Dit is een onderwerp waar veeeel over geschreven en gezegd wordt...
Wij zijn absoluut team niet laten huilen. Ook niet 'gecontroleerd'.
Je kunt je best even inlezen in de voor- en nadelen. Een goeie start vind ik persoonlijk Melanie Visscher. Ze heeft het in dit artikel ook over de business die slaapcoaching geworden is. Heel interessant!
https://www.melanievisscher.nl/blog/waarom-slaapt-mijn-baby-niet-door/
Ze heeft ook een hele goeie podcast gedaan op Radio Mama hierover.
Verder merk ik in mijn omgeving dat er steeds meer mensen de onzin beginnen inzien van het laten huilen en de zin van in verbinding staan met je kind en voor responsief ouderschap te kiezen. Als je je kind geeft wat het nodig heeft, van je vraagt, dan zal het geen gedrag moeten stellen als bijv. overgeven om toch maar je aandacht te vragen.
Dat gezegd zijnde, kan ik je wel vertellen dat je als je goed leest, alle laten-huilen verhalen altijd eindigen met succes: het kind stopt na een tijd, vaak een paar dagen en iedereen is gelukkig. Of het lijkt toch zo. Over het belang van het kind valt veel te discussiëren. Het is logisch dat laten huilen, al dan niet gecontroleerd, werkt. Maar persoonlijk vind ik wel echt om de verkeerde redenen.
Het klopt dat ze op deze leeftijd dingen beginnen snappen, maar ik vind dat hierboven toch meer complexe gedachtengangen worden toegeschreven aan zo'n klein kind dan in werkelijkheid kan. Ze beginnen idd te experimenteren met wat welk effect heeft. Dit is juist het moment dat je je kindje kunt lerern dat het op jou kan rekenen. Als het huilt, dat je er bent. Niet dat wanneer het huilt, je hem gaat negeren omdat jij vindt dat hij onterecht huilt. Da's toch scheef?
Bovendien, wat is er mis met dat hij je aandachtig vraagt en jij die geeft? Ben je bang dat hij op z'n 16e nog steeds om je gaat huilen om te kunnen slapen?
Als je partner huilt, ga je dan ook 15min (of hoe lang/kort ook) hem/haar negeren omdat die zichzelf maar moet kunnen troosten? Als we dat niet van een volwasene verwachten, waarom dan wel van een baby/jong kind dat echt nog niks van de wereld snapt en geen referentiekader heeft. Je kind is net zo goed een persoon als jij en ik en zijn/haar gevoelens zijn even oprecht en legitiem als die van jou of mij.
Ik kan hier nog lang over doorgaan, maar ik denk dat mijn standpunt wel duidelijk is. Haha!