Wanneer zakgeld?

Hallo,

onze oudste wordt binnenkort 5 en ik vraag me af wanneer we het beste kunnen beginnen met zakgeld geven en hoeveel dan? Hij krijgt nu regelmatig wat centjes van opa's/oma's en die stopt hij dan in zijn spaarpot (en deelt het soms ook nog met zijn zusje). Hij vraagt de laatste tijd wel regelmatig : Zitten er genoeg centjes in mijn spaarpot voor dit of dat (net wat hem op dat moment dan interesseert)? Ik hou dan meestal de boot af, maar wat kan ik het beste doen? Heeft iemand hier advies in?

Groetjes.

Hallo,

ik ben daar misschien heel ouderwets in, maar zolang hij er niet om vraagt, zou ik er zelf ook niet over beginnen. Ikzelf ben 21 (is dus nog niet zo heeeeel erg lang geleden) en kreeg in de 1e van de middelbare voor het eerst  zakgeld. Dat was mij vroeg genoeg, misschien wel wát overdreven, maar zo vind ik het.
Ik persoonlijk vind 5 wel heel erg jong.

Succes ermee en groetjes Gieneke

Hai,

Ik geloof dat er op internet wel het een en ander te vinden is over zakgeld. Ik had zelf in een artikel gelezen dat je met een bedrag van bijvoorbeeld 50 cent kan beginnen en dat je je kindje daar dan een deel van laat sparen en een deel van laat uitgeven. Nu is er voor en deel van   50 cent weinig te koop. Een snoepje bijvoorbeeld nog maar net. Maar zo krijgt je kind we een goed idee van de waarde van geld. Er werd ook geadviseerd in dat artikel om je kind volledig vrij te laten in wat ze voor het niet gespaarde deel kan kopen. En als het op is is het op. Het heeft ook pas nut om zakgeld te geven als je kind kan tellen tot 100. Veel eerder dan 6 jaar heeft niet veel zin maar het is wel verstandig om er op het basisonderwijs al mee te beginnen omdat ze op die manier hun rekenkunsten in praktijk kunnen brengen en ze ookop school het leuk vinden om te rekenen.
Ik zelf kreeg vanaf groep 2 zakgeld. 3 kwartjes ik moest er 1 van sparen en mocht er 2 uitgeven of ervoor kiezen om daarvan nog een deel te sparen. Ik mocht ook ee doel geven om voor te sparen. Bijvoorbeeld een pop.

groetjes,
Wietske

Best een lastig onderwerp.
Wij hebben 2 dochters van 6 en 3 jaar en verwachten in augustus ons 3e kindje.
Onze dochters krijgen (nog) geen zakgeld. De oudste vraagt er wel eens om, maar omdat de 2e pas 3 is zijn we er nog niet mee begonnen.
Ze hebben wel een spaarpot waar ik af en toe m'n portomonnee met kleingeld in leeg.
Bij bijzondere gelegenheden bijv. vakantie, krijgen ze wel geld waar ze zelf iets voor mogen kopen.
Nu hadden ze van opa en oma ook geld gekregen, omdat de oudste haar rapport van school had en daar mochten ze ook wat van kopen.
En zo af en toe mogen ze in de winkel   ook wel wat uitzoeken, doen we ipv zakgeld.

Annemarie

Hoi,

Volgens mij is je zoontje er aan toe als hij vraagt of hij genoeg geld heeft om iets te kopen. Dan weet hij wat te weinig en   wat genoeg is en hij weet ook dat hij moet wachten tot hij genoeg heeft.
Ik zou zeggen zakgeld geven.

Groetjes

Hoi wij hebben een dochter van 5 half, we zijn net voor de vakantie begonnen met elke zondag zakgeld, 1 euro.
Ze heeft ook een portemonneetje daar mag ze geld in doen als ze wat wilt kopen, maar ze heeft ook een spaarpot endaar mag ze geld in doen als ze wilt sparen.
Natuurlijk laten we dit ook heel sneeky weten aan de opa`s en oma`s die dan hun knip lostrekken en al het klein geld er in doen hihi!!!
Maar het belangrijkste is dat je tegelijkertijd de muntjes leert, dat ze gaat leren hoeveel `n euro is, etc.
In de vakantie heeft ze even niks gehad omdat ze dan al vaak allerlei extra`s krijgen, en dat vond ze ook geen probleem.
Het gaat heel goed.

groetjes kiyu

Hoi,

mijn oudste zoon is nu zes jaar en wij zitten eraan te denken om hem vijftig cent zakgeld per week te gaan geven.

We willen dan dat hij vijfentwintig cent in zijn spaarpot stopt voor op de bank en de andere vijfentwintig cent wil ik in een potje doen zodat hij, als hij zelf iets wil kopen dat hij dat dan kan gebruiken. Ik vind hem nog te jong om snoep of zo te kopen.

Vooral het leren sparen vind ik heel belangrijk. Zo leert hij de waarde van geld kennen en heeft hij straks echt iets zelf bereikt.

Veel succes met je keuze.

Groetjes...

mijn zoontje word in juli 6 jaar en krijgt nog geen zakgeld wel geef ik hem af en toe kleingeld en dat doet hij dan in zijn spaarpot. ik heb hem ook al vroeg duidelijk gemaakt dat geld niet in bomen groeit en dat je niet altijd zomaar alles kan kopen.
wij hebben het niet altijd even breed dus als hij wel eens om iets vroeg in de supermarkt en ik legde uit dat mama even geen centjes had werd het ook geen drama.
nu zegt hij wel eens mama mag ik snoepjes kopen en dan doethij dat uit zijn portemonetje betalen hij vind dit prachtig omdat hij zelf betaald :)

ook als hij speelgoed ziet dan zeg ik hem dat hij moet sparen en dan zelf kan kopen nu heeft hij laatst zelf van zijn eigen geld een brandweerwagen gekocht met trots strooide hij zijn portemonnetje leeg .

ik denk dat je nog niet echt de nadruk moet leggen op "zakgeld"dat dat pas later kot

Terug
Bovenaan