quote: mick02 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-05-2006 21:47:14&apos

);
Ik denk dat ik geen borstvoeding ga geven omdat ik inderdaad alleen maar negatieve verhalen in mijn omgeving hoor;
- kind slaapt snachts niet door;
- je weet niet of het genoeg heeft gehad;
- hoeveel voedingsstoffen zitten erin;
- je moet jezelf ook aan een dieet houden;
- ontstekingen;
- eerst borstvoeding 'proberen' en er na 6 weken overstappen op flesvoeding geeft veel problemen bij de baby, buikkrampen enz.;
- je moet afkolven als je weg zou willen ,avondje uit.
en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik kies zelf voor de fles want flesvoeding is tegenwoordig net zo goed als borstvoeding en het lijkt mij een stuk gemakkelijker.
Liefs Mickey
Hoi Mickey,
Gelukkig is Iedereen vrij om zijn/haar eigen keuzes te maken. Daarbij is het wel belangrijk dat men op basis van de juiste informatie keuzes kan maken en daarom zou ik toch graag e.e.a. willen toelichten:
Veel jonge ouders ervaren het als een probleem dat de baby (nog) niet doorslaapt. Toch is het heel normaal dat een baby niet doorslaapt en dat kan verschillende redenen hebben, waarbij het soort voeding lang niet altijd een rol speelt. Hierbij kun je denken aan omgekeerd dag- en nachtritme, teveel prikkels (daar kunnen baby's erg gevoelig voor zijn en onrustig van worden), rokerige omgeving, allergie, krampjes, in een latere fase het doorkomen van tandjes, naar dromen etc. Het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding staat dus niet garant voor doorslapen.
Inderdaad gaan borsten en baby's niet vergezeld met milliliterstreepjes. Echter, om te kunnen bekijken of je kindje voldoende heeft binnengekregen is het kindje zelf een hele goede graadmeter. Voor een jonge baby geldt: Als hij in elk geval acht voedingen per etmaal krijgt, voldoende plasluiers heeft (zes kletsnatte katoenen of vier zware wegwerp), in elk geval vier maal daags zachte ontlasting (ter grootte van een munt) heeft, goed groeit (100-200 gram per week) en tevreden en alert is, kun je ervan op aan dat hij voldoende binnenkrijgt. Ook aan je borsten kun je dat merken: na de voeding voelen ze dan soepeler aan dan ervoor.
De kwaliteit van moedermelk is altijd goed; alles wat je baby nodig heeft voor een goede groei en ontwikkeling zit erin, daar hoef je echt niet aan te twijfelen. Het borstvoedingsbeleid is echter doorslaggevend: goed aanleggen en vaak genoeg aanleggen zijn van belang. Vroeger werd er strikt op schema gevoed, waardoor kindjes niet vaak genoeg voeding kregen en niet goed groeiden. Om te bepalen of de kwaliteit van de melk wel goed was, werd er dan nog even afgekolfd; aan de kleur van de melk dacht men te kunnen zien dat er geen voedingsstoffen in zaten. Men zag in elk geval over het hoofd dat alleen de voormelk werd afgekolfd en dat de melk naarmate het voeden vordert steeds vetter wordt. En zo is dat bakerpraatje ontstaan....
Kans op krampjes bij de baby: praktisch elke baby zal in het begin krampjes krijgen, omdat het spijsverteringsstelsel nog moet wennen aan de voeding. Het klopt inderdaad, dat er door het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding meer kans is op krampjes. Dat komt eenvoudigweg, doordat kunstmatige zuigelingenvoeding moeilijker verteerbaar is, zwaarder op het maagje ligt en dat kan heftige krampen opleveren. Dat heeft dus niets te maken met de overstap van bv naar kv, maar des temeer met de samenstelling van kv. Bovendien wordt de ontlasting vaak harder, wat ook de nodige (en pijnlijke) problemen kan opleveren voor de baby.
Dat was weer even genoeg info voor nu, kijk maar wat je ermee kunt .
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk