wel of geen griepprik

@ Annelies,

Vele kleintje liggen in ziekenhuis omdat ze (wat ik herken van Myrthe) uitdrogingsverschijnselen hebben. Wat niet zozeer door de mg komt, maar puur omdat ze stoppen met eten en drinken omdat ze ziek zijn.
Doet Myrthe ook als ze niet lekker is.
En ja dan worden ze opgenomen.

Het neemt niet weg dat wij het niet erg zouden vinden als Myrthe wel iets overkomt.
Ik weet dat degene die schrijven: "Wil het niet op me geweten hebben dat mijn kind iets overkomt door de ziekte"
vast niet verwijtend bedoelen naar diegene die kind niet laten inenten.
Maar ik kijk het óók van de andere kant. Ik vergeef het mezelf ook nooit als Myrthe door de inenting onvruchtbaar wordt o.i.d.

Ik spreek voor mezelf dat ik het mezelf nooit vergeef als Myrthe iets overkomt. Maar wie zegt me dat die inenting wél goed is voor haar?
En wie zegt me dat er niet iets anders ergs kan gebeuren?
Wij doen allemaal naar onze beste kunnen.
Ik begrijp zeker degene die hun kindje laten inenten.
Maar diegene die hun kindje niet laten inenten
hebben ook zeker wel het beste met hun kindje voor!

Moest dit toch even kwijt. Ik lees deze opmerking over de griepprik nu vaker en dit moest me nu wel van het hart.

Nogmaals ik begrijp alle redenen van wel of niet de prik.
Je hebt toch de verantwoording voor je kind en hun lichaam. Iets wat (als ik naar ons kijk) moeilijker maakt om te beslissen dan als het om je eigen lijf gaat.

Liefs Irene

Irene, ben het helemaal met je eens! Maar 't blijft moeilijk, want je kunt pas achteraf 'weten' of je een juiste beslissing hebt genomen.

Hoor hier eigenlijk niet maar aangezien jullie ook een frisse topic hierover hebben:
Ik heb vandaag nog een telefonisch consult gehad met mijn ha.
Een nuchtere man, en ik had eigenlijk een beetje het idee dat hij mijn idee van het zal zo'n vaart niet lopen wel zou kunnen bevestigen. Het tegendeel bleek waar; hij heeft me kunnen overtuigen het wel te doen. Niet dat dat zijn missie was (hij hing op met de woorden: succes met nadenken en dat je tot een wijs besluit mag komen)
Maar na de eerste enting zijn ze met een paar dagen al voor 70-80% beschermd.
Ik had zelf het idee dat er veel te laat geënt werd maar hij gaf aan dat het ergste nog moet komen (weet niet of hij het dan alleen over Gelderland/ Achterhoek had) Daarnaast had hij afgelopen week cursus gehad met een aantal microbiologen en die zeiden dat alle stoffen die gebruikt werden in het vaccin, bekende stoffen waren waarvan de werking bekend is. Het enige onbekende eraan is de combinatie met het stofje tegen de MG, maar ook dat is als afzonderlijk stofje wel weer bekend als ik het goed begrepen heb. Mijn ha had dit zelf graag eerder geweten, voor zijn eigen geruststelling maar ook om aan anderen te kunnen vertellen.
Tuurlijk had Kyan volgens hem genoeg kans om er zonder vaccin gewoon doorheen te komen maar als ik hem zou vragen wat hij in mijn plaats zou doen, zou hij zeggen; enten. Dit omdat het afweersysteem van 0-4 jarigen gewoon nog wat extra steun kan gebruiken. Vanaf 4 jaar begint dit meer volwassen vorm aan te nemen.
Ik ben dus over de streep, zie er wel enorm tegenop zo'n legbatterij met krijsende kindjes maargoed...

Misschien kunnen jullie wat met de argumenten van mijn ha, denk ik deel ze even!

Groetjes Sas

hey meiden

t is een ontzettend moeilijk besluit. wat hierboven ook al werd gezegd.
toen op t nieuws kwam dat onze kids in de risico groep kwamen, ben ik er even letterlijk aan onderdoor gegaan.
ik bleef maar huilen, kon niet meer slapen, wist niet wat ik moest doen.
ik belde de dokter, maar kon ik pas een week later terecht :S dat schoot niet op, dus belde de grieplijn.
daar werd ik heel erg op mn gemak gesteld.
mocht van hem ook niet meer googlen (wat ik dus heel veel deed) om alle nare dingen op te zoeken over die prik.
hij gaf mij t volgende voorbeeld:

weet je wat de bijverschijnselen zijn van een paracetemol? weet je wat voor stoffen daarin zitten?
ja, daar moest ik hem gelijk in geven. als je de bijwerkingen daarvan bekijk, wordt je ook niet vrolijk. terwijl we allemaal wel eens een paracetemol in nemen, en ook aan onze kinderen geven.

de prik is al in vele landen getest en gegeven. hun hebben er allemaal niks aan overgehouden, dus waarom de nederlanders wel?

de normale griepprik wordt ook pas op het laatste moment gemaakt, net als de mg prik.
t is eigenlijk de gewone griep prik, alleen is er een extra stofje bij geplaatst.

ik was degene die het hardst riep dat mijn kind echt niet die prik zou krijgen. vanwege alle nadelen die er aan zitten.
maar dankzij die meneer van de grieplijn weet ik wel beter.
t is een ontzettende moeilijke keuze. een keuze waarvan je nooit weet of je de goede maakt.
en t is alleen maar: als dit, als dat en dit kan en dat kan. welke keuze je ook maakt, je weet niet of t de goede is.

ik wil toch nog even op irene haar verhaal komen.
het klopt idd, dat er veel kindjes op zijn genomen door uitdroging. maar dat komt omdat ze zulke hoge koorts hebben! hoe ouder de kids zijn, hoe meer imuunsysteem ze hebben. baby's hebben bijna geen afweer systeem. zeker als ze bijna niet ziek zijn geweest, en ze het dus ook niet hebben kunnen opbouwen. nathalia heeft er ook nog eens koortsstuipen bij.
als zij koorts krijgt, kunnen we voor 90% zeggen dat ze een koortsstuip krijgt. we hebben hier medicijnen voor. maar ieder kind kan een koortsstuip krijgen als ze zulke hoge koorts hebben. gloof me nou, dat wil je niet mee maken hoor. bbrrr was dat eng zeg.

ja, ik ben nu dus voor het in laten enten.

liefs, do

Ik ben het helemaal met Hannah en Irene eens. Vooropgesteld dat we allemaal het beste met ons kind voor hebben en dat ieders situatie anders is, begrijp me niet verkeerd!
Maar ik vind ook dat er veel ophef over wordt gemaakt. Natuurlijk zou ik het erg vinden als mijn dochter iets overkomt, maar dat geldt niet alleen voor de MG. En wie zegt inderdaad dat ze van de inenting later geen schade ondervindt? Nu krijgt ze deeltjes van de MG (of hoe dat technisch ook gaat) binnen gespoten. Dus dat is 100% in aanraking. Terwijl als ze geen inenting krijgt, het ook geen 100 % zeker is dat ze het én krijgt én er meteen aan overlijdt. Dat beeld wordt mij te vaak geschetst in de media. Als je niet inent: gaat je kind dood aan MG. En dat vind ik onzin. Het kan inderdaad, maar dat hoeft niet.
Doorslaggevend is voor mij de reactie van verschillende mensen in mijn omgeving op de inenting. Een gezonde kennis van ons heeft de prik ook gekregen, ivm haar werk, en zij is een paar dagen geleden afgevoerd naar het ziekenhuis met ernstige hartritme stoornissen. Zeer waarschijnlijk, in haar geval, veroorzaakt door de inenting. Ze dacht echt dat het ze het niet zou halen....
Dat alles bij elkaar maakt hier een hele grote: NEE.

En nogmaals, we kiezen allemaal wat het best is voor ons kind. Wat voor de een goed is, hoeft dat niet voor de ander te zijn, ik respecteer ieders keuze.

Groetjes,
Dory

Ik laat wel inenten hoewel ik er wel tegen op zie, ik heb hem ook gehad en tot nu toe geen last van de bijwerkingen alleen een stijve arm.

En ja je weet nooit wat een medicijn op latere leeftijd met je kindje en met ons doet op latere leeftijd maar dat geld voor alle medicijnen.

Alleen een ernstige griep kan ook ernstige hartklachten veroorzaken met een harttransplantatie tot gevolg weet ik helaas uit eigen ervaring.

Dus het is keizen uit twee slechte en blijft voor iedereen een moeilijke keuze omdat je het beste voor hebt met je kindjes

Succes met het maken van jullie keuze.

ook hier word iedereen geent behalve floortje, maar omdat ik bv geef krijgt ze via mij toch iets ervan binnen
ook ik heb lang getwijffeld maar vind t iee dat ze beschermt zijn prettiger

Ik snap jullie twijfels en wil jullie zeker niet veroordelen. Was niet mijn bedoeling om zo over te komen. Tuurlijk hebben jullie het beste met je kleintjes voor, zal dat niet tegenspreken.
Maar ik vind het wel belangrijk dat ze de enting krijgt, ook omdat ze vorig jaar een paar keer pufjes heeft gehad.
groetjes annelies

Terug
Bovenaan