wel of geen kijkoperatie?

Hoi,

Voor het eerst dat ik hier een reactie schrijf. Ik lees wel al een poosje aan alle kanten mee.
Wij zijn nu ruim 2 jaar bezig, sinds november in onderzoek. Ook bij  mij kon niet met de HSG aangetoond worden of mijn eileiders open waren, veel pijn, waarschijnlijk verkramping maar konden ze niet met zekerheid zeggen.
Ik heb wel voor en kijkoperatie gekozen en ben er achteraf blij om. Ik ben begin mei geholpen. Ik was ook superzenuwachtig, maar toen ik daar eenmaal was ging alles heel snel, was er 7.15, kreeg een rustgevend pilletje, rond 8 uur onder narcose, kwart over 9 weer wakker. Ik mocht ook al weer de zelfde dag naar huis, maar heb nog veel buikpijn gehad. Uiteindelijk bleek dat alles er goed uit zag, maar  dat bij het doorspuiten van mijn eileiders de rechterkant wel eerst dicht zat. Deze heeft hij uiteindelijk wel door kunnen spuiten, dus het is niet voor niets geweest.
Ik kon eind van de middag weer naar huis. Ze hebben  2 kleine gaatjes gemaakt, 1 net onder de navel en 1 onder aan de buik. De wondjes zelf genazen  snel.  Heb nog veel pijn gehad, kon de eerste week niet rechtop zitten.  Daarna rustig aan weer  gaan werken, maar was eigenlijk te snel. Nu na ruim 6 weken nog steeds wel wat last van mijn buik met sporten en zo, maar is niet meer storend aanwezig. Meer rondom de navel, vooral met buikspieroefeningen. Toch maar doorzetten... Verder nog wel moe door de narcose.

Het feit dat alles nu goed is en ik zeker weet dat nu mijn beide eileiders open zijn, geeft me rust en vertrouwen. We gaan nu nog de zomervakantie "zelf proberen", we gaan eerst met vakantie, daarna is het ziekenhuis dicht en  we beginnen  zonodig vanaf september met iui. Zien of het dan nog nodig is...

Lastig voor je om de keuze te maken. Ieders ervaring is anders, ik kan alleen de ervaring vertellen die ik er mee gehad heb. Bij mij heeft mijn leeftijd er ook mee te maken dat ik direct de keuze gemaakt heb voor een kijkoperatie, ik ben 36.

Veel succes met het maken van de keuze om wel of niet de kijkoperatie direct  te laten doen...

Groetjes As

Hoi Susie en As,

Susie, ik herken dat heel goed, dat mensen in je omgeving dat soort "troostende" dingen zeggen. Het is af en toe net alsof ze het beter weten dan mijn arts, door steeds te zeggen dat het wel goed komt, en dat ik zo gezond ben als een vis. Lief, maar toch denk ik 'jajajaja...we zullen wel zien'. Ook zeggen sommigen, ach, je moet gewoon even op vakantie, dan ben je zo zwanger. Het is heel erg, maar dat irriteert me zo, dat ik bijna hoop dat er iets is! (even maar hoor, liever niet natuurlijk!) En ik realiseer me ook dat het voor anderen heel moeilijk is om goed te reageren, ze bedoelen het echt goed, en ik zou als het andersom zou zijn misschien ook wel dat soort stomme dingen zeggen. Door dit alles ben ik wel voorzichtiger geworden met het maken van troostende opmerkingen, ook als anderen problemen hebben. Ze geven je snel het gevoel dat je niet helemaal serieus genomen wordt. Of zoiets.
Vanmorgen heb ik het ziekenhuis gebeld en gezegd dat we de kijkoperatie voorlopig niet laten doen. We hebben zelf bedacht dat we nu een tijdje rust nemen, en als het ons dan over en aantal (6?) maanden nog niet is gelukt gaan we verder met onderzoeken. Ik heb ook voorgesteld om een nieuwe hsg te doen ipv een kijkoperatie. De assistent die ik aan de telefoon had vond het een goed besluit en zei dat we tegen die tijd (als die tijd komt natuurlijk ;)) wel zien of er dan nog een hsg doen of toch meteen de kijkoperatie. Dat hangt denk ik ook af van hoe we ons dan weer voelen. En As, ik snap wat je bedoelt hoor, en wat fijn dat nu alles weer gewoon doorgankelijk is, en werkt zoals het hoort. Het lijkt me heerlijk voor je om met dat idee op vakantie te gaan! Ik denk ook dat leeftijd van belang is, dat is het voor mij ook wel, ik ben nu 30. Wat een pijnlijk rotonderzoek he dat hsg? Gelukkig is het achter de rug allemaal. Het is ook zo gek dat je ineens helemaal op de hoogte bent van al die termen die met vruchtbaarheid te maken hebben, we zijn ineens allemaal ingewijd in het hele fertiliteits-gebeuren.
Lieve dames wat is het fijn om zo van je af te schrijven, op ons en onze dappere beslissingen en het krijgen van heel veel gezonde babies!

X Lilo

Hai Lilo,

Ben ik weer.
Wat fijn voor je dat je nu een beslissing hebt kunnen nemen.Mischien geeft het je nu ook wat meer rust.En wie weet is de kijkoperatie na een half jaar wel niet nodig.En is het alsnog gelukt.
Hoor je wel vaak hoor als je je er minder mee bezig houdt dat het dan wel lukt.
Helaas bij ons ook nog niet geval.
Na hsg in oktober vorig jaar was ik er helemaal van overtuigd dat het ging lukken.Had zoveel hoop na dat onderzoek,maar helaas na half jaar zat ik toch weer bij gyn.
Ja rot onderzoek was het wel die hsg.Heb er 1 dag flink last van gehad veel krampjes in mijn buik en wat bloedverlies.
Na 1 dag was het gelukkig wel weer over.
Nu zie ik weer op tegen volgend onderzoek (kijkoperatie) weer een volgende stap.
Zo ga je steeds verder met je grenzen verleggen,omdat je je doel wilt bereiken.Heb er alles voor over om zwanger te worden.
Nog 5nachtjes slapen en dan is het zover.Gisteren gebeld naar zh voor tijd.Moet om half 12 mij melden.Pfff echt lang om tot die tijd nuchter te blijven.Denk dat ik de avond ervoor dan maar laat ga eten anders ga ik van mijn stokje.

Fijn he om zo even je gevoelens te uitten.Ik vind het echt prettig.

x susie

Hoi Susie,

Jee, 5 nachtjes nog maar? Dat gaat snel zeg, ik kan me voorstellen dat de spanning op begint te lopen. En is het al zeker dat je na die operatie, als er niks is gevonden, met iui gaat beginnen? Je mag dan om 11 uur die avond ervoor nog eten toch, zou ik inderdaad doen, dat wachten de dag erop tot half 12 zal best een hoop energie kosten, met zenuwen inbegrepen. Ik ben nu nog wel blij met mijn besluit, ik hoop echt dat het me een beetje rust geeft. Even geen zin meer om te weten wanneer ik ongesteld moet worden, wanneer ik ovuleer...alles de deur uit! Maar ja, zul je zien, zit ik over een half jaartje weer bij de gyn. Maar dat is ook wel goed. Nu heet het zo de afgelopen kweetniethoeveel maanden beheerst, dat was ook niet leuk meer. Het voelt alsof ik even op krachten moet komen voor de volgende slag, snap je dat? Het klinkt wat dramatisch geloof ik.
En ik snap wat je bedoelt hoor, wij hebben er ook alles voor over om kinderen te krijgen. Laatst zagen we een moeder met een bakfiets vol kinderen de heuvel afrijden, hard lachend met zijn allen en daarachter liep een stel van een jaar of 40, alleen, en waarschijnlijk was het gewoon toeval dat ze sjaggerijnig keken. Maar toen voelden we allebei: Al moeten we adopteren, zo graag willen we kinderen! En zo dagdroom ik af en toe van een tafel waaraan we met onze kindjes zitten te eten, de een huilend, de ander met sperzieboontjes in zijn nek, en nog een die net haar glas drinken in haar bord omkieperde.....kom maar op, ik heb er zo'n zin in! Het gaat gebeuren voor ons allebei hoor Susie, daar heb ik veel vertrouwen in, ik hoop jij ook! Liefs en heel veel succes met het aftellen vanaf nu.

X Li

Hoi lilo,

Pffff nu nog maar 4 nachtjes slapen.Weet niet hoe ik het weekend door kom.
Morgen nog hele leuke dag.
Volgend jaar gaan we trouwen dus ik ga morgen voor het eerst bruidsjurken passen.
Gekke is,omdat ik zo met die kijkoperatie bezig is dat dat gewoon een beetje langs mij heen gaat.

Ik zou ook wel is aan iets anders willen denken dan dat zwanger worden.Ene keer gaat het mij ook beter af dan andere x.
Nu weer veel mee bezig vanwege kijkoperatie.
Het is al zeker dat als ik er niks is gevonden dat ik start met IUI.Wanneer precies is nog niet duidelijk.
Zal wel weer een half jaar duren.
Moet zeggen dat ik 2 a 3 maandjes w8ten nu niet zo heel erg vind,omdat ik morgen natuurlijk wel trouwjurk ga kopen.Dus kan niet op springen staan als ik ga trouwen hahaha.

Ik heb dat ook hoor wat jij zegt soms droom ik helemaal weg en stel ik mij ook voor dat ik thuis kindje heb rondlopen.Heb het soms ook met idee dat ik het mijn ouders en schoonouders vertel dat ik zwanger ben.Dan schieten tranen in mijn ogen.Zou zo graag het nieuws een keer willen vertellen.Lijkt mij zo iets moois.

Nou meid ga jij nu ook even lekker aan andere dingen denken??Proberen in ieder geval.Moet ik nodig zeggen hahaha.
Mischien hoef je dan niet over een half jaar terug te komen bij gyn.Of wel maar dan met leuke nieuws dat je zwanger bent.
Trouwens ga je wel in de tussen tijd de HSG nog een keer doen?

x susie

Hoi Susie,

Nog drie nachtjes, het gaat snel! Had je een leuke dag vandaag? Lijkt me heerlijk om allemaal van die mooie jurken te passen, leuk! Ik hoop dat je vandaag lekker veel aan het trouwen hebt lopen denken ipv kijkop, en dat het goed met je gaat.
Voorlopig doe ik even niks, ook geen nieuwe hsg, die assistent zei 'neem de zomer maar vrij' en dat doen we. Straks lekker naar Frankrijk, over 3 weekjes, en daar lekker helemaal niets, behalve natuurlijk kaas eten en af en toe een lekker wijntje!
En ik wil een paar kilo eraf, want doordat ik steeds twee weken per maand min of meer denk dat ik misschien wel zwanger ben, geef ik toe aan elke snack. Ja, daar gaan de kaasjes al. Geeft niet, ik zwem het er wel af daar... Lieve Susie, ik hoop dat je toch een fijn weekend hebt! Tot snel,

X Li

Hallo lilo,

Lief dat je aan mij gedacht hebt vandaag door een berichtje te posten.
Heb super leuke dag gehad.En ja geslaagd voor mijn droom bruidsjurk.Echt geweldig was het voelde mij echt een prinsesje.Kan nu helemaal niet meer wachten met de grote dag.
Was heerlijk om even niet te denken aan stess zenuwen van operatie.
Echt super.
Ik heb ook nog even gevraagd of het een probleem zou kunnen zijn met jurk vermaken enzo als ik zwanger was.Dit was gelukkig niet het geval dus hoef ik mij geen zorgen over te maken.
Nu ben ik weer thuis en komen de zenuwen weer.

Groot gelijk hoor dat je even rust met alles neemt.Eerst heerlijk even genieten van je vakantie en dan komt het wel weer. Ja toch??
En wie weet is het allemaal niet nodig.Doet de vakantie je zo goed dat het toch spontaan lukt.Hoor je heel vaak.

x susie

Lieve Susie,

wat goed, je hebt een jurk gevonden! Fijn dat het een goede dag was, echt lekker om even geen zorgen te hebben. Die zullen er inmiddels vast wel weer zijn he, met nog maar een nachtje te gaan? Echt heel spannnend nu voor je waarschijnlijk. Ben je vandaag thuis of werk je vandaag nog? Heeeeeeeeel veel succes en probeer als het kan niet teveel aan alles te denken, al realiseer ik me dat dat een bijna onmogelijk advies is. Veel sterkte hoor, je bent hartstikke dapper dat je dit gaat doen, echt! Veel liefs en x

Li

Terug
Bovenaan