Wat te doen?? even in dubio

Hey Nathalie,

Ik ken je probleem, sterker nog, al heel lang, want voordat ik zwanger was wilde ik ook al liever neit in de rook zitten, omdat ik vanwege een afwijking aan mijn longen er snel veel last van heb (stem kwijt volgende dag, veel hoesten, en soms zelfs stembandontsteking...) Maar durfde het nooit te zeggen.

Nu moet het wel. Ik leefde zelf vrij ongezond: verkeerd eten, en een drankje op zijn tijd, en heb dat allemaal om moeten gooien. (was ik overigens al ruim op tijd mee begonnen, net als sporten, al een jaar voor ik met de pil stopte). Dan ga ik dat niet "verpesten" door wel nog lekker in de rook vn anderen te gaan zitten!
In mijn huis gaat het vrij makkelijk, want daar wordt gewoon niet meer gerookt, bij mijn schoonouders gelukkig ook niet meer, maar op de rest heb je weinig invloed. Wat je wel kunt doen, is vragen of er rekening mee gehouden kan worden. Bijvoorbeeld buiten roken (moet met dit weer toch geen probleem zijn??) of alleen in een deel van de kamer, waardoor jij toch iets minder in de rook zit.

Ik vraag het gewoon. Heb zaterdag meidenavond, wat betekend dat ik vanaf uurtje of twee tot volgende ochtend door ga brengen met een groepje van negen meiden, waarvan er 7 roken. Ik zal aan hen ook zeker vragne om buiten te roken. nu weet ik dat het bij hen geen probleem zal zijn, maar ik begrijp je probleem.

En anders, als het allemaal niet kan: lekker op tijd weggaan en schijt hebben aan de rest. En weet je wat de grap is: Waarschijnlijk straks, als iedereen zwanger is/kinderen heeft, en ze zich er zelf in verdiept hebben, is het de normaalste zaak van de wereld dat er neit binnen gerookt wordt...

Sterkte morgen, en denk eraan: het gaat niet alleen om jezelf...

Eerlijk gezegd vindt ik het nogal overdreven.
Ik snap je standpunt wel,maar toch. Kan begrijpen dat je in hun ogen een beetje over komt als een zeur,zeker omdat je zelf ook gerookt hebt. Ik denk ook echt niet dat het je kleine kwaad zal doen als je bij gelegenheid een keertje tussen rokende mensen inzit,is toch wat anders dan dagelijks. Ik ben nu voor de derde keer zwanger en ook voor de derde keer gestopt.Hoop het hierna ook echt voorgoed te kunnen laten.Dat riep ik bij m,n eerste ook,maar enkele weken na de bevalling kwam de zin in een sigaret toch terug.Er werd een hele tijd niet binnen gerookt ,maar na een jaar sloop het er langzaam toch weer in. Nu zaten mijn kinderen bijna nooit in de rook,want ikzelf rookte overdag bijna niet en als ging ik toch ff naar buiten,maar als de kinderen op bed lagen,dan stak ik er wel eentje op.Mijn vriend gaat nu bij dit weer ook vaker buiten roken,mede omdat hij het huis dan ook wat frisser vindt ruiken,maar als we s,avond voor de tv hangen,dan verban ik hem echt niet naar buiten en ik weet als de kleine er is,zal hij zeker niet roken in het bijzijn van de kleine. Hij let daar met onze 2 oudste ook wel op.Mijn moeder rookt heel veel en toen mijn oudste 2 nog heel klein waren,vondt ik dat vaker vervelend,vindt het nu ook niet geweldig,maar het is haar huis.
Dat roken slecht is,dat is bekend,maar misschien moet je zelf ook een beetje water bij de wijn doen? en zijn het toch ook wel een beetje je hormonen die hier een rol in spelen? Nogmaals ik snap je standpunt en je zorgen. Succes ermee

Do29, mag ik ff inhaken!!
hoezo hormonen? ik vind dit ook als ik niet zwanger ben en dit is mijn 4e!
roken is gewoon ongezond... geen twijfel over mogelijk toch?
en inderdaad waarom zou ze anders gestopt zijn?

water bij de wijn doen als het om je kind gaat?? hmm nee ik denk het niet.
ze zegt ook mijn gevoel zegt dat het niet goed is! dan moet ze dat volgen vind ik!

mensen vinden je snel een zeur als het anders gaat dan dat mensen verwachten of dan mensen willen... (vooral mensen die je situatie niet kennen)
als ze nou zou eisen dat er niet gerookt werd, maar ze vraagt het netjes...

meid ik zeg nogmaals doen waar jij je goed bij voelt!

mijn moeder rookt ook in haar huis, maar ik heb haar wel gevraagd om meer te luchten en niet te roken als de kleine dichtbij is!
ik heb zelf astma en mijn moeder heeft wel gerookt toen ze zwanger was.. ik zeg niet dat het daardoor komt maar tja....

zo denkt iedereen er natuurlijk anders over!

liefs

Hey!

Ik begrijp je dubio heel goed.... Ik ga ook liever niet naar feestjes of stappen als er gerookt wordt!

Gelukkig houden )de meeste' vrienden er wel rekening mee.....

Look on the bright side.... het is mooi weer vandaag, misschien kunnen mensen buiten roken...

Ik zou wel benadrukken dat je om de gezondheid van JULLIE kindje bent gestopt met roken.

Je kunt inderdaad niet in een ander huis gaan eisen dat mensen niet roken.... ik weet hoe mensen er dan over kunnen denken!!!

Succes

Jemig, wat een gedoe! Zal ik ook nog even mijn mening geven ;-)
Ben het totaal niet met Do eens en vind dat je moet doen waar je jezelf goed bij voelt. Als anderen dat niet snappen, zegt dat meer over hen, dan over jou. Als je nou per ongeluk ergens terecht komt waar gerookt wordt, dan is dat heus niet gelijk schadelijk. Maar je weet al van tevoren dat er (flink) gerookt zal worden, dus dan kun je ook vooraf een keuze maken. Ik vind het tamelijk asociaal dat rokers alleen rekening houden met zichzelf; als zij maar dat sigaretje kunnen opsteken waar ze willen! En omdat het niet jouw huis is, kun je dat ook niet beïnvloeden, dus als je er echt zo mee zit: lekker thuisblijven of een ander keertje gaan! En als het toch niet jouw vrienden zijn, maar die van je partner, who cares! Hij moet achter jou staan, dat is het belangrijkste. Je krijgt dit kind met hem, niet met zn rokende vrienden =)

Ik snap denk ik het hele dilemma gewoon niet??
Als jij niet in de rook wilt zitten en je weet dat er gerookt gaat worden lijkt de oplossing mij erg simpel, dan ga je er dus niet heen.

Verwachten dat in een ander zijn huis op een verjaardag er niet binnen gerookt gaat worden omdat er iemand zwanger is, tja dat gaat mij ook echt te ver hoor.
Komen er mensen met hart of long klachten, vind ik het niet meer dan normaal dat mensen buiten gaan roken, maar voor een gezond persoon die zwanger is snap ik prima dat ze dat niet doen.

Je moet het denk ik niet zo groot maken voor jezelf.
Als jij de keuze maakt dat je niet in de rook wilt zitten is dat jouw goed recht maar verwacht niet dat de hele wereld hier begrip voor zal opbrengen.
Je hebt geen goedkeuring en/of toestemming nodig van een vriendenclub in jouw beslissingen.

Mijn advies, niet gaan en gewoon even bellen om te feliciteren zonder dat je gaat uitleggen waarom je niet komt.

He meiden,

Ik merk dat iedereen sterk van mening verschilt, dat is maar goed ook.
Ik heb besloten dat ik ga, en als het me te erg wordt dan ga ik gewoon weer naar huis. Ik heb nooit gezegd dat ik verwacht of eis dat er niet gerookt wordt. Ik vroeg me af of ik dat mocht verwachten.
@Do, even voor mijn duidelijkheid, je vriend rookt nu in jou bijzijn terwijl je zwanger bent? Je geeft aan dat hij straks niet in de buurt van het kindje rookt! maar hij is nu toch al in het bijzijn van het kindje. Ik zie het verschil niet of die kleine in de buik zit of al geboren is. Hetgeen jij inademt, eet en drinkt. Krijgt je kleine ook binnen.
Ik respecteer je mening, echt waar. Ik heb in mijn verhaal aangegeven dat ik zelfs niet verwacht had dat ik kon stoppen. Toch ben ik blij dat dat gelukt is en mijn vriend is al net zolang meegestopt.
Voor mij was het heel belangrijk dat hij solidair was, ben en was gewoon zijn support nodig. Dus ik weet als geen ander hoe moeilijk het is. Dus misschien ben ik een zeur maar kom wel op voor de gezondheid van mijn kindje, is egoistisch zijn dan verkeerd?

@ Heppy, Truckerbabe, dank voor jullie positieve energie en reactie:) (knipoog)
@ Petra vind het super dat je zo straklijnig denkt en zo zeker bent zou willen dat ik dat wat meer had. Maar mijn kindje kan toch longklachten krijgen als ik rook of passief mee rook. We praten over een kindje in wording. Ik snap het verschil niet helemaal.
@Myrte, you go girl!

Mooie van het verhaal is dat ik dus nooit gerookt heb in de buurt van de dochter van de jarige job. Maar ja wie ben ik............

Terug
Bovenaan