Dank allemaal!
Ja, ik geloof ook dat jongetjes sneller te herkennen zijn ButterflyJess, alhoewel..we hebben ook een paar meisjes en zo vaak echo's gehad...zou die ook kunnen herkennen gok ik haha!
@76Femke, ik heb ook niet zoveel met de combi test, maar ja..een enkplooimeting is er een onderdeel van, wij zitten in een groot academisch ziekenhuis en hebben een enorm uitgebreide test gehad.De nekplooimeting an sich was maar ene klein onderdeel ervan.Niet te geloven hoeveel punten ze kunnen bekijken zo vroeg in de zwangerschap om aan te kunnen tonen dat Down en andere evt. afwijkingen uit te sluiten vallen...Eerst de nekplooimeting gedaan (1 mm en de ander 1.4 mm, vanaf 4 mm kans groot op Down) toen keek ze naar het neusbruggetje (bij Down niet of nauwelijks aanwezig), toen de stand van de vingertjes, (dicht tegen elkaar aan is grote kans op Down, uitelkaar staande vingers=gezond), vorm van het hoofdje (ond=down, ovaal=gezond) en toen..poe....ze wilde de bloeddruk in het vaatje opmeten wat van het hartje van de navelstreng loopt.Dat is dus een vaatje van 3 mm doornsee!En dat met zo'n redelijk breed apparaat op mijn buik!Vind het prachtig om te zien hoe de techniek zoch ontwikkelt, en hoe wij er gebruik van kunnen maken om zo onze kindjes te kunnen zien en vast te kunnen stellen dat ze gezond zijn!(M'n vorige had een slechte combi uitslag..maar lag simpelwek aan afwijkende uitslag van m'n bloed)Dus toen de arts zei dat alles er goed uit zag, maakte het mij niet meer uit wat er als berekening uit het sommetje kwam...Ben nog lang geen 40, en dat m'n bloed iets anders zou beweren dan de arts nu aan de kindjes gezien heeft maakt me toch niet meer onzeker.
Uiteindelijk een mooie score van 1:3000, dus laat m'n angst nu lekker los en stort me op het verzamelen van alles x2 haha!
Ik was nog wel erg geinteresseerd waarom het nu zo grondig werd gecontroleerd en sowieso dat er zoveel meer kan worden gecontroleerd in de afgelopen jaren..zei ze dat dit ziekenhuis die bloedtest op Down scherp afwijzen, omdat er tijdens een uitgebreid nekplooimetingsonderzoek 10 keer meer afwijkingen kunnen worden ontdekt dan een simpele bloedtest waarbij nog niet eens onomstotelijk bewezen is dat het kan wat een echo allemaal kan.
Helaas ben ik nog onder de 36 dus kan de onderzoeken zelf betalen, maar heb dat er graag voor over.
Lang leve de techniek van deze tijd!