weer aan de slag!

hallo,

ik heb vandaag een goed sollicitatie gesprek gehad en dat betekend dat ik weer aan het werk ga.
ben vanaf het begin van mijn zwangerschap niet meer werkzaam geweest. dat is toen zo gelopen en ik vond het ook niet zo erg maar na bijna twee jaar ga ik weer lekker aan de slag.
heb er veel zin! het mooiste is dat ik veel van huis uit kan werken en mijn eigen uren in kan delen dus hopelijk is het goed te combineren met de zorg voor Zoë.

ik vroeg me eigenlijk af hoe de percentage lag hier,
hoeveel moeders werken en hoeveel zijn er thuis.

groetjes een working mom

Ik ben fulltime moeder, sinds de oudste geboren is heb ik niet meer gewerkt. Tussendoor de zwangerschappen heb ik wel hier en daar geholpen in huishoudens. oja en ik heb tot de oudste 5 1/2 was 2 keer per week een kantine en wc's schoongemaakt bij het bedrijf van mijn zus, dit was dan een klein uurtje.

Nu ik 5 kinderen heb, vind ik het ook druk genoeg, maar om eerlijk te zijn help ik nu ook bij m'n schoonzus (zwanger)in het huishouden. Het is heerlijk om niks te 'moeten' en toch te doen.

Maar ieder z'n ding en sommige moeten gewoon werken om financiele reden e.d.

Ik werk parttime als ZZP-er. Ik had tot voor kort (1 sept) een vast dienstverband, maar ik hoop dat het ZZP-schap me meer flexibiliteit biedt. Momenteel geef ik 1 dag in de week training en ook supervisie, maar dat wisselt meer per week hoeveel uur ik daarmee kwijt ben. Ik wil maximaal 3 dagen werken.

Wat lekker!!!

Ik heb echt verschrikkelijk veel respect voor jou mamamar! Ik heb afgelopen zomer 7 weken vakantie gehad (onderwijs) en ik had zo'n ongelofelijke zin om weer te gaan werken!! Door de zomervakantie had ik een half jaar zwangerschapsverlof, en ik kon echt niet wachten om weer aan de slag te gaan!

Natuurlijk vond ik het moeilijk om mijn dochter achter te laten, maar ik heb het zo nodig!!

Voor ik een kind had had ik een heel duidelijke mening over thuisblijfmoeders, dat dat lekker makkelijk was enzo. Maar daar ben ik echt van teruggekomen. Hoe heerlijk ik het ook vind om op mijn vrije dagen met mijn dochter te tutten, en rustig het huishouden te kunnen doen (ik werk drie dagen), het is veel vermoeiender dan ik dacht. En ik geniet dan echt van mijn werk. Uitdaging, bezig zijn met mijn hersenen, leuke collega's, pubers... Ondanks dat onderwijs soms een zware baan is, kan ik dan echt weer even bij tanken. Even mezelf zijn, in plaats van de mama van.

Dus hier een parttime werker (ondanks de kritiek die ik in het verleden van mensen heb gehad dat het schandalig is dat ik 5 jaar lang stufi heb ontvangen (varierend van 80 tot 140 euro per maand), en dus op kosten van de staat heb gestudeerd (!! Ik geloof dat mijn oudes nog zo'm 10.000 euro hebben bijgelegd in die 5 jaar), en dan dat geld weggooi door parttime te gaan werken.

Liefs,

T

ps mijn man is overigens ook 1 dag minder gaan werken, dus wij zijn nu beiden parttimers!!

Hi guys,

Het is nu 4 uur 's nachts en ik lig wakker. En ik realiseer me dat bovenstaande reactie van mij een beetje rooskleuriger is geschetst dan de werkelijkheid.

Het lijkt heerlijk om als ZZP-er je eigen agenda te kunnen bepalen, geen baas te hebben en zelf te kunnen 'kiezen' welke opdrachten je aanneemt en welke niet.

In de praktijk zit ik al sinds juni te wachten op een opdracht voor 3 dagen in de week, doe ik nu wat dingetjes voor de hogeschool om mijn tijd wat op te vullen, maar dat is niet echt een vetpot. En lig ik eigenlijk vannacht te piekeren over of ik wel de juiste beslissing heb genomen.

Maar dat is het hem nou juist: ik heb niet het gevoel dat ik heel veel keus heb. Ik werk als HR adviseur (personeelsadviseur) en er zijn gewoon praktisch geen vacatures voor 3 dagen p/wk. Interimwerk is dan in ieder geval nog iets zeg maar. Ik 'moest' weg bij mijn werkgever (heb uiteindelijk zelf de keus gemaakt om te gaan hoor) omdat ik daar in een soort talentprogram zat dat 3 jaar duurde. Dat liep vorige zomer af en toen was in hoogzwanger. Ze zijn toen zo coulant geweest om mijn contract om te zetten, maar wel in het vertrouwen dat we t.z.t. daar een eerlijk gesprek over zouden voeren. Ik deed daar ook interimwerk, maar dan op detacheringsbasis. En zij hebben als eis dat je minimaal 4 dagen beschikbaar bent en ik wist al dat dat niet ging lukken met een kleintje. Al met al dus fijn dat ze me nog een jaar langer gehouden hebben, maar dan is het op een keer ook voor hun en mezelf genoeg geweest.

Vandaar mijn overstap nu naar het ZZP-schap. En dat valt me helemaal niet mee. Ik merk dat mijn 'carriere' ineens op een ruwe manier tot stilstand is gekomen en dat ik ineens tot de categorie mensen met een 'lastig' profiel behoor, alleen omdat ik niet meer dan 3 dagen wil werken. Dit soort vraagstukken zijn mijn werkveld, maar ik heb me nooit zo gerealiseerd hoe hard de realiteit is voor werkende moeders.

Of mijn man niet 4 dagen kan werken? Nee, hij heeft een zware baan en werkt minimaal 50 uur per week, van hem vragen te minderen zou ook consequenties voor zijn carriere hebben. Liever dan maar 1 carriere on hold zetten. Maar het voelt totaal niet bevredigend. En ik ervaar ook druk vanuit mijn omgeving (niemand die mij iets oplegt, het ligt meer aan mezelf) om te presteren. Ik BEN dit gewoon niet: iemand die haar leven niet goed op orde krijgt. Ik ben normaal gesproken van het type: als dingen je niet bevallen maak je toch een andere keuze? En ik heb het gevoel dat ik wel een keuze WIL maken, maar dat de mogelijkheden er gewoon niet toe zijn.

Ik voel me zo zwaar gefrustreerd hierover (zeker wel merkbaar?) en het lijkt ook wel alsof niemand om me heen dit soort dilemma's heeft en de leukste banen in 2 of 3 dagen doet.

En mijn man zegt: je hebt wat mij betreft carte blanche, voor mijn part ga je weer studeren of blijf je fulltime thuis. En tegelijkertijd zei hij vlak voor het slapen gaan nog wel even dat hij het gevoel heeft dat het zoeken van een opdracht voor mij niet urgent genoeg is... (waarom ik nu dus niet slaap...pfff). En nu heb ik gewoon het gevoel dat ik iets opgeofferd heb voor zijn carriere, en dat ik nu aangesproken wordt op de consequenties daarvan.

En ik weet wel dat hij dat niet zo bedoelt (en misschien ten dele wel gelijk heeft, ik besteed meer tijd aan onze zoon en alles rondom het huishouden dan aan het zoeken van een opdracht), maar ik kan het dan ook gewoon even niet meer in perspectief plaatsen.

Morgen moet ik de hele dag training geven (iets wat me al totaal leegzuigt zonder slapeloze nacht), dus dat wordt nog wat. Ik ben nu gewoon te wakker en te gefrustreerd en boos en verdrietig om nog in slaap te vallen. Vandaar dat ik maar even hier ben beland, stom he, maar het helpt om het gewoon even van je af te schrijven.

Nou ik ga nog maar een poging wagen, welterusten.

En ik zou het leuk vinden om te horen hoe dat voor jullie allemaal verlopen is na het moeder worden.

Hoi,

Momenteel werk ik 24 uur door 1 dag ouderschapsverlof per week op te nemen. Een terugval van 150 euro per maand als gevolg. Op zich geen probleem, maar het leven wordt wel duurder en is lastiger met 3 kids. Volgend jaar moet ik weer 32 uur gaan werken, waar ik totaal geen zin in heb. Ik geniet van het werken, maar ik mis Julia heel erg. En de tijd gaat zo snel. Thuisblijven graag, maar door de financiën lukt en kan het gewoon niet. Daarnaast vind ik mijn werk ook wel leuk. Ik probeer mijn man te overtuigen om straks als mijn ouderschapsverlof erop zit, hij dan 1 dag per week ouderschapsverlof opneemt. Totdat Julia naar school gaat kunnen we dan "bezuinigen" op de kinderopvang. De andere 2 kids zijn van mijn man en zijn ex-vrouw, en zijn ouder en kunnen zichzelf prima redden.
Ik blijf het moeilijk vinden en heb het gevoel soms in 2strijd te staan. Werken of.....

groetjes!

@Blossom:

Je wilt niet weten hoe herkenbaar dit klinkt! Ook al is mijn situatie heel anders, toch ben ik bijna blij (ik zei bijna..) dat ik je verhaal lees.

Ik ben na de vakantie mijn baan kwijt geraakt door een faillissement. Het faillissement is uiteindelijk door de werknemers (waaronder ik) aangevraagd aangezien we al sinds april geen loon hadden ontvangen en de 13 wkn termijn van het UWV bijna ten einde liep. Er is ook door de vakbonden geadviseerd dit te doen. Sinds juli zat ik dus thuis, met een uitkering. Opzich niks mis mee, de WW uitkering is er als noodoplossing en mits je er geen misbruik van maakt een fijne oplossing. Toch schaamde ik me als ik het op een verjaardag 'moest' vertellen. Zo van: En wat doe jij voor werk? Eeeh nou...

Sinds deze week heb ik weer een baan, ik ben daar afgelopen maandag begonnen voor 3 dagen in de week. Ik was heel erg blij dat ik weer kan gaan werken, maar nu komt het....

Ik werk 3 dagen, vandaag heb ik mijn kinderen dus voor de derde dag deze week weggebracht. Afgelopen nacht zijn ze de hele nacht in de weer geweest (jij had dus beter bij ons kunnen zitten als jij toch wakker was, konden wij wel slapen!) Naar mijn mening gewoon omdat het veel te druk is geweest voor ze. Ik zit vandaag op mijn derde dag bij dit bedrijf helemaal alleen op de afdeling om de telefoon te bemannen, zonder extra werk of wat dan ook. Ik verveel me rot en als er dan een telefoontje komt weet ik vaak het antwoord nog niet. Op deze manier wil ik helemaal niet werken, met 2 kinderen die helemaal overstuur zijn en ik die helemaal geen werk heb te doen hier. Omdat ik natuurlijk tijdelijk zonder baan heb gezeten is onze gastouder niet meer beschikbaar en moet er nog gezocht worden naar een andere. Toen ik thuis zat leek het me heerlijk om weer te werken, nu weet ik het zo net nog niet.

Mijn man werkt als zzp-er en is dus ineens een stuk meer gaan verdienen, onze kinderopvangtoeslag gaat dus zonder al die bezuinigingen al een stuk naar beneden. Ik vraag me echt af of het nog wel nut heeft te gaan werken, 2 kinderen in de opvang is echt heel erg duur.

Ik zit dus een beetje met hetzelfde....thuis zitten wil ik niet full time en 3 dagen zoals het nu gaat is ook geen optie. Ik begrijp jou frustratie, ik ben ook altijd het type geweest die vond dat je zelf verantwoordelijk bent voor je leven. Of dat nu om inkomsten of wat dan ook gaat en nu lijkt het steeds alsof het me niet lukt iets te vinden wat bij me past.

Terug
Bovenaan