Wel of geen 20wk echo?

quote: Randy 25 jaar reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-04-2007 20:48:27'));

Oh ja......en als een kindje een ernstige afwijking heeft en je besluit de zwangerschap af te breken dan is het niet dat je "beslist" over leven of dood.

Zo daar trap je mij even echt op mijn ziel!!!!!!!

onze dochter had de ergste vorm van Spina Bifida, ze zou niet levensvatbaar zijn, als ik de zwangerschap had uitgedragen was onze dochter ter wereld gekomen met ontzettend veel pijn!!!!!

Ze zouden haar zoveel pijnstillers moeten geven, dat ze er binnen 3 dagen aan zou overlijden.

En dat is voor mij de reden geweest dat wij de zwangerschap hebben afgebroken, zodat ons dochtertje rustig zou inslapen zonder pijn te hoeven lijden!!!!!

Hoi Randy,

Het is absoluut niet mijn bedoeling geweest om je hier pijn mee te doen. Juist mede doordat ik jou verhaal een beetje gevolgd heb, weet ik dat het niet simpel is om die beslissing te maken. En dat deze echo niet zomaar voor de lol is.
Ik bedoel niet dat jij niet had mogen beslissen om je zwangerschap af te breken, ik vraag me alleen af of ik dat zou kúnnen. Sorry!

groetjes weer

ik bedoelde jou ook niet, maar iemand die schreef dat "er toch leven in je buik zit"

tuurlijk dat wist ik ook wel, en met alle respect mensen die een zwangerschap uitdragen, ieder zijn keuzes, en wat iemand ook kiest dat maakt niet uit, als diegene maar met zijn/haar keuze kan leven dat is het belangrijkste.

het is alleen dat je niet altijd alleen over leven of dood aan het beslissen bent, je draagt een kindje bij je waar je al super veel van houd op het moment dat je een positieve zwangerschapstest in je handen hebt.

voor mij voelde het als "dat ik zoveel van dat kindje houd, dat ik het niet over mijn hart kon verkrijgen dat dat kindje pijn zou leiden" als je een gezond kindje mag ontvangen dan wil je ook niet dat die pijn heeft, het kan een moeder al pijn doen als je kleintje valt en een blauwe plek heeft.

Ons kindje zou een pijn krijgen, die niet te overleven is, en dat konden wij haar niet aandoen.,
ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen.

Hallo!

Wij hebben er voor gekozen om geen 20 weken echo te laten maken. De kans dat je kindje niet levensvatbaar blijkt, wat overigens verschrikkelijk moet zijn om mee te maken, is gelukkig zeer klein.  
Je ergens op kunnen voorbereiden, mocht er 'iets' niet goed zijn, kan een reden zijn. Voor ons was dit er echter niet een. Je schrikt altijd als er iets mis is, of het nu bij de geboorte is of bij zo'n echo. Het lijkt me dan ook moeilijk om me te kunnen voorbereiden en kijk liever op het moment zelf wat we/ze kunnen doen. Ik probeer ook vertouwen te hebben in mezelf, de natuur en het kindje. De zwangerschap van mijn eerste dochter is ook eentje zonder echo geweest, omdat het toen niet standaard werd aangeboden. Ik zag niet in waarom deze zwangerschap nu zo anders zou moeten worden.
Verder heeft onze verloskundige ook benadrukt dat er soms 'iets' te zien is wat ze niet goed kunnen plaatsen met veel onderzoeken en  ongerustheid  ed als gevolg. Ook kan het zijn dat er op de screeningsecho helemaal niets afwijkends te zien is. Dat wil echter niet zeggen dat je kind gezond wordt geboren. Al met al voor ons dus juist allemaal redenen om de echo niet te laten doen. Ik hoor idd ook heel vaak om me heen en ik las het hier toch ook regelmatig, dat vrouwen het vooral als een leuke echo zagen.
Ik wil je veel succes wensen met je keuze. Het is erg lastig, iedereen heeft er zijn eigen gevoel bij. Het is ook maar net wat je al hebt meegemaakt.  Misschien dat je dat ook moet doen, op je gevoel afgaan. Succes nogmaals!

Liefs, Mimi

Oja, ik wilde ook nog even reageren op een stukje van Randy.
Ik heb namelijk destijds contact gehad met het echobureau en ze zeggen het altijd als ze iets vinden wat niet in de haak is. Je kunt dus zowel goed als slecht nieuws te horen krijgen en niet alleen kiezen voor het goede nieuws. Zo is het mij tenminste verteld. Het lijkt me dat een dergelijke procedure voor een screeningsecho overal gelijk is?

Groetjes, Mimi

Lieve Randy,

Laat ik eerst beginnen met het feit dat ik NIEMAND OP ZIJN ZIEL WIL TRAPPEN!
Mijn beste vriend en vriending bleken bij een pretecho een kindje te dragen die niet levensvatbaar zou zijn buiten de baarmoeder. Geloof mij, dan zou ik er ook voor kiezen om niet mijn zwangerschap te voldragen. Het ging mij erom, dat als het kindje een handicap heeft of het down syndroom, ik er niet voor zou kiezen om de zwangerschap te beeindigen. Een kindje onnodig pijn laten lijden, zou ik nooit doen!
Het spijt mij dat jou dit is overkomen, maar ik heb hier nooit iemand pijn mee willen doen.
Iedereen moet zijn/haar eigen beslissing nemen.

Daantje, heel veel succes met je beslissing.

Liefs
Nathalie

Tja meid,

Dat is toch een keuze die jullie uiteindelijk zelf moeten maken.

Ik houd niet van kansberekeningen, bloedonderzoeken en ook niet van een 20-weken echo. De meeste mensen kijken bij de 20 weken echo er naar uit om het geslacht te weten.

De nekplooimeting heb ik laten doen. Maar ook niet van harte. Maar ik bedacht mij, laat ik het maar doen, ik kan 9 maanden in onrust zitten of een week. Ik koos voor het laatste. Alles was piccobello. Dacht dat ik kon gaan  genieten. De 20-weken echo naderde en ik werd onrustig. Het was een gevoel en ik kon het niet van me afschudden. Helaas is gebleken dat ons kindje niet levensvatbaar was. Trisomie 9, een chromosomale afwijking die niet met leven te verenigen is.

Dan de keuze zwangerschap uitdragen of afbreken. Uitdragen betekent dat je gedurende 20 weken een kindje in je buik hebt waarvan je 100% zeker weet dat het niet buiten je baarmoeder kan leven. Of dat het kindje in de resterende 20 weken zal overlijden. We hebben gekozen om af te breken. Als je dit als een keuze kunt beschouwen. We wilden het beste voor ons kindje, dat betekende dat we haar geen pijn wilden laten lijden na de geboorte en dan sterven.

Je ziet het is best zware materie en je kunt een keuze of uitdragen of afbreken pas maken op het moment dat je voor die keuze staat. Niet eerder,   geloof me de voorstelling wat als, is niets vergeleken bij de werkelijkheid.

Op het moment dat je 20 weken echo "goed" uitvalt ben je een stukje zorg kwijt. (als je die zorg tenminste hebt. Je kunt als het ware genieten van de laatste 20 weken in de wetenschap dat je kindje gezond is. Maar het is nog steeds geen garantie dat het gezond ter wereld komt.

Op het moment dat je kiest om geen echo te laten maken en er is iets fout constateer je dat later in je zwangerschap of bij de geboorte. Jij moet doen samen met je man, waar je mee kunt leven.

Ook ik ben gelovig. Maar ik denk niet dat een zwangerschapsafbreking een zonde is als het kindje niet levensvatbaar is of een afwijking heeft waarbij veel pijn mee   gepaard gaat.

Wat ik wil zeggen is er zijn veel voors en tegens en alleen jij en je man kunnen die beslissing maken, links om of rechtsom, de concequenties zul je dan ook moeten aanvaarden.

Ik kan je alleen ons verhaal vertellen en zeggen dat ik geen spijt heb van de echo, ondanks het feit dat die dag de aarde onder onze voeten vandaan is getrokken. Maar dat ben ik.

Succes
Liefs
Talke (mama van Muisje*)

Terug
Bovenaan