Wanneer vertellen?

Ik wilde even weten wanneer jullie het aan vrienden/familie vertelden dat je zwanger was? Ik ben er gister achtergekomen dat ik 5 weken zwanger ben maar heb het nog aan niemand verteld. Straks heb je het aan iedereen verteld, krijg je een miskraam en moet je dat weer aan iedereen vertellen. Komt iedereen je sterkte wensen terwijl je eigenlijk liever in een hoekje wil liggen en alles vergeten.
Ik hou het eigenlijk liever voor me tot ik 3 maanden zwanger ben. Maar aan de andere kant denk ik niet dat ik dat kan volhouden en wil ik het dolgraag aan mijn zus en een paar goede vriendinnen vertellen.
Ook een punt is wanneer je het op je werk vertelt. Ik denk dat mijn baas niet erg begripvol zal reageren en aangezien ik in oktober pas een jaarcontract krijg ben ik nog niet van plan het te vertellen.
Wanneer en aan wie vertelden jullie het?
 
Zowel bij mijn vorige als mijn huidige zwnagerschap, heb ik het mijn moeder al met 6/7 weken verteld. Bij de vorige zwangerschap ging de bloeddruk omhoog, dus mijn moeder had snel wat in de gaten, en nu werd alles op een weegschaaltje gelegd en gespeculeerd. Bijv. in verband met zomerstop was weight watchers bij ons in 't durp gestopt. Bij mijn moeder niet, maar zij concludeerde dat ik niet meer ging vanwege een zwangerschap, terwijl dat dus niet het geval was.

Mijn naaste collega weet het nu wel al, ik kreeg een bloeding met 6 weken en ben weggegaan van mijn werk. Wij zitten samen bij een klant en mijn 'baas' was met vakantie, die weet alleen dat ik me ziek gemeld heb verder niets.

Bij mijn vorige zwangerschap wisten de kids het met 11 weken, met 18 weken ben ik bevallen omdat ons kindje was overleden in de buik. Erg triest, maar ja verbergen tot 18 weken is erg moeilijk. Toch proberen we dat nu zo lang mogelijk te verbergen.

Verder wachten we nu gewoon tot mensen het gaan zien (en helaas ziet het er naar uit dat dat sneller gaat dan bij vorige zwnagerschappen).
Natuurlijk is het fijn dat mensen je kunnen steunen bij een mikraam, maar net wat je zegt als het mis gaat moet je het wel iedereen vertellen, en dan nog komen mensen daarna naar je toe om te vragen hoe het met jou en je kindje gaat, en goh je ziet er nog bijna niets van. Zelf wil ik het alleen delen, met demensen met wie ik ook mijn miskraam kon delen, en met wie ik dat nu weer zou willen delen als het misgaat. Dus een paar mensen die me na staan.

Maar je moet helemaal doen waar je je zelf goed bij voelt.

Miep
 
Hallo,

Ik had het mijn ouders en schoonouders al vrij vroeg verteld. We konden het niet voor ons houden. We hadden toen afgesproken de rest pas na 3 maanden te vertellen.
Uiteindelijk ging dit niet door want bij 9 weken werd ik opgenomen in het ziekenhuis met verschrikkelijke uitdrogingsverschijnselen.
Toen was het moeilijk om nog geheim te houden. Uiteindelijk is alles goed gekomen en ben ik 30 juli bevallen van een jongen.

Ik vind dat je gewoon moet doen wat je gevoel zegt. Als je het aan je beste vriendinnen wil vertellen, moet je het gewoon doen. Het is heel moeilijk om zoiets voor je te houden.
 

Hoi hoi,

ik zelf heb het mijn family direct verteld toen ik het wist. Ik was toen ook zo'n 5 a 6 wkn ofzo.
Want weet je wat het is...... Stel, wat je natuurlijk niet hoopt, je krijgt een miskraam, is het wel zo fijn dat je er met tenminste je family over kunt praten. Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik het verteld heb. En ook aan mijn beste vrienden. Maar op je werk zou ik het pas met 3 maanden vertellen, daar anders iedereen er misschien achter komt, dat lijkt me niet echt handig. Maargoed, is je eigen keus.
Weet wel dat ik zooooo blij was, kon het echt niet voor me houden hoor! Hihihi...

Nou, gefeliciteerd zowiezo en succes met je zwangerschap!

Groetjes Cody
36w4d
 
Hoi,

Ik heb het aan mijn ouders/schoonouders en een aantal goed vrienden verteld bij 10 weken.  We konden het niet meer voor ons houden. Mijn moeder was boos dat ik het niet eerder had verteld, maar ik had daar helemaal geen behoefte aan. De eerste weken moesten we zelf heel erg aan het idee wennen en kon ik het niet echt geloven. Pas toen we de echo hadden gezien en gehoord, geloofde ik het.  Bij 16 weken heb ik het pas aan de rest van de wereld en dus ook op het werk verteld. Ik was namelijk van week 13 t/m 15 op vakantie. Ik heb gewacht tot de periode met de grootste risico's voorbij was en dat is na week 13.

Volgens mij  moet je het op je werk vertellen uiterlijk bij 5 maanden. Je hoeft het dus nog niet te vertellen, maar  of ik het niet zou vertellen voor 1 oktober weet ik niet. Moeilijk hoor. Je hebt kans dat als je het voor 1 oktober  vertelt ze je contract niet verlengen, maar eerlijk gezegd zou ik er dan toch niet meer  willen werken.  Ik kan me ook voorstellen dat je die baan perse wil of moet hebben  en je nog niets zegt. Misschien dat  ze je het kwalijk nemen en ze boos worden of zo  als je niets zegt maar of je daar dan heel  erg mee moet zitten. Jij hebt tenminste de baan. Misschien dat er  moeders  reageren die dit hebben meegemaakt en die goede tips hebben.
 
Veel succes met je beslissing.
Gr
Lies    
 
Wij hebben het bij alle drie vrij vroeg in de zwangerschap verteld. Iedereen heeft vanaf het begin erg meegeleefd en ik kon er ook gewoon over praten met iedereen. Wij hadden het zovroeg verteld met in ons achterhoofd: Gaat het mis, weet iedereen het ook (via, via). En dan krijg je ook al die medelevende reacties (maar er dan ooknog bij: oh, ik wist niet eens dat je zwanger was......., zit je op zo'n moment ook niet op te wachten denk) Gelukkig heb ik het nooit mee hoeven te maken en hebben we drie gezonde kinderen.

Groetjes Brenda en geniet maar lekker van je zwangerschap.
 
Hoi,

We hebben het onze famillie (ouders, broers en zus) verteld toen ik 11 weken zwanger was. Een paar dagen voordat we de echo kregen. We waren op dat moment allemaal bij elkaar. We hebben het gevraagd om het nog even stil te houden totdat we de echo hadden gehad en dat we het zelf aan onze vrienden hadden verteld. Ik weet dat mijn ouders het erg moeilijk  vonden  om hun mond te houden, zo trots dat ze waren dat ze voor het eerst opa en oma zouden worden. Ik denk dat het niet uitmaakt wanneer je het verteld maar dat je niet van mensen kan verlangen dat ze voor lange tijd hun mond moeten houden. Wel voor een paar dagen, want je moet natuurlijk wel de gelegenheid hebben om mensen die jij belangrijk vindt het geweldige nieuws  te kunnen  vertellen.

Groetjes Sanne
 


hoi hoi,




ik denk idd dat je het moet gaan vertellen wanneer jij zelf dat gevoel hebt. Als dat met 6 weken is moet je dat doen en als het met 14 weken is, doe je dat. Zelf ben ik nu 8 weken zwanger en alleen drie vriend(inn)en weten het. Dit omdat een stel als enige wist dat we ermee bezig waren, dus dan houd je dat echt niet geheim, en de andere vriend en vriendin omdat zij ook zwanger is en in het begin wel eens zei: ik wil echt dat er nog iemand van jullie zwanger wordt hoor, in 'n eentje vind ik er niets aan!!Dus ja....toen was het natuurlijk ook heel leuk om aan haar te vertellen.
Maar mijn ouders, zussen, schoonfamilie en werk vertellen we het pas als de echo is geweest. Ten eerste omdat je dan gewoon meer zekerheid hebt, en ten tweede, ik vind het zo leuk om te zeggen: pap, mam... ik heb vandaag toch een leuke foto gekregen.... Ik ben nu al benieuwd naar de reacties!!!
Maar kortom....volg je eigen gevoel en niet dat wat andere mensen zeggen of adviseren.

Fijne zwangerschap verder!

Groetjes Mellow
 
Terug
Bovenaan