Wel of geen borstvoeding

hallo allemaal,

Met veel interesse heb ik alle verhalen en tips gelezen. Iedereen is vrij om te kiezen en ik veroordeel niemand, maar ik  wil mijn ervaring er graag aan toe voegen:

Ik heb mijn dochter 13 mnd BV gegeven. De eerste 6 maanden uitsluitend BV en daarna naast de gewone voeding,  de laatste paar maanden kreeg ze tussen de middag  eerst opvolgmelk, later gewone melk en BV alleen maar s ochtends en s avonds.

Ik heb me vt voren goed verdiept in BV, ben naar n cursus geweest van borstvoeding natuurlijk, heb folders gelezen en had daarnaast n fijne kraamhulp die mij goed hielp met aanleggen.
Ik wilde 6 mnd geven en uiteindelijk liep t zo goed dat t me dus langer gelukt is.
Ik raad het iedereen aan, als je goed geinformeerd bent en weet waar je hulp kan vragen (zoals bovengenoemde vereniging) is BV geven echt geen probleem, maar juist t makkelijkst. Altijd bij de hand, altijd op temperatuur, altijd genoeg mee. In het openbaar voeden zag ik ook niet zitten, maar met n vest of doek er over in n hoekje heb ik het toch gedaan. Waarom eigenlijk niet? Het is de natuurlijkste zaak vd wereld en t hoeft echt niet in vol ornaat in t zicht van iedereen!

Wat betreft t slapen, onze dochter sliep al snel s nachts door en ik weet dat t beter is om snachts ook te geven, maar ze werd hysterisch als we haar wakker maakten, dus gaf ik haar s avonds om  11 uur de laatste voeding en s ochtends rond 6 a 7 uur de eerstvolgende. Dus zo kan het ook gaan.
Kinderen die opvolgmelk krijgen lijkt me juist lastiger, dan moet je snachts t flesje klaar gaan staan maken en BV is even pyamashirt omhoog, mn man haalde onze dochter op, legde haar bij me en legde haar later weer in haar bed. Zo kan je je man erbij betrekken en zelf rusten.

Groot voordeel van BV is dat het het beste is voor je kind, opvolgmelk bevat niet de stoffen die BV bevat!
Onze dochter is tot nu toe (20 mnd) nooit echt ziek geweest en heeft ook geen last van eczeem/astma etc zoals ik heb.
Daarnaast is BV voor je eigen lichaam goed, met het geven van BV herstelt je lichaam sneller vd bevalling en trekt de baarmoeder sneller samen.
Tevens is het goed voor de band en geborgenheid met je baby. en de vader bouwt de band op door middel van bijv het badderen en verschonen, er zijn nog genoeg momenten voor hem over.
En dan nog de kosten.. BV is gratis, opvolgmelk kost n vermogen!

Ik hoop dat je/jullie wat aan mijn tips hebben!

Ik ga in ieder geval onze tweede straks weer BV geven, ook als t evt minder makkelijk zal verlopen. Alles is op te lossen!

groetjes anomien

Herkenbaar hoor! Toen ik zwanger was van mijn zoontje leek die bv mij ook helemaal niets. Zo'n kind aan je borst... En voeden in het openbaar zag ik me echt nooooooit doen!

Maar ja, dan heb je dat kleine hummeltje in je handen en hapt hij in één keer naar je borst en is hij zo intens tevreden na een voeding. Toen dacht ik nooit meer aan die dingen waar ik me van tevoren zo druk over had gemaakt. Het was in het begin nog even wennen, maar na een tijdje vond ik bv geven helemaal niet meer raar.

Zelfs voeden in het openbaar bleek helemaal niet zo eng! Ik was bang voor onvriendelijke opmerkingen, maar die heb ik tot nu toe nooit gehad. Sterker nog, volgens mij ziet bijna niemand dat je zit te voeden als je het een beetje onopvallend doet zonder bloot. Mensen denken dat je kindje bij je op schoot ligt te slapen .

Over je vraag of 2 of 3 weken ook kan: ja dat kan zeker, zelfs als je zo kort bv geeft, heeft je kindje daar baat bij. Hier kun je een artikeltje vinden over het nut van het geven van bv per lengte van de bv-periode: pregnancy.org  Dit is in het engels, als je dat niet goed kan lezen, weet ik ook wel een nederlandse vertaling op het borstvoedingsforum te vinden.

Mijn advies: bereid je van tevoren goed voor, probeer het en dan merk je vanzelf wel of het gaat. Stoppen met bv geven kan altijd, maar als je niet begint, kun je zelden alsnog bv gaan geven als je spijt krijgt.

Groetjes,
Helena

voeden kan je toch ook elders doen (slaapkamer) en het bezoek (proberen) af te stemmen op de voedingstijden?

Je zou 's nachts voor de fles kunnen kiezen;

Die tepels, tja, de eerste keer weet je niet wat je voelt, maar als je je kind goed aanlegt (en je dus goed voorbereid en er helemaal achter staat) dan  hoeft dat echt geen probleem te zijn;

Ik heb het 9mnd volgehouden en ben zo trots dat mijn kleine man door mijn voeding zo goed is gegroeid (ging soms iets te hard), dat had ik echt niet willen missen. Bij de 2de ga ik het zeker weer proberen. Ik vond het super momenten zo samen, ook als ik doodmoe was of   voor de 15de x op een dag met de tieten bloot moest (regeldagen!)

Ik zou zeggen, ga naar een informatieavond oid en kijk of je het wat vind. Proberen kan altijd, maar je moet er wel achter staan.

Succes met je keuzen.

Mijn dochter is behoorlijk lui, en zij had ook echt moeite met happen naar de borst. Regelmatig ging het fout, dan moest ik haar opnieuw aanleggen, ik moest mijn borst vast blijven houden want anders liet ze los... Al met al een heel gedoe (dacht ik).

Toen ik met 5 maanden overstapte op flesvoeding, omdat mijn dochter niet zo goed meer groeide, heb ik nog vaak gewenst dat ik nog borstvoeding kon geven, want wat waren die flesjes een gedoe.

Nu ben ik zwanger van nummer 2, en ik ga zeker weer opnieuw borstvoeding proberen, ondanks het feit dat het bij mijn meisje misschien niet geheel vlekkeloos is gegaan.

Mijn dochter is in haar 17 maanden nu welgeteld één keer "ziek" geweest, en dat was 1 nacht overgeven en toen was dat ook weer over.

Terug
Bovenaan