Wel of geen 20wk echo?

en als ik had willen weten of het slecht is of niet, dan had ik denk ik een vlokkentest laten doen.

Hoi Saskia,

Ik haalde uit deze zin van jou dat je dacht dat er geen slecht nieuws mogelijk was. Alsof alleen een vlokkentest zinvol is. Natuurlijk haal je daar meer uit dan uit een echo. Daar worden ook niet alle afwijkingen op gezien.

Ik vond mijn beide 20 weken echo's ook een mooie ervaring maar had wel duidelijk in mijn achterhoofd dat het medisch was en niet zomaar voor de lol. Ik vind persoonlijk dat er tegenwoordig, en bedoel niet per se jou, te licht over wordt gedacht.

Bij ons eerste kindje is wel een (kleine) afwijking gevonden waarvoor we met 30 weken weer moesten komen. Gelukkig bleek alles bijgetrokken maar die 10 tussenliggende weken waren niet echt leuk. Alles wat ik daarop hoorde was dat we "mazzel" hadden dat we nog een echo kregen waarbij anderen "alleen" maar een termijnecho kregen. Ook kon het geslacht zo nog eens bevestigd worden. Daar valt mijn bek dus van open.

Ingeborg

Hoi Daantje,
Ik begrijp jullie dilemma wel. Ben zelf ook gelovig. Ik kan ook niet over leven of dood
beslissen. Dat is niet aan mij.
Wij hebben de 20 weken echo wel laten maken. Puur omdat we zeker wilden weten
dat onze kleine levensvatbaar is. Ik denk wel dat als er echt iets uit gekomen was
waardoor die kleine totaal geen kans had, dat we dan toch die moeilijke beslissing
in het belang van ons kindje zouden moeten nemen.
Gelukkig is dit niet nodig geweest. Zoals in de meeste gevallen.
Maar mocht er iets "kleiners" aan de hand zijn geweest, dan weet je het in ieder geval.
Ben je er een beetje op voorbereid. Want bij ons geld ook dat ieder kindje welkom is!
Voor zover we weten is ons kleintje gezond maar dat is altijd maar afwachten.
En idd mocht er wel iets zijn wat goed is op te lossen dan staan de goede mensen
al klaar om jullie baby te helpen.
Succes met het nemen van een beslissing.
Liefs Melanie (32.4 wkn zwanger van de 2e)

Hoi Daantje,

Ik sluit mij aan bij Inge.Zij heeft het goed verwoord.  
Ik heb vorige week mijn 20 wk echo gehad (ik was toen al 22,5) en ik was ontzettend nerveus. Gelukkig was alles goed, waardoor het een enorme mooie ervaring was! Ik ben niet gelovig, maar ik had mijn zwangerschap niet laten afbreken als ze iets hadden gevonden, waaruit zou blijken dat iets niet goed zou zijn. Ik zou dat niet kunnen, omdat er toch een leven in je buik zit. Maar als er uitkomt dat je misschien medische hulp nodig hebt, na de bevalling, dan ben je daar op voorbereid.
Dus mijn advies is ook, laat het doen.

Succes met je keuze!
En geniet van je zwangerschap
Liefs
Nathalie

Een vlokkentest of vruchtwaterpunctie krijg je niet standaard, zoals iemand dat hierboven beweerd. Je krijgt 'm als je in een bepaalde week vand e zwnagerschap de 36 bent gepasseerd., een verhoogd risico hebt doordat in de familie bepaalde afwijkingen voorkomen of zoals Inge zegt als iets otdenkt wordt tijdens één vand e echo's.

Een echo is niet voor de leuk het is om te kijken of er eventueel iets mis is. De kans dat er "iets"gezien wordt is aanwezig ook al is er niets mis. Ik denkd at als jij gewoon van je zwnagerschap wilt genieten en niet voor een keuze wil worden gesteld, dat je heel terecht besluit om geen echo te laten doen. Het is inderdaad geen must. Het wordt wel standaard aangeboden, maar ieder medisch onderzoek (en dat is deze echo) mag je weigeren.

Ik ben nu 39 weken zwanger en heb er voor gekozen geen screeningsecho te laten maken, ook heb ik de vlokkentest   en vruchtwaterpuntie (ik ben 36) afgeslagen. De combinatietest wilde ik al helemaal niet aan beginnen (ik hou niet van kansberekeningen). Ook ik wil niet beslissen en geconfronteerd worden met een dergelijke keuze. Er zijnmensen die vinden dat ik mijn kop in het zand steek. Nou jammer dan. Dat is mijn keuze, net zo goed als dat er mensen kiezen om ieder onderzoek onnadenkend te doen, zonder dus na te denken over de keuze waar ze voor gesteld kunnen worden.

Succes met JOUW beslissing
Miep

EEN 20 WEKEN ECHO KAN JE RUSTIG LATEN DOEN!!!!!

OKE IK BEN EEN MAMA DIE BIJ DE 20 WEKEN ECHO TE HOREN KREEG DAT ONS KINDJE NIET LEVENSVATBAAR ZOU ZIJN, MAAR ALLEEN OMDAT WIJ TOESTEMMING GAVEN DAT ZE HET ONS MOCHTEN VERTELLEN ALS ZE EEN EVENTUELE AFWIJKING ZOUDEN VINDEN.

ZE MOETEN JE VAN TE VOREN VRAGEN DAT ALS ZE AFWIJKINGEN ZIEN, OF ZE JE DIE MOETEN VERTELLEN, WIL JE DIT NIET DAN DOEN ZE DIT OOK NIET OMDAT ZE HET RESPECTEREN ALS JE VERDER EEN ONBEZORGDE ZWANGERSCHAP ZOU WILLEN HEBBEN.

Liefs Randy

Oh ja......en als een kindje een ernstige afwijking heeft en je besluit de zwangerschap af te breken dan is het niet dat je "beslist" over leven of dood.

Zo daar trap je mij even echt op mijn ziel!!!!!!!

onze dochter had de ergste vorm van Spina Bifida, ze zou niet levensvatbaar zijn, als ik de zwangerschap had uitgedragen was onze dochter ter wereld gekomen met ontzettend veel pijn!!!!!

Ze zouden haar zoveel pijnstillers moeten geven, dat ze er binnen 3 dagen aan zou overlijden.

En dat is voor mij de reden geweest dat wij de zwangerschap hebben afgebroken, zodat ons dochtertje rustig zou inslapen zonder pijn te hoeven lijden!!!!!

Hoi allemaal,
Bedankt voor jullie reacties. Er wordt dus best verschillend over gedacht. Het blijft een moeilijke keuze. Ik zal het er vanavond (nóg) eens met mijn man over hebben.
Het is verleidelijk om het gewoon te doen om ons kleintje te zien. Maar ja...
groetjes, daantje

En daarbij voel ik het alsof ik geen keuze had om te maken....

wij willen graag een kindje op de wereld zetten, dat kindje vraagt er zelf niet om, en dan zou ik dat kind pijn laten lijden????

Nee dus dat ging mij door merg en been, het sneed door mijn ziel, en hoewel ik haar elke seconde van de dag mis, boos ben, verdrietig, en verscheurd en voor altijd een mama ben van een kindje dat is overleden, ik moet hiermee opstaan en ik ga ermee naar bed.... het is ons overkomen, en ik dank dat wat er ook is buiten ons om, op mijn blote knieen elke dag weer de rest van mijn leven, dat mijn kind geen pijn heeft hoeven leiden.

Terug
Bovenaan