheimpje was. Maar er is geen goed/fout! Lekker doen waar jij/jullie je goed bij voelen!

Terug
Bovenaan