Wanneer zakgeld?

Onze kinderen ( 4 1/2 en 6 jaar) krijgen beide 1 euro zakgeld per week.
Deze gaat in hun spaarpot.
De spaarpot mogen zij de laatse schooldag voor de kerstvakantie en de zomervakantie leegmaken, en van dat gespaarde geld iets leuks kopen in de speelgoedwinkel.

Zo heeft mijn dochter vóór de zomervakantie rollerskates en beschermers gekocht, en mijn zoontje iets van Lego en Playmobil. We leggen dan wel iets bij, als het maar binnen de perken blijft.

Daarnaast sparen wij automatisch voor hen

hoi allemaal,

mijn zoontje is morgen 7 weken.
al het kleine geld wat wij altijd in onze zakken en portemenee vinden gaat in een grote fles en dat is dan voor die kleine van ons als de fles vol zit gooien we het op een spaarrekening.
ook hebben mijn ouders een spaarrekening geopent voor die kleine waar ze dan ieder emaand geld op gaan storten en dat wordt dan op gespaart tot zijn 18.
dus zo heeft hij toch altijd wat.
wil zelf rond de 4 of 5 beginnen met zakgeld zodat hij als hij dat wil altijd wat leuks kan kopen.

groetjes saloua

Mijn dochter is bijna 7
ik heb haar nog nooit gehoord over zakgeld
zelf kreeg ik ook geen zakgeld
toen ik naar de middelbare school ging,kreeg ik gewoon geld als ik er om vroeg,en dat was gewoon niet wekelijks.
mijn moeder wilde dat ik in geval van nood altijd een bus kon pakken,dus daar had ik zoiezo geld voor,en als we is patat hadden gegeten met de halve klas dan zei ik het sávonds e dan lag er de volgende dag gewoon 10 gulden,maar ik deed daar ook wel is langer als een maand mee.

als mijn dochter iets nodig heeft krijgt ze het,daar hoeft ze niet voor te sparen,ik heb voor haar gekozen dus ik moet zorgen dat zei het naar haar zin heeft,
als we in de stad langs de bart smit lopen en ze vraagt ergens om,dan krijgt ze het echt niet altijd,ik zeg wel altijd als we een halve dag geshopt hebben,en ze is leif geweest(wat meestal zo is) dat ze  wat uit mag kiezen maar dab ga ik niet verder dan 10 euro.

Hallo,

Heb 3 kids (8,6 en bijna 3). Op dit moment krijgt niemand zakgeld.
Soms krijgen ze bij de bakker,... de centjes die we terugkrijgen. Ze hebben elk een spaarrekening en daar worden elke maand centjes op gestort. De extra centjes die ze krijgen bij verjaardag, nieuwjaar,.. mogen ze de ene keer iets leuk kopen of sparen voor iets leuks. De andere keer gaat het op hun rekening. Ze hebben elk nog 2 rekeningen bij grootouders en daar kunnen ze pas aan als ze meerderjarig worden.

Zelf heb ik vanaf 1ste middelbaar zakgeld gekregen en denk dat ik het zelf zo zal doen. Het sparen hebben ze al onder de knie en vaste uitgaven hebben ze niet. Dus hebben ze nog geen zakgeld nodig.

Groetjes Veerle

Interessante topic! Ons dochtertje is nog maar 6mnd, dus de kwestie stelt zich nog even niet, maar wel leuk om te lezen hoe iedereen daarmee omgaat en wat de achterliggende redenen zijn.

Toch effe een opmerking @ Missis Jaden: ik denk dat het idd goed is dat je je kindje leert dat niet alles zomaar komt aanwaaien, maar door alleen maar zakgeld te geven als er een taakje tegenover staat, geef je mss ook wel een (ongewild) verkeerd signaal af: nl, dat je kindje op den duur enkel nog maar taakjes gaat doen als er wat te winnen/krijgen valt. Ik denk dat het voor de ontwikkeling van een kind goed is als ze ook af en toe "zomaar" iets krijgen en dat ze anderzijds ook af en toe "zomaar" iets doen, omdat je elkaar graag ziet, omdat je het leuk vindt de ander een plezier te doen, etc. en niet alleen uit eigenbelang.

Groetjes,
Saskia

heey

als ik zo moes bedenken zou ik het ook niet weten maar ik heb wel een mening en vind dat als 1 van de kinderen op sport zit zoals voetbal wat meestal op zaterdag is en je kunt zelf niet mee vind ik dat je je kind wel een centje mee moet geven of gaat paardrijden waar jij soms van de keren niet mee kan gaan naar binnen   en ik vind vooral dat je je kind geld mee moet geven naar de middelbare school omdat ze ook wel eens zin hebben in iets lekkers en zien iedereen wat kopen en het kom vaak zat voor dat je tegen woordig moet betalen voor dingen op school zoals kopieren enzo ja meer zou ik het niet weten   maar ik merk het zelf wel ben zelf student en heb het vaak zat meegemaakt dat je iets moets betalen anders kreeg je het niet van je leeraar ja sorry een kind van 11/12 moet geld bij zich hebben op school dat krijg je dan te horen
sorry voor mijn taal maar het is een accent

vriendelijke groeten

babyinside

Terug
Bovenaan