wel of geen kijkoperatie?

Hoi allemaal,

Ik ben een beetje aan het twijfelen, wij zijn nu 15 maanden bezig met zwanger worden, en het is nog niet gelukt. Uit de onderzoeken blijkt dat we allebei helemaal gezond zijn, maar het laatste onderzoek, hsg, leverde niets op. Mijn baarmoeder verkrampte waardoor de gyn niks kon zien. Nu heeft hij een kijkoperatie voorgesteld en hoewel wij eerst beiden meteen dachten, 'ja dat willen we' ben ik nu een beetje aan het twijfelen. Moeten we niet eerst gewoon proberen het helemaal los te laten en over 6 maanden weer zien hoe het dan is. Als er uit de kijkoperatie komt dat er niks aan de hand is, is dat heel fijn, maar dan heb ik in een gezond lichaam laten snijden. Moet ik niet gewoon een beetje geduldiger zijn? Wat vinden jullie?

alvast bedankt voor reacties, groetjes!

Hallo Lilo,

Het is natuurlijk altijd je eigen keuze.
Ik zelf heb tot op heden bijna alle onderzoeken gehad (meerdere echo's,samenlevingstest,cyclus controle,hsg  )  op kijkoperatie na (deze krijg ik de 23ste) Bij mij ook niks gevonden.Beide kerngezond.
Ik wil wel graag weten waarom het niet lukt en vandaar dat ik de kijkoperatie wel wil laten uitvoeren.
Stel ze vinden iets des te sneller kunnen ze verder.Wij zijn al 2 jaar bezig en heb het liefst dat ik nu al kan starten met IUI,maar dit gaan we pas doen na kijkoperatie.

Ik had het liever ook niet gewild,maar het is nou eenmaal zo dat we in deze procedure zitten.Je hebt er niet zelf voor gekozen.

En als ze niet iets vinden zie ik het niet zo van ze hebben in een gezond lichaam gesneden.Het is ook geen hele snee,maar zijn twee kleine sneetjes die ze maken.

Maar nogmaals blijft je eigen keuze waar je zelf samen met je partner uit moet komen.Ik kan je niet helpen met de keuze,maar je alleen advies geven.

Succes gr susie

he hallo

bij mij hetzelfde verhaal, alle onderzoeken goed en tot op heden nog geen zwangerschap. ik ben zelf als de dood voor de kijkoperatie maar toch wil ik weten of echt alles goed is en dan kunnen we kiezen of we gaan beginnen met iui. daar ben ik nog niet overuit.
als ze niks vinden dan gaan we het denk ik even los laten en hopen dat de natuur ons een handje helpt en als ze wel iets vinden dan is het denk ik logisch om hulp te krijgen want dat zal dan wel de reden zijn waarom het niet wil lukken.

het is en blijft je eigen keuze dus denk er goed over na tot hoever je wil je gaan en niet omdat dit de prosedure is de rest volgen.

veel succes liefs kim

Hoi Kim en Susie, bedankt voor jullie snelle reacties! Ik weet het, het is mijn beslissing, maar ik vind het zo moeilijk. Ik verlang naar rust en me even geen 'medisch geval' voelen. Tegelijkertijd weet ik ook dat iedere ongesteldheid teleurstellend is en me onzeker maakt. Zien jullie erg op tegen de kijkoperatie? En hadden jullie veel pijn bij hsg onderzoek? Ik ga nog even verder met piekeren, maar misschien kunnen we hier nog wat doorkletsen, ik vind het wel fijn in elk geval.

liefs L

Hoi lilo,

Tuurlijk kan je hier wel verder kletsen.Daar is toch dit forum voor.Om er met elkaar over te praten en je gevoelens kwijt te kunnen.

Ik zie ook heel erg op tegen de kijkoperatie.Vandaag is het precies over een week.
De zenuwen gieren ook door mijn lijf.En ik merk ook dat ik minder te genieten ben thuis en op werk,maar ja dat zijn dan de zenuwen.

Ik had het liever ook niet gehad die operatie,maar het moet nou eenmaal.Ik wil gewoon weten waarom het niet lukt en zo snel mogelijk verder.Daar hoort nu eenmaal deze operatie bij helaas.

Ik vond de hsg achteraf wel meevallen.Zag er ook heel erg tegenop,maar heb er 1 dag last van gehad,maar daarna niet meer.

Probeer anders de voor en nadelen voor jezelf goed op een rij te zetten.Mischien wordt het dan voor je zelf makkelijker een keuze te maken.
En je mag er natuurlijk altijd met ons hier over praten als je vragen hebt of twijfels.

x susie

Hoi susie,

Ja, ik begrijp wat je bedoelt, dat gevoel herken ik wel hoor, ik wil ook heel graag weten of er iets is. Maar ik dacht vandaag dat ik misschien die hsg nog een keer kan laten doen, ik weet nu wat het is en de vorige keer ging er van alles mis met de radioloog. Misschien dat ik er, beter op voorbereid nu, beter tegen kan en dat er dan wel iets te zien is op de foto. Het is heel stom, maar ik vind dit soort dingen zo moeilijk om uit te spreken bij die gyn, soms denk ik dat ik gewoon een andere wil. Deze is wel aardig, maar het is zo'n man, in de zin dat hij echt alleen maar het medische plaatje beschrijft en ziet. Alles wat wij zeggen dat met emoties te maken heeft, daar reageert hij niet op. En dat snap ik ook wel, zijn werk is het medische gedeelte, maar hij zou best wat gevoeliger mogen zijn van mij. Heb jij een gyn waar je je prettig bij voelt? Dit forum is inderdaad heel fijn, en dank je voor je berichten steeds, erg lief!

groetjes, lilo

Jee, ik zie nu dat het nogal een egobericht werd, terwijl jij volgende week die operatie hebt! Sorry! Ik kan me voorstellen dat je zenuwachtig bent, het is ook niet niks allemaal. En aan de ene kant hoop je misschien dat er niks is, maar aan de andere kant zou het ook op de een of andere manier prettig zijn als ze iets vinden (iets kleins dat makkelijk te verhelpen is bedoel ik dan natuurlijk) zodat het daarna gewoon wel snel lukt, toch? Weet jouw omgeving er van, zijn ze op je werk begripvol? Die zenuwen kunnen rare dingen met je doen, dat heb ik wel: het ene moment vrolijk, het andere verdrietig of geirriteerd! Heel veel sterkte nu al, deze dagen voor die dag. Ik vind het zo dapper van je, echt. Fijne avond!

Hoi Lilo,

Geeft niks jij wil toch ook je gevoelens kwijt.Daar is dit forum toch ook voor.
Ik ben indd. wel heel zenuwachtig hoor,maar wat je ook zegt aan de ene kant hoop je dat er iets ´kleins ´ uitkomt aan de andere kant wil je dat alles goed is.

Dus je wilt toch nog een keer de hsg doen.Vind ik van jou ook heel dapper hoor,omdat bij de eerste keer toch niet alles goed liep,maar aan andere kant weet je nu wel een beetje wat je kan verwachten en kan je je mischien meer ontspannen.

Ik heb iedere keer een andere gyn,omdat ik op een opleidingsplek zit (allemaal lerende gyneacologen) erg vervelend moet ik zeggen bij ieder bezoek heb ik een ander.Ik zit dus ook erg te twijfelen om over te stappen van zh na deze kijkoperatie.

De meeste mensen om  mij  heen  zijn wel begripvol.Ze leven met je mee,maar kunnen niet voelen hoe wij ons voelen.Ze zeggen dan alles komt goed het heeft gewoon meer tijd bij jullie nodig terwijl ik dan denk hoe weet jij dat nou dat kun je niet zeggen.Ze bedoelen alles wel goed,maar zeggen soms de verkeerde dingen op het verkeerde moment.
Op mijn werk precies hetzelfde.Meeste collega ´s zijn er nu wel van op de hoogte,omdat ik voor volg. week ziek sta gemeld 1 week.
Dus ja krijg nu allemaal vragen wat er aan de hand is.Dus kom er niet meer echt vanaf om het niet te zeggen.

Je merkt wel dat mensen nu minder vaak vragen hoe het met je gaat.Aan begin vroegen vriendinnen iedere keer en, en hoe was het in het zh en nu vragen ze het toch minder.Net of het erbij hoort. Soms vind ik dat wel jammer,maar wil ook geen zeur zijn bij vriendinnen snap je dat?
Soms heb ik dan het idee dat ik alleen over mijn problemen praat (m.b.t moeilijk zwanger worden) en dan komen hun problemen beetje in het niks.
Moet er soms aan denken om echt geintereseerd te blijven in hun problemen,omdat ik dan soms teveel bezig ben met het zwanger worden.Herken je dat ook een beetje??

Nou van mij wordt het nu ook een beetje een ego bericht hoor hahahaha.
Het is gewoon even fijn je gevoel/gedachtes te kijken.
Ik ga deze week hele leuke dingen doen om afleiding te zoeken.
Morgen lekker de stad in,dond. naar vriendinnen en dan nog vrijdag 1 dagje werken,zaterdag lekker trouwjurken passen en zondag  en maandag  heb ik ook allemaal dingen gepland  dus de week vliegt hopelijk snel voorbij.

x susie

Terug
Bovenaan