Wel of geen nekplooimeting doen???

Voor mij ook geen nekplooimeting, ben nog jong, het komt bij ons niet voor en ieder kindje is welkom. Zou niet weten wat ik met kansberekening zou moeten... Daar kan ik geen beslissingen over nemen.

Maar even wat anders: het is toch zo dat je met een echo helemaal niet kunt zien of het kindje het syndroom van down of een chromosale afwijking heeft? Volgens mij moet je dan echt een nekplooimeting of andere onderzoeken doen. Tenminste, zo staat het in de info die ik heb gekregen, meende ik.

In ieder geval heel veel succes met je beslissing en misschien kun je er nog over praten met je vk?

Groetjes, Mimi

De combinatietest (nekplooi + bloedonderzoek) geeft geen zekerheid, maar een kans. En een kans is zonder die testen ook al bekend. Alleen krijg je met deze uitslag te horen of de kans hoger dan wel lager is.

Mara nog steeds is er een kans dat je kindje wel de desbetreffende afwijking toont.

Het kan een kans van 1 op 100000 zijn, maar dan nog steeds kan jouw kindje die ene zijn.

Zelf heb ik helemaal niets met die kansberekeningen. En heb ik ondanks mijn leeftijd (36) geen combinatietest latend oen. Ook heb ik de andere prenatale testen niet laten doen, en ook de screeningsecho heb ik geweigerd. Maar dat is mijn persoonlijke keuze.

Ik denk dat een ieder die wat voor test ook wil laten doen, zich af moet vragen waarom is die uitslag voor mij belangrijk en wat doe ik met die eventuele negatieve uitslag. Als je dara een antwoord op weet, dan weet je ook of je wel of niet een test/onderzoek wil laten doen.

Zelf wil ik niet voor een keuze van het afbreken van een zwnagerschap komen.

quote: Mama van Sterre reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-11-2006 22:00:09'));

Voor mij ook geen nekplooimeting, ben nog jong, het komt bij ons niet voor en ieder kindje is welkom. Zou niet weten wat ik met kansberekening zou moeten... Daar kan ik geen beslissingen over nemen.

Maar even wat anders: het is toch zo dat je met een echo helemaal niet kunt zien of het kindje het syndroom van down of een chromosale afwijking heeft? Volgens mij moet je dan echt een nekplooimeting of andere onderzoeken doen. Tenminste, zo staat het in de info die ik heb gekregen, meende ik.

In ieder geval heel veel succes met je beslissing en misschien kun je er nog over praten met je vk?

Groetjes, Mimi

Ja,dat klopt,maar ze kunnen wel zien of het kindje een open ruggetje heeft,open gehemelte(geloof ik)
Zou je minder van je kindje houden dan als het niet gezond blijkt te zijn?wij in ieder geval niet

Fijn al die reacties. Geeft toch wat meer rust om te weten dat niet iedereen zomaar een meting laat doen. Dat gevoel kreeg ik een beetje, omdat ik overal berichtjes zag van aankomende mamma's die een meting hadden laten doen.
Ik denk dat ik het ook liever niet wil weten, want een kindje met Down is absoluut ook welkom. En ja, die kansberekening, het blijft toch een kans... Kan daar weinig mee.

Goed idee van zo'n pretecho. Kan dan bij elke termijn?
Ik ben nu 11 weken en 2 dagen.

groetjes, Eva

Hey Eva,

Over die nekplooimeting(+ bloedtest)  ik zou het niet doen, je bent nog zo jong grote kans dat de uitslag niet klopt, die testen zijn namelijk pas echt betrouwbaar bij rond de 35 jaar. Eerst waren ze ook alleen voor deze leeftijdsgroep bestemd maar via de politiek is toen bepaald dat iedere zwangere vrouw er recht op had. Zelf ben ik 19 jaar en nu 29 weken zwanger. Bij het eerste bezoek aan de verloskundige werd ons ook die test aangeboden en wij zo ja van waarom niet ter extra geruststelling, verder is er niets over verteld. Dus wij die nekplooimeting gedaan en de bloedtest. Wat denk je kwam eruit dat we een verhoogde kans hadden met een kindje met het syndroom van down, ik heb een week niet normaal meer kunnen functioneren. Ik snapte er niks van we zijn allebei gezond en in onze familie zit het ook niet zelfs generaties terug niet. Dan krijg je dus de kans voor een vlokkentest of vruchtwater punctie, we hebben toen voor het laaste gekozen. Deze kon pas plaats vinden een maand nadat we te horen hadden gekregen dat er een verhoogde kans bestond, op de uitslag moet je dan nog eens een maand wachten, kortom 2 maanden van je zwangerschap weggegooid! Uiteindelijk bleek er niks aan de hand te zijn.
Omdat de betrouwbaarheid op jonge leeftijd heel slecht is zou ik je aanraden om een hoop ellende te voorkomen geen nekplooimeting te doen.

X Charlie

Hoi eva,

Nog even een antwoordt op je volgende vraag, Ja je kunt altijd een pretecho maken. Maak dus niet uit hoever je bent. Dit kan in 2d (goedkoper) maar ook in 3d of zelfs in 4d. De laatste zijn wat duurder. Je krijgt er een mooie dvd of video bij. Zelf doe ik dit niet omdat ik het toch wel prijzig vindt.

Grt suuz 28,6 weken

Hoi,

Over de vraag of je een nekplooi meting laat doen moet je goed nadenken.
Ik zelf was 25 en heb hem laten doen.
Uitslag , zeer klote kans 1 op 160 dacht dat me hele wereld in elkaar zakte.
Had het nooit verwacht zo jong en dan zo'n uitslag.
Maar goed met 16 weken een punctie gehad omdat we toch wel zekerheid wilde hebben.
En dan drie slopende weken wachten op de uitslag verschikkelijk was dat.

Maar uiteindelijk was de punctie uitslag goed en is er niks aan de hand met ons kleintje.
Maar kan je zeggen heb vanaf de eerste uitslag tot de laatste uitslag echt niet meer kunnen genieten van mijn zwangerschap.

succes met je beslissing.

angel 29 w

hoi,

ik heb zelf een nekplooi meting laten doen omdat ik eerder 2 miskramen heb gehad.
ze hebben het aangeboden en omdat het geen kwaad kan heb ik het gedaan. een vruchtwater punctie is wel gevaarlijk, er is dan een kans dat het een miskraam word door de punctie.
zelf heb ik een erg lage kans op down syndroom maar zelfs dan zou ik voor het kindje kiezen, de enige reden om het af te laten breken zou voor mij zijn als het kindje iets heeft waardoor het gelijk zou overlijden of geen menswaardig bestaan zou hebben.
en ik denk dan puur voor het belang voor het kindje, als je kindje iets heeft en het zou lastiger worden voor jezelf dan zou ik dat accepteren. als je kindje maar gelukkig kan worden toch?
ik wens je veel succes bij het maken van je beslissing.
en ik hoop dat de uitslag goed is.

groetjes Miranda 29 weken +1

Terug
Bovenaan