Wel of geen nekplooimeting doen???

ow ja en dan nog iets. met 20 weken mag je een echo laten doen en dan kijken ze het kindje helemaal na.
het is niet verplicht, maar de verzekeringen zijn verplicht om het te betalen, dat is sinds januari dit jaar of vorig jaar bepaald.
als ik jou was zou ik daar nu al over na gaan denken of je dat wil. en als je het wil moet je je snel aanmelden. ik had begrepen dat je 11 weken zwanger was. ik heb zelf helaas de echo niet kunnen krijgen omdat er geen plaats meer was, er blijken wachtlijsten te zijn. als ik jou was zou ik een afspraak maken voor als je 20 weken bent. en mocht je besluiten dat je het toch niet wilt kun je het altijd nog afzeggen. maar anders ben je misschien te laat en kan het niet meer.
dit is mijn ervaring ermee.

groetjes Miranda 29 weken +1

hallo eva,
wij hebben er voor gekozen om het niet te doen.
het kindje is altijd welkom en bovendien zou ik me alleen maar zorgen maken als de kans iets kleiner zou zijn als we zouden willen.
verder lijkt me het beter als je idd een pretecho laat maken want deze meting is er natuurlijk niet om 'gewoon' ff te kijken!!
maar succes met je beslissing!

gr, 10b
(14 weken)

Hoi,
Inderdaad een moeilijke kwestie. Zelf was ik geen voorstander maar heb me gek laten maken door een vriendin. Heb toen een triple test laten doen. Ook omdat ik graag een extra echo wilde hebben. Was niet bij mij opgekomen dat het resultaat ook ongunstig kon uitpakken.
Nekplooimeting was in orde maar in mijn bloed zat iets. Uitkomst kans 1 op 37. Dan stort je wereld wel even in. En dan?
Ja toen wilden wij het wel zeker weten. Dus een gesprek gehad in het Erasmus ziekenhuis. Ze konden ons daar niet geruststellen. Dus dat werd een vruchtwaterpunctie. Waar ook een risico aan zit. Ook adviseerden ze ons om vast na te denken over wat te doen als de baby inderdaad een afwijking had. Geen fijne tijd zal ik je zeggen. Om een lang verhaal kort te houden. De vruchtwaterpunctie doet geen pijn wachten op de uitslag is slopend. Omdat ons risico zo enorm verhoogd is hebben wij een deel van de uitslag versneld gekregen. Normaal moet je 3 weken wachten op de uitslag wij kregen hem in 3 dagen. Gelukkig geen afwijkingen!
Maar de 5 weken vanaf de uitslag van de test tot en met de definitieve uitslag van de punctie waren slopend. En we zijn er nooit uit gekomen wat we zouden doen als het resultaat niet goed was geweest.
Vergeet niet bij de definitieve uitslag was ik ondertussen al 18 weken zwanger, had een buikje, voelde de baby bewegen, kortom een echt mensje in mijn buik. Onze baby!
Achteraf zeg ik, ik had niet zo een triple test moeten doen. Het is puur een kansberekening. 1 op 20 of 1 op 400. Die ene zit er altijd nog. Stond laatst een stukje in het blad Kinderen. Iemand  had een uitslag van 1 op 350 of zo iets (geen verhoogd risico)  en kreeg een kind met down syndroom, wat heb je dan aan zo'n test?
Bovendien heb je ook na een vruchtwaterpunctie geen garantie op een gezond kindje. Deze kan altijd nog een hazelipje hebben, doof, blind of iets anders zijn.

Succes met je keuze
groetjes Janneke

Hallo,

Ik ben afgelopen week naar de echoscopiste geweest voor een screeningsecho (zgn. 20-weken echo). Die wordt vergoed, dus die krijg je sowieso nog. Als een extra echo de enige reden is om een nekplooimeting te overwegen, zou ik het niet doen: de uitslag kan niet super zijn, en straks zit je de rest van de zwangerschap in spanning terwijl er niets aan de hand hoeft te zijn!

Waar ik vooral over na zou denken als ik jou was, is: wat doe ik als de uitslag niet goed is? Als je denkt dat je niets zult doen (dus gewoon afwachten), kun je misschien beter dat onderzoek overslaan - dan maar gewoon genieten van de zwangerschap, niet? Dat is voor ons de overweging geweest waarom we geen extra testen wilden.

Bij de screeningsecho kunnen ze trouwens al verschrikkelijk veel zien, dus je moet ook even bedenken of je dat wel wilt - het is dus GEEN pretecho! Ze kijken naar de niertjes, het hartje (kamers, aorta, functioneert alles goed?), of het ruggetje en de buik gesloten zijn, of het gehemelte gesloten is (geen hazelip), of er twee oogkassen en neusgaten zijn, enz enz. Wij waren nog best even in spanning toen de echoscopiste de linker hartkamer niet goed kon zien (baby had zijn/haar armpje ervoor), gelukkig was alles goed. De reden waarom wij wel voor een screeningsecho zijn gegaan, is dat mijn man een (officieel niet-erfelijke, maar toch) afwijking aan de urineleiders heeft. Dus als dat mis was geweest, konden we ons daar op voorbereiden. Toch heb ik nog getwijfeld of wel zo'n screeningsecho wilde - ook daar kunnen ze soms dingen vinden die "wellicht" een probleem kunnen zijn, en dan zit je ook de rest van de zwangerschap in spanning terwijl er net zo goed niets aan de hand kan zijn.

Ik wens je heel veel sterkte met je beslissing!
~Hilde

P.S. Oh ja, als je nog zo'n 3D-echo wil laten doen, kun je dat het beste na de 20-weken echo doen (dan weet je al dat je geen verrassingen tegenkomt) en voor de 30 weken, want daarna past het kindje niet meer op 't scherm. Hoe later in de zwangerschap, hoe mooier de beelden zijn - je kindje krijgt dan pas een beetje onderhuids vet, en dat ziet er mooier uit in 3D.

Behalve hoe betrouwbaar die nekplooimeting wel of niet is en de stress die je erbij krijgt vanwege het wachten op de uitslag, mis ik nog de mededeling dat een eventuele vervolgtest (vruchtwaterpunctie) ook nog risico's heeft voor de baby zelf!
Het is belangrijk om samen af te vragen wat je met de uitslag doet: ga je verder testen, en dan? Afbreken van de zwangerschap als de baby het syndroom van Down heeft? Als je hier niet voor wilt kiezen, kan je het beter niet doen. Dan levert het je alleen maar stress op.
Als je jong bent, ziet de kansberekening op basis van leeftijd er een stuk positiever uit dan wanneer je een nekplooimeting doet. Ik hou dan liever aan mijn jonge leeftijd vast!

Terug
Bovenaan