Wat moet ik?

*zucht*   daar ben ik weer.

Jullie zullen me wel zien als een zeur, eerst dat verhaal over het manupulatieve gedrag van mijn moeder, en nu vraag ik jullie advies... over mijn stiefpa...

Ieder huisje heeft zijn kruisje, maar mijn ouderlijk huis, meerdere...
Kan het ook niet helpen.

Het verhaal zit zo, mijn stiefpa, stelde voor om halve dagen te gaan oppassen als ons kindje er is, zodat ik gewoon halve dagen kan gaan werken. Dit vinden wij een lief, en fijn voorstel.

Maar nu wil het volgende, mijn stiefvader (die ik overigens zie als mijn echte vader), heeft een alcohol probleem, dit komt, omdat hij vroeger tot zijn 7de thuis is gehouden door zijn moeder, nooit met leeftijdsgenootjes heeft kunnen spelen, en hierdoor een soort van 'contact'- stoornis aan over heeft gehouden, en toen hij eenmaal in de puberteit zat, is het er zo bij hem ingegoten dat het alleen maar gezellig is met alcohol op...
Als je zo bent opgevoed, snap ik dat je een probleem hebt nu...
Maar het stomme is, hij ziet het niet als probleem... en als hij het probleem niet erkend, kan hij het dus ook niet oplossen.

Ik wil nu graag een gesprek met mijn beide ouders hebben, omdat mijn man en ik, het niet fijn vinden om ons kindje later, bij hun achter te laten.
Ik wil dit gesprek met ze aangaan, voordat de bevalling in zicht komt, de tijd tikt maar door, en ik weet het ik moet nog wat maandjes, maar als ik er binnenkort niet over begin, beginnen hun er over... en dan ben ik bang, dat mijn man erg bot uit de hoek kan komen... dat is zijn onzekerheid, en dan ploft hij het er maar zo uit.

Ik ben bang, dat ze kwaad worden, dan komen ze met de argumenten 'hij drinkt nooit door de weeks'. Maar als hij wel drinkt, dat loopt het altijd uit de hand.
Of slaande ruzie, of dom geouwehoer dat hij van iedereen houd, maar meestal dat eerste, mijn zusjes bellen mij dan overstuur op, dat pap weer eens te veel op heeft,
dan haal ik mijn zusjes maar weer op en logeren ze bij ons.

Ik vind het niet erg, dat mijn zusjes bij me logeren, en dat ze me bellen. Daarvoor zijn we zusjes.

Maar ik wil het gesprek aan gaan met mijn ouders, maar weet niet hoe.
Ik weet geen goede argumenten enzo...

Heb ik weer.
Iemand tips? of argumenten?

Liefs

jeetje

wel moeilijk   lief dat ze willen oppassen maar ja jij ziet zijn probleem en hij nog niet

ik denk toch dat ej voor je eigen gevoel het er over moet hebben. anders durf je misschien je kindje daar niet achter te laten als het er eenmaal is.

suc6 met wat je doet

groetjes Danielle
29 wk& 5dg

Lastige situatie.

Hoe denkt jouw moeder erover en kun je niet eerst met je moeder rond de tafel gaan zitten? Het is erg moeilijk om iemand te confronteren met iets waar hij misschien helemaal niet voor open staat....

Ik heb hetzelfde met mijn schoonpa. Hij drinkt regelmatig en overvloedig. Gevolg: hard praten, veel praten, grote mond, vloeken, niet goed luisteren etc.
Ik zie dat als een serieus drankprobleem, maar anderen zeggen dan: "Hij drinkt nog niet 's ochtends, pas als iemand dat gaat doen is het een alcoholist."

Ik durf mijn zoontje dus niet bij hem (of schoonmoeder) achter te laten. Heb ik nog nooit gedaan ook, omdat het mij geen veilig gevoel geeft. Bovendien wil ik mijn zoontje daar niet aan blootgeven.
Hij is door het vele alcoholgebruik van jáááááren lang ook zijn geheugen aardig aan het verliezen. Hij kan dus erg grof of bot zijn en weet dat de volgende dag dan niet meer. Voor hetzelfde geld vergeet hij mijn zoontje.... Moet er niet aan denken.
En ik wil dat mijn zoontje zich geborgen voelt als hij al bij iemand anders is, die hem troost/geruststelt als er wat is en die voorzien in zijn behoefte.
Als ik denk aan mijn schoonfam. zie/hoor ik een hoop getier, gevloek, ruzie, luid praten etc. etc. Ik kan daar al niet tegen en mijn zoontje is heel gevoelig, dus geen haar op mijn hoofd dat ik hem daar achterlaat.
Sterker nog: als we bij ze zijn, is mijn zoontje 9 van de 10 keer niet te genieten.... ra ra ra, hoe zou dat toch komen?

Ik begrijp dat jullie je ouders bij de opvoeding willen betrekken, logisch ook  en je wilt ze niet buitensluiten, dus ik denk dat praten wel de enige oplossing is. Weet wel dat je daar misschien ook bepaalde deuren mee sluit, maar dat zou je kunnen polsen bij je moeder.
Hebben jullie een goede band en een open relatie? Kun je veel dingen met ze bespreken?

Mijn schoonpa zou het namelijk NOOIT van ons aannemen en het ontkennen of er niet over willen praten. Hij wordt vast boos/kwaad en zo. Die hoop heb ik dus opgegeven en mijn zoontje komt daar gewoon niet.

Ben benieuwd... SUCCES!

Hoi Nens,
Jeetje meis,lastig zeg.
Ik kan me heel goed voorstellen dat jullie je kindje niet bij je stiefvader wilt laten.
Van iemand die een alcoholprobleem heeft en het niet wil onderkennen, kun je niet opaan.
Tenminste dat vind ik. En volgens mij zien jullie dat inderdaad ook zo.
Ik denk dat het heel belangrijk is om je grensen te stellen.
Wees eerlijk, geef aan dat je het een lief aanbod vind, maar er geen gebruik van wilt maken ivm het alcoholprobleem van je stiefvader.
Dit zal niet makkelijk zijn om het te zeggen.
Logisch meid dat je bang bent dat ze kwaad worden.
Lieverd, denk goed aan jezelf!!
laat je alsjeblieft niet ompraten.
En dat zijn volgens mij alleen maar smoesjes als er wordt gezegt dat hij nooit doordeweeks drinkt.
Ik ken je stiefvader natuurlijk niet, maar ik herken het allemaal.

Mijn vader was alcoholist, hij is eind 2002 overleden.
Na de scheiding van mijn ouders is begin 1998 heb het contact met mijn vader zo goed als verbroken.
Ik kon het niet meer, telkens die spanning.
Vandaar dat ik reageer op je verhaal.

Als je het gesprek aangaat met je ouders:
wees duidelijk, geef je grenzen goed aan, laat niet over je heen praten, laat zijn probleem niet goedpraten.
Want het valt niet goed te praten.

Het kan zijn dat ik iets heftig overkom, sorry daarvoor.

Sterkte en succes!
Enne, geniet nog wel van je zwangerschap he.
Liefs, Nadine.

Hoi

Ik zou het er zeker over hebben met je stiefvader! Misschien met wat hulp van je moeder en/of je partner.

Ik zou absoluut niet willen dat iemand met een alcoholprobleem op mijn kind past. Ook niet als hij zogenaamd doordeweeks niet drinkt. Een alcoholist hoeft ook niet perse elke dag te drinken, maar hij zal zich eens niet in kunnen houden   in het bijzijn van je kind.

Ga zo snel mogelijk een gesprek aan, zo zit je er alleen maar tegenaan te hikken, en dat gesprek zal er toch moeten komen. Als hij boos wordt en niet naar je wil luisteren is dat erg rot voor hem, past hij toch niet op?   Er valt echt wel wat te regelen met anderen als jij wil gaan werken hoor, en anders het kdv.

Succes!

Groetjes
Eleanor

wie gaat er oppassen je moeder of stiefvader?
Als je moeder komt oppassen kan je altijd vragen of ze naar jullie huis kan komen. Mijn oppas komt ook bij ons thuis vond ik wel een fijn idee

Hoi Nens,
Ik weet in welke situatie je zit......... Mijn ervaring is dat een alcholist niet zomaar stopt. Mijn vader is een zware alcholist met een kwade dronk. Hij erkent absoluut het probleem niet en het gevolg hiervan is dan ook dat niemand meer bij hem komt. Ik heb nu een zoontje van 2 en een tweeling op komst en ik heb altijd gezegd dat ik mijn kinderen absoluut niet confronteer met de ellende die ik heb meegemaakt. Ik heb het contact verbroken en hij mag mijn kinderen ook niet eerder zien als hij een keer nuchter kan zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe erg de situatie bij jou is maar mijn vader staat er mee op (06.00 uur) en gaat er mee naar bed (0.00 uur). Deze situatie is in de jaren zo gegroeid. Het is enkel maar van kwaad tot erger geworden maar ik kan me niet heugen dat ik hem ooit nuchter heb meegemaakt. Zoals je misschien wel begrijpt is er bij mij thuis geen druppel alcohol in huis............
Ik wens jullie heel veel sterkte in het maken van jullie beslissing!!!! Ik heb altijd voor ogen gehouden dat mijn kinderen het belangrijkste zijn wat ik heb. Ik moet hun beschermen zolang ze dat zelf niet kunnen en zal dat zeker doen. De beslissing is voor mij niet makkelijk geweest want hoe je het went of keert: het is en blijft mijn vader en het doet me heel veel pijn om te zien hoe hij zich de vernieling in drinkt maar mijn kinderen hoeven dit van mij niet mee te maken.

Succes
Liefs Safraan

Hallo,

Ook ik ben opgegroeid met een vader die een alcoholprobleem had en mijn mening is laat je kindje daar niet achter.

Ook al zou je een gesprek met ze hebben en zou hij beloven om nooit te drinken waar het kind bij is, kun je hier niet van op aan. Een verslaving zorgt ervoor dat mensen gaan liegen. Hij denkt nu waarschijnlijk dat hij dat wel kan, maar dan komt toch 1 keer drinken, 2 keer drinken enz. Als er iets gebeurt kun je je dat zelf nooit vergeven ben ik bang.

Wel een lastige situatie zeker omdat je ook al dat probleem met je moeder hebt.

Sterkte ermee.

groetjes Danique
23w1d

Terug
Bovenaan