Wasbare luiers

Pien

New member
Ik ben in verwachting en me aan het verdiepen in wasbare luiers. Zijn er hier ouders die ze gebruiken en kun je me laten weten of het mee valt of misschien wel tegen?

Welk merk of soort wasbare luier vind je fijn?
Hoeveel luiers hebben jullie aangeschaft?

Ik ben heel erg benieuwd.
Ik zag bij prenatal happy bear wasbare luiers en die zijn nu op hun eigen site in de aanbieding en leuk geprijsd…

Veel liefs
 
Misschien niet helemaal de ervaring die je zoekt maar ik gebruik wasbaar en wegwerp beide. Wasbaar gebruik ik snachts en als we thuis zijn met de kleine. De wegwerp gebruik ik voor onderweg en als het even zo uitkomt. Heb zelf 10 wasbare luiers in haar huidige maat en ik gebruik ook zo’n inlegdoekje erin die je dan wel weggooit
 
Wij hebben wasbare luiers van XKKO (vouwbare oogjesluiers), ik vind het zelf erg prettig in gebruik en ze drogen sneller dan welke andere luier dan ook. We hebben er een stuk of 60, want je gebruikt er zo een stuk of 20 op een dag. (Ik ben zelf heel erg van het verschonen zodra mijn kind onrustig wordt van een plasje in de luier, qua absorptiecapaciteit past er eigenlijk altijd wel meer in, maar ik vind het zo'n smerig idee. Als ik zelf in mijn broek zou plassen zou ik ook meteen andere kleren aan willen en niet erin rond blijven lopen omdat er ook nog droge plekjes over zijn in mijn broek. Gelukkig kan dat met wasbare luiers ook zonder extreem veel afval te produceren.) Mijn oudste zoontje van 2 is nu zindelijk aan het worden, maar voor hem hebben we voor op de opvang ook nog 10 luiers van Ella's house, de bum slender vind ik erg fijn. We hebben er PUL broekjes bij, ook van Ella's house, die vinden we fijner dan de Little Lamb overbroekjes die we eerder hadden, omdat die minder goed waterdicht bleven na wassen (en met smerige poepluiers wil je ze echt wel af en toe wassen). (Tip: met een mengsel van bijenwas, lanoline en olijfolie kan je de broekjes een beetje opnieuw invetten zodat ze weer goed waterafstotend worden.) Op de opvang ging het vouwen van de luiers namelijk nog wel eens mis (we leverden ze voorgevouwen aan, maar soms raken ze ontvouwen bij het uit de tas pakken, of staat er een invalkracht op de groep die zich geen raad weet met het systeem en niet oplet of er geen randjes uitsteken onder het overbroekje), en dan is een voorgevormde luier toch wel fijn. Hij gebruikt op de opvang meestal hooguit 5 luiers op een dag, en hij gaat 4 dagen in de week naar de opvang, met 10 luiers kunnen we de week doorkomen met 2x wassen.

Nu mijn jongste zoontje geboren is (3 weken oud nu) draaien we weer veel meer was, omdat jonge babies veel vaker een klein plasje doen en de 60 luiers nu dus door 2 kinderen gedeeld worden, al gebruikt de oudste dus hooguit een paar luiers per dag omdat hij veel langer zijn plas op kan houden en bovendien een deel van zijn behoeftes op het potje doet. Voor de kleine maatjes hebben we wolbroekjes als overbroekjes, werkt voor ons ook prima en vind ik fijner dan synthetische stoffen op de huid van zo'n kleintje. Die wolbroekjes heb ik zelf gebreid, als je dat ook zou willen doen, let dan op dat de wol die je gebruikt niet superwash behandeld is, want je wilt juist dat de broekjes een beetje gaan vervilten om goed waterdicht te worden (in combinatie met lanoliseren). We hebben ook wat wolbroekjes van Disana en Popolini in wat grotere maatjes, welke op zich ook prima bevielen.

Verder gebruiken we inlegvellen van Little Lamb, maar die zijn pas nuttig vanaf dat je kindje ook vaste voeding gaat eten. Borstvoedingspoep spoel je zo uit de luier bij het wassen en is bovendien zo vloeibaar dat het gewoon door een inlegvel heen zou zakken. Hoe dat zit met flesvoeding weet ik niet zeker, maar ik neem aan dat die poep ook erg vloeibaar is totdat er vaste voeding geintroduceerd wordt.

Thuis draagt mijn oudste ook vouwbare luiers, maar dan wel met een booster erin. Die heb ik zelf gemaakt, dus geen merk oid, maar ze bestaan uit een laagje bamboebadstof voor tegen de huid, 3 lagen katoenmolton voor absorptie en nog een katoenfleece als achterkant en zijn gewoon rechthoekig. Ik kan me niet precies herinneren wanneer we die zijn gaan gebruiken, maar het eerste halfjaar had de oudste ze zeker niet nodig, ik denk dat we die ergens rond de 9-12 maanden voor het eerst zijn gaan gebruiken om de absorptiecapaciteit van de vouwluiers te vergroten. 
 
Wij hebben een pakket via de billenboetiek, bevalt erg goed! 20 van maat 1 en 16 van maat 2. Voordeel vind ik vooral dat je minder kans hebt dat de poep overal zit ten opzichte van wegwerp luiers! Bij ons lekt hij met wegwerpluiers nog wel eens door in de nacht en met wasbaar bijna nooit. Voor de nacht doen we er extra boosters in (van maat 1, dus geen nieuwe hoeven kopen). Ik zou het zeker weer doen als ik nu voor de keuze stond om het aan te schaffen. 
 
Wij hebben wasbaar van totsbots tweedelig. Maat 1 en nu ook maat 2 heb er wel bijgekocht had 16 maat 1 en vond ik te weinig met wassen vooral in het begin en als ze niet droog zijn of in de was zitten gebruik ik wegwerp. Nu maat 2 heb ik er wel 30 of nog meer maar was ook niet om de dag maar als de bak vol is. Ook boosters erbij gehaald en overgestapt naast de penut wraps op broekjes van petit Lulu geen wol broekjes heb ook veel via vinted en Mp gehaald. Bij oma gebruiken we pockets van mama koala
 
Ik ben heel tevreden over wasbare luiers. Nu mijn tweede kindje in wasbaar. Wij hebben tweedelig, dus een absorberend deel met een waterdicht overbroekje. Ik vind het wassen reuze meevallen en ben blij dat ik nooit met luiers hoef te slepen, altijd luiers in huis heb en geen aanbiedingen hoef te zoeken. 
Als je instagram hebt is het luierhuis een fijne om te volgen, superveel informatie. 


Verder kan ik je van harte aanraden om een consult te doen of luiers te huren om te ontdekken wat je fijn vindt. 
 
Hier ook wasbare luiers. Ik gebruik ze thuis en als ik ergens heen ga waar ik zonder veel gedoe kan verschonen. Het is fijn om altijd luiers te hebben en t wassen vind ik geen probleem. Maar t lekt wel sneller door als een wegwerpluier. Daarnaast is het echt even zoeken welk.systeem en merk je handig vind. Ik zou eerst huren of een consult doen of beide. Ik ben het meest blij met het tweedelige systeem, vouwluiers waarvan ik beide zijkanten naar binnen vouw en vooraan dubbel(jongetje) en dan een overbroekje. Die van buttons vind ik erg fijn, die hebben tegen de beentjes twee keer een soort afsluitelastiekje. 
 
Wij hebben wasbare luiers van de billenboetiek, een pakket tot aan de zindelijkheid. Gekozen voor een tweedelig systeem, binnenbroekjes van totsbots (bamboe, absorbeert heel goed), met overbroekjes van popolini. We zijn echt super tevreden en willen niet meer anders! Geen lekluiers (ook niet bij echte explosies) en geen uitslag. Het wassen stelt echt niet veel voor, maar het scheelt zoooo veel afval. Wij gebruiken ze overal, ook op vakantie. Succes met de keuze!
 
Terug
Bovenaan