Wat zou de ideale leeftijd tussen broertjes/zusjes zijn?

Wij zijn aan het denken en (heel veel) praten over het wel of niet nemen van een tweede kindje.

Nu komt elke keer de vraag: wat is nou een beetje de ideale leeftijd tussen kinderen?
Ik weet dat hoe minder er tussen zit hoe meer kinderen elkaar als rivalen zien, dus dat er meer strijd is.
Maar wat zou dan het maximum zijn?

Heeft hier iemand ervaring mee of tips over?

Groetjes Ger.
 
Hoi Ger,
Ik weet niet of er een 'ideale' afstand tussen kinderen bestaat. Onze zoon was 16 maanden toen zijn zus werd geboren (nu is hij net 2, zijn zus 10 mnd). Toen ze er net was heb ik me wel eens afgevraagd of ze niet te kort op elkaar zaten, omdat je echt nog met twee dreumessen te maken hebt. Met alle onvoorspelbaarheden vandien. Maar ze zijn echt samen opgelopen, zeg maar, en nu is het zo gezellig! Ze lachen zich helemaal slap samen en halen (nu al) kattekwaad uit. Het zijn echt mijn boefies hoor!
Kijk, de eerste jaren zijn toch tropenjaren. En met een tweede wordt je sowieso wat minder mobiel. Je gaat niet zo makkelijk meer even naar de stad o.i.d. En dat is zowel met een peuter als met een kleuter het geval volgens mij. Elke leeftijd heeft zo zijn charmes/uitdagingen. Dus ik zou zeggen, als jullie graag een tweede willen: doen!

Groeten, Simone
 
Ik denk ook niet dat er een ideale leeftijd is, dat is voor iedereen verschillend. Zelf wil ik mijn kinderen niet zo dicht op elkaar, het liefst ga ik zelfs pas voor een 2e als mijn dochter een jaar of 4/5 is. Dan kan de oudste veel zelf en gaat naar school, zodat het in mijn ogen wat makkelijker is met een baby. Maar er zijn ook zat mensen die heel snel een tweede willen, omdat je dan niet wéér in de luiers zit als de oudste er al uit is, én omdat je kinderen dan meer aan elkaar hebben.
Ik zou zeggen: niet teveel plannen, maar gewoon doen wat je gevoel je ingeeft!
 
Persoonlijk denk ik ook wel dat het fijner/handiger en makkelijker zou zijn als de eerste al wat ouder is.

Maar doen wat je gevoel ingeeft: das een moeilijke! Ik weet zelf namelijk niet meer zo goed wat mijn gevoel nou ingeeft.
Aan de ene kant krijg ik soms zo'n vlaag van: doen, zwanger worden!
En aan de andere kant krijg ik van die vlagen dat ik denk: niet doen, alleen bij één kindje houden!

Ik moet de voor- en nadelen van enigskindje houden nog eens op een rijtje zetten misschien. Ik weet gewoon niet hoe het voor mijn zoontje zal zijn om geen broertje of zusje te hebben. Mijn man is enigskind en die heeft nergens last van, mist niets.
Ja, aandacht van zijn ouders, maar dat zijn dan ook vervelende mensen.

Het is moeilijk, want deze keuze beinvloedt niet alleen jouw eigen leven, maar ook die van je kind. Ik zal het zwanger worden nog een keertje en nog een keer bevallen enz. erg missen denk ik. Bij ons is dat de eerste keer allemaal erg vervelend gegaan. Maar ik weet niet of ik wel een ander kindje erbij wil.
Ik hoop alleen niet dat ik daarmee mijn zoontje tekort doe.
Bovendien werkt onze financiele situatie ook niet echt mee op dit moment. Dat wordt over 2/3 jaar wel beter, maar ja dat is nu ook niet voor te stellen.

Moeilijk he? Ik zit er echt mee.....
Groetjes Ger.
 
Hoi,

Mijn meisjes schelen precies 1 1/2 jaar .
De oudste is 2 en de jongste een 1/2 jaar,wij hebben bewust "gekozen" voor dit kleine verschil in de hoop dat ze wat aan elkaar hebben.
Toen de jongste net geboren was heb ik nog wel even gedacht of we er wel goed aan gedaan hadden.
(vooral toen de jongste in het ziekenhuis opgenomen werd,en dan wil je bij alle 2 je kinderen zijn wat dan niet lukt)
Maar het is echt al heel gezellig in huis,de meiden zijn echt zusjes.
Heel vertederend om te zien hoe de jongste opkijkt naar haar zus en dat grote zus kleine zus af en toe een aai over het bolletje geeft.
Ik wens je veel succes en ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.
Groetjes mama van Julie en Sophie

Ps ik moet erbij zeggen dat de zwangerschap best zwaar is met een klein ukkie erbij
 
Hoi,

Wij kiezen bewust voor langer dan gemiddeld tussen de kinderen.
Omdat ik vind dat Mara alle recht heeft op aandacht de eerste jaren, kinderen in hun tweede levens jaar een eigen ik gaan ontwikkelen en dan veel aandacht kunnen gebruiken, het onzin vind omdat ze dan leren delen enz enz dat leren ze toch wel.

Ik denk dat ze het dan wat meer begrijpt en het ook voor haar wat leuker is. ik voor de tweede meer aandacht heb als Mara naar school is gaat.
Maar nogmaals dat is mijn mening

Maar er zijn genoeg mensen die er bij zweren dat het prettiger is als ze weinig schelen dus dat is gewoon zo persoonlijk.

Veel succes groetjes
 
Hoi Joyce,

Wat jij schrijft vind ik wel een goeie. Ik denk ook dat kinderen de eerste jaren nog veel intensieve aandacht nodig hebben. Wij wilden er eerst deze augustus voor gaan. Althans, dan wilden we beginnen. Dan zou mijn zoontje 3,5 jaar zijn als de baby geboren wordt. Maar misschien vind ik het wel prettiger om nog een jaartje te wachten. Volgend jaar zwanger proberen te worden en dan is mijn zoontje 4,5 jaar als de baby geboren wordt. Dat vind ik misschien nog wel een prettigere leeftijd.

Hoe oud zie jij je dochtertje als je aan een tweede wilt beginnen? En zijn er bij jou/jullie ook zoveel twijfels of je er wel goed aan doet?

Groetjes Ger.
 
onze dochter is nu 3,5 en we zijn nu zwanger van de 2de!Dit hebben we zo 'gedaan' omdat onze dochter in novenber naar school gaat,ik ben half januari uitgerekend,ik vind dat makkelijk omdat de oudste dan naar school gaat en ik de tijd die onze baby nodig heeft ook krijgt.Maar je moet luisteren naar je gevoel,voor ons was het maximum 4 jaar.
 
Terug
Bovenaan