weer aan de slag!

Hi lieve meiden,

Oh wat ben ik blij dat ik niet de enige ben! Nou ja, eigenlijk is het om te janken dat dit kennelijk voor zoveel vrouwen een probleem is, in welke vorm dan ook!

Ik realiseer me dat ik een geluksvogel ben met een lieve man en lief zoontje en dat ik voor het geld niet perse HOEF te werken. We kunnen het zonder mijn inkomen redden, zeker als we naar een iets goedkoper huurhuis verhuizen. En ik realiseer me heel goed dat wanneer je MOET werken om de eindjes aan elkaar te kunnen knopen, de stress veel groter is.

Ik vind het voor mezelf gewoon jammer dat ik na 6 jaar goed en op leuk niveau gewerkt te hebben, ineens niet meer zoveel mogelijkheden lijk te hebben. En ik wil gewoon niet 4 dagen werken om aan die wens tegemoet te komen omdat ik het belangrijker vind dat Diederik zijn mama veel thuis is. Ik vind 3 dagen daarom echt de max. En ik baal er gewoon van dat er voor mij weinig leuke banen zijn voor 3 dagen per week. Maar eerlijk is eerlijk, ik kan ook altijd nog bij de Albert Heijn achter de kassa gaan zitten als het echt misgaat. En dat is gewoon niet nodig en daarom mag ik mezelf nog gelukkig prijzen.

Pfff... wat een verhalen, zullen we dit eens naar Den Haag sturen? Dit is nou precies waarom de huizenmarkt volledig op slot zit: alle hypotheken zijn op 2 inkomens gebaseerd terwijl het voor vrouwen nog steeds heel lastig blijkt te zijn om werk en gezin goed te kunnen combineren (financieel en qua werkaanbod). Met andere woorden: de lasten moeten omlaag om ze te kunnen blijven betalen en dus ook de (torenhoge) huizenprijzen. Tel daar de toenemende zorg-, opvang- en energiekosten maar eens bij op... Het systeem klopt gewoon niet meer.

Ik kan me er persoonlijk best kwaad overmaken dat de overheid (sorry ex-ambtenaar Evje ;-) graag teveel geld uitgeeft waardoor het huishoudboekje van NL (eigenlijk heel Europa om over de VS maar niet te spreken) zwaar in de min staat. En wie draait voor dat tekort op? Nog maar niet te spreken over wat wij betalen aan Griekenland en de wachtenden in de rij (Portugal, Spanje, Italie, Ierland).

Met gezond financieel beleid zit niet half Nederland financieel met de rug tegen de muur.

Zo, dat is nogal een preek. Sorry, maar ik kan me hier gewoon kwaad over maken. Wij hard studeren, hard werken en ons in alle bochten wringen om werk en prive in balans te krijgen, en een paar van die jan-doedels in Den Haag geven het met bakken tegelijk voor ons uit. Thanks!

Hoi meiden, hier een dubbel gevoel.
Ik werkte altijd fulltime totdat het bedrijf waar ik werkte failliet dreigde te gaan en ontslag had aangevraagd voor 40 van de 60 mensen. Toen ik dat hoorde stortte mijn wereld een beetje in, maar kon gelukkig bij een vriend werken met een makelaarskantoor. Ik ben directiesecretaresse, dus kan in alle branches zoeken. Na een jaar en vol zwanger, kwamen we er beiden achter dat dit niet werkte als vriend/werkgever. Dus liep mijn contract gewoon ten einde en heb ik werkzoekend en zwanger een half jaar thuis gezeten, waardoor ik wel heerlijk fulltime borstvoeding heb kunnen geven, maar de stress van het zoeken naar een baan blijft wel op de achtergrond, want ik ben ook absoluut geen stilzitter en uitkering trekken vind ik mijn eer te na, maar heb het wel moeten doen.
Nu gelukkig weer een half jaar aan de slag voor 22,5 uur in de week. Dit bevalt me goed om te combineren, want ik kan ook niet zonder mijn salaris alle eindjes aan elkaar knopen. Maar, ook 600 euro netto per maand achteruit en dan komt de kinderopvang er nog bij. Mijn man zou wel willen dat hij genoeg verdiende voor ons drietjes, maar dat is nou eenmaal niet zo en ik wil wel aan het werk blijven, anders kom je zo achter te liggen en willen bedrijven je helemaal niet meer. Ik merk dat heel veel vrouwen worstelen met de combinatie van moeder, huishouden, partner en werk. Het is vandaag de dag niet makkelijk.

Maar, we doen vandaag mee aan de Staats! Laat maar vallen ;-).

Tja, wij hebben allemaal kindjes gekregen in de moeilijkste economische tijd van deze eeuw. We hopen op betere tijden en wij willen ook graag een tweede kleintje!

Liefs, Irene

Hallo meiden,

wat een verhalen zitten er tussen!!

Wat voel ik me dan een gezegend mens.
Ik werk 16 uur per week, en dat doe ik alleen omdat ik slecht thuis kan zitten. Ik geniet ervan om naar mijn werk te gaan.
Tygo breng ik naar mijn schoonmoeder. Achter haar woning is het bedrijf van mijn man. Mocht er iets zijn is hij er. Als ik klaar ben met werken schuif ik daar aan tafel. Dit doe ik 2 dagen in de week. Als Tygo ziek is oid bel ik mijn werk op dat ik niet kom. En dat kan allemaal!!!
Ik zit in een luxe positie dat ik niet hoef te werken.
Natuurlijk hoop ik dat dit ook zo blijft.
Uiteraard geniet ik ook van Tygo. Het allermeest zelfs. Maar als ik 7 dagen in de week thuis moet zitten (wat dan echt als moeten voelt) lijkt me vreselijk! Respect voor de vrouwen die dat doen. (Ik vind dat ook heel goed voor het gezin)

Meiden, sterkte met alles wat dit onderwerp betreft en ik hoop ook dat er voor veel van jullie snel een uitkomst komt!!

Liefs, marieke

@ Blossom: juist als ambtenaar ha ik een goede kijk in de keuken en heb me ook verbaasd over bepaalde uitgaven patronen. Maar bij ontslagrindes zijn het helaas nooit de financieel topzwaren die eruit gaan, het is meestal het zich een slag in de rondte werkend midden- en lager kader. De mensen met een inkomen tot modaal zeg maar. En doordat die er telkens als eerste uitvliegen neemt daar de werkdruk alleen maar toe... Maar zo gaat het in het bedrijfsleven ook vaak, een 'goede' manager is wel slim genoeg om zijn riante plek veilig te houden. Erg jammer, het is bijzonder demotiverend én zo veranderd er nooit iets...

Haha, raad waar mijn frustratie ligt...

Maar het is natuurlijk van de zotte dat anno 2011 nog steeds bijna onmogelijk is om als vrouw op een volwaardige wijze deel te nemen aan de arbeidsmarkt en de zorg voor je gezin daarin op bevredigende wijze in te passen.

Welke emancipatie? Met dit -wederom- conservatieve kabinet zie ik het ook niet snel verbeteren...

Ik houd mijn hart vast voor de kosten van het kdv volgend jaar.

X
Evje

Terug
Bovenaan