wanneer weer werken na verlies zoon

Hoi Ilona,

Ikzelf ben na een maand weer begonnen met werken (nadat ik alle controles en een deel van de uitslagen had gehad). Wel op therapeutische basis, dus eerst 2 uurtjes op een dag, en dan opbouwend. Dit heeft nog eens 2 maanden geduurd voordat ik weer volledig full-time aan het werk was. Mn werkgever heeft me nooit opgejaagd, en heeft altijd gezegd: Doe waar jij je goed bij voelt. En hij heeft me af en toe ook moeten afremmen, omdat ik dan toch te snel weer wilde. Achteraf is dit dus goed geweest.
Het jammere is dat er een wet is in Nederland, dat je onder de 24 weken GEEN recht hebt op zwangerschapsverlof. Ik viel daar net 1 week onder. Anders had ik 16 weken thuis kunnen zitten, maar achteraf gezien denk ik dat dat ook niet goed zou zijn geweest, omdat ik toch mn leven weer wilde oppakken. Mn werk heeft uit een bepaald "potje" geld gehaald om toch mn salaris geheel uit te keren.

De Arbo-dienst kan je daar vast ook wel meer over vertellen. Probeer de tijd ervoor te nemen. Ikzelf had die eerste 2/3 maanden erg last van geheugenverlies, kon niets onthouden, en kon me nergens op concentreren. En dat gaat lastig als je weer moet werken!

Sterkte,

Liefs, Kitty (mama van Danny*)

Hoi meiden

Heel erg bedankt voor jullie reacties ik moet 4 juni voor mijn na controle
en als alles goed is wil ik de week erna toch maar weer gaan proberen
te werken wil alleen niet gelijk veer volop aan het werk ik voel me namelijk
nog heel onzeker en heb angstaanvallen gekregen en het vertrouwen
in mijn lichaam is helemaal weg voel me zo down en iedereen blijft maar
zeggen kom op iloon komt allemaal wel weer goed gewoon door gaan voor
een volgende.
En dat zijn reacties waar ik echt niet op zit te wachten.
Maar wie bepaald het eigenlijk hoeveel uur ik weer kan gaan werken.

Groetjes ilona

Hoi Ilona,

Onze zoon is op 06-02-07  ook na een zwangerschap van 20 weken overleden.
Op mijn werk werd dit gelukkig wel goed opgevangen. Mijn werkgever gaf te kennen dat wanneer ik daar weer aan toe was, weer aan het werk zou kunnen.
Mijn collega's hebben me veel gesteund door kaartjes, bloemen en telefoontjes.
Heb na 2 weken contact gehad met mijn bedrijfsarts en met he heb ik toen het eea doorgesproken. Na 6 weken ben ik bij hem langs geweest en daar heb ik afgesproken dat ik na mijn  controle bij de gyn (26 maart 2007), weer wilde beginnen, dit zodat ik niet steeds de vraag zou krijgen, wat er nu eigenlijk mis is gegaan en ik daar geen antwoord op wist. Na deze controle,  het bleek het om domme pech te gaan, ben ik op arbeidstherapeutische basis weer aan het werk gegaan. Op dit moment heb ik mijn werk weer volledig hervat. Je voelt zelf wanneer je er weer klaar voor bent, maar moet wel zeggen dat het wel weer lekker is om weer aan het werk te zijn, anders blijf je maar een beetje in het zelfde cirkeltje rondhangen.

Heel veel sterkte met jullie verlies.

Liefs,
Lynn

Ik heb dit in 2001 meegemaakt.
Ik heb de volle 16 weken gekregen.
Ben zelf 2 weken eerder therapeutisch begonnen.
Ik vond het wel lekker, voor het lichamelijk herstel en de verwerking, daarbij kon ik ook eens lekker van de zomer genieten. Heb 3 Harry Potters in mijn hangmat gelezen en met al mijn vriendinnen gewinkeld, kost een hoop geld, maar een beetje jezelf verwennen mag best!

quote: demijoy schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2007 19:42:09'));

hoi meiden

Wij zijn na ee zwangerschap van 20 weken vrijdag 18 mei
onze zoon Jayden verloren, en ben nu net weer een beetje bij
gekomen van de bevalling en het vloeien en pijnlijke borsten enz.
Nu komt mijn vraag mijn baas heeft mij gebeld gister eerst toch maar even
gevraagt hoe het ging maar daarna kwam toch al snel de vraag
wanneer denk je weer aan het werk te kunnen.

Ik snap hem wel maar ik raakte zo in paniek bij het idee dat ik nu alweer
aan het werk moet het is nog maar net een week geleden.
Ik weet dat het moet maar ik vind het zo snel want ik vloei nog steeds en
heb mijn nacontrole nog niet eens gehad die is 4 juni pas.
Toch heeft hij contact opgenomen met de arbo en die hebben mij ook
al gebeld en gevraagt ja wat wil je zelf.

Toen heb ik gezegt dat ik de afspraak van 4 juni afwacht en daarna
verder wel zal kijken hoe het loopt.
Nu ben ik ook bang dat mijn contract niet verlengt word want die loopt ook
over 2 weken af en door die problematische zwangerschap heb ik mij
in het afgelopen half jaar ook niet kunnen bewijzen.
Wanneer zijn jullie weer aan het werk gegaan na een miskraam?

Ik hoop dat iemand mij hier andwoord op kan geven.

Groetjes Ilona (mama van Jayden*) 18-05-07*

Beste Ilona,

Je kunt dit geen miskraam meer noemen hoor! Dit is een vroeggeboorte. Het is tenslotte toch een bevalling. Is het vanzelf gegaan of moest je ingeleid worden?? Heel veel sterkte met je verlies!

Denk er niet te makkelijk over hoor! Dat je weer snel aan het werk gaat. Zeker niet als je geen zekerheid hebt dat je mag blijven..... Zelf zou ik dat zeker even afwachten. Werkgevers zijn keihard!

Zelf heb ik 2 x een vroeggeboorte gehad. De 1e x met 19 weken en de 2e x met 16 weken. Alle 2 de keren moest ik bevallen in het ziekenhuis. De 1e x dat dit gebeurde had ik geen werk, maar de 2e x wel. Ook nog een tijdelijk contract etc. Ik werd ook na 4 dagen al gebeld (door werkgever en ARBO) wanneer ik weer kwam enz. Nu had ik helaas de ervaring dat ik het al eerder had meegemaakt. Ik weet dus ook dat er 3 maanden voor staat (volgens het UWV) om te herstellen. Ze zien het als een verlies van een dierbare (dit is natuurlijk ook zo) en daar mag je 3 maanden voor nemen. Dit hoeft uiteraard niet. Mocht je eerder aan het werk willen dan mag dat altijd!

Mijn werkgever had na 2 weken al een vacature op het internet gezet voor een nieuwe medewerker, dus ik wist genoeg. Ik werd er zo ie zo uitgewipt.

Ze (UWV) hebben zelfs bekeken of ik nog recht had op zwangerschapsverlof, maar dat is als het kindje 24 weken of groter is.
Je hebt echt even de tijd nodig om dit te verwerken. Nu krijgt je nog volop "aandacht" van verloskundige, arts, familie enz. Maar over een paar weken is dat weg en dan moet je het weer alleen doen. Het kan heel makkelijk dat het dan wel eens zwaar wordt.

Jouw herstel (geestelijk en lichamelijk) is nu veel belangrijker dan een werkgever die het druk heeft!
Veel succes met je beslissingen en ik wens je alle goeds toe in de toekomst!

Liefs  Sandra
(mv Isabelle 4 jr en Madeleine 7 weken)

Lieve sandra

Bedankt voor je berichtje mijn bevalling is ingeleid
het begint nu inderdaad wel wat moeilijker te worden,
Ja ik ben nu vaker alleen thuis en als dan mijn dochter s'middags
naar bed gaat is het heel stil in huis en dat zijn de momenten dat ik
het heel moeilijk heb.
Dan denk ik zal ik dan toch maar weer aan het werk gaan, dan heb
ik wat afleiding, maar de gedachte alleen al van werken dat maakt bij mij
heel wat angst los en dat is toch het teken dat ik er nog niet aan toe ben.

Ook omdat mijn collega zwanger is en ik gun het haar van harte hoor
maar ik vind dat toch heel moeilijk merk ik bij mezelf.
Ik hoop toch dat ik het uiteindelijk een plekje kan geven want ik zal
toch een keer weer aan het werk moeten.

Groetjes Ilona (mama van Jayden*)

Iemand heeft het hierboven over bevallingsverlof. Het is zo dat als je bevalt bij een zwnagerschapsduur van 24 weken of langer dan heb je automatisch recht op een bevallingsverlof van 16 weken. Maar als je korter zwanger was dan val je onder de ziektewet.

Hoe lang het herstel voor ieder duurt is verschillend, maar hoe langer je wegblijft hoe moeilijker het wordt. Toen ik ruim 2 jaar geleden beviel na een zwnagerschap van 18 weken, heeft mijn werkgever een gesorek gehad met de arbo-arts. Daknzij dat gesprek werd er totaal geen druk op mij gelegd overhetw eer gaan werken. Ik ben wel na 2 weken weer aan de slag gegaan op therapeutische basis. Dat wilz eggen ik bepaalde hoe lang ik aan het werk was. Geen enkele druk dus. Na 6 weken ben ik een week op vakantie geweets met mijn man, even er helemaal tussenuit en na die week dus zo'n 7 weken na de bevalling ben ik weer aan de slag gegaan.

Als ik thuis was blijven zitten was ik gillend gek geworden. Ik zou dan op de bank zijn gaan zitten janken en er niet meer vanaf zijjn gekomen.

Voor mij was weer gaan werken het beste. Wat voor jou het beste is moet jij beslissen. Wat ik wel nog wel zgegen, ga er niet van uit dat een werkgever het per definitie slecht bedoeld als hij belt over wanneer je weer aan de slag denkt te gaan. Soms is het juist goed om daar over na te denken, en soms misschien net dat steuntje in je rug.

Ben je al eens even langs geweest op je werk, dat zou een begin zijn.

Sterkte en succes

Miep

quote: Kitty26 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-05-2007 18:58:13'));

Hoi Ilona,

Ikzelf ben na een maand weer begonnen met werken (nadat ik alle controles en een deel van de uitslagen had gehad). Wel op therapeutische basis, dus eerst 2 uurtjes op een dag, en dan opbouwend. Dit heeft nog eens 2 maanden geduurd voordat ik weer volledig full-time aan het werk was. Mn werkgever heeft me nooit opgejaagd, en heeft altijd gezegd: Doe waar jij je goed bij voelt. En hij heeft me af en toe ook moeten afremmen, omdat ik dan toch te snel weer wilde. Achteraf is dit dus goed geweest.
Het jammere is dat er een wet is in Nederland, dat je onder de 24 weken GEEN recht hebt op zwangerschapsverlof. Ik viel daar net 1 week onder. Anders had ik 16 weken thuis kunnen zitten, maar achteraf gezien denk ik dat dat ook niet goed zou zijn geweest, omdat ik toch mn leven weer wilde oppakken. Mn werk heeft uit een bepaald "potje" geld gehaald om toch mn salaris geheel uit te keren.

De Arbo-dienst kan je daar vast ook wel meer over vertellen. Probeer de tijd ervoor te nemen. Ikzelf had die eerste 2/3 maanden erg last van geheugenverlies, kon niets onthouden, en kon me nergens op concentreren. En dat gaat lastig als je weer moet werken!

Sterkte,

Liefs, Kitty (mama van Danny*)

Ik denk dat jouw werkgever gewoon jouw verzuim betaald heeft gekregen van het UWV. Je bent namelijk 'ziek' geweest ivm een zwnagerschap en dan val je onder de vangnetregeling. En je salaris wordt volledig vergoed aan de werkgever.

Miep

Terug
Bovenaan