Welk brood, en waar koop je dat, voor baby 6-8 mnd

Annevl-v

New member
<p>Hi allen, </p><p>Onze dochter is nu 7 maanden, en tot mijn schrik la sik vandaag dat het goed is om vanaf 6 maanden te beginnen met het aanbieden van brood. Niet gedaan dus b wat je niet weet kun je ook niet toepassen. Nu dus maar mee beginnen.</p><p>Ik lees: starten met lichtbruin/tarwebrood, zonder korst, met margarine, in kleine blokjes gesneden.  Nu ben ik me van de moeilijke etikettering op brood bewust.</p><p>Waar kopen kochten jullie de eerste bammetjes voor jullie kleintjes?</p><p>Groetjes, een nuchtere nieuwe mama</p>
 
Ik gaf gewoon bruin tijgerbrood, of af en toe van de bakkerij. Je kan als beleg ook producten van de kleine keuken gebruiken.
 
Ik heb gewoon fijn volkorenbrood uit de supermarkt gegeven. Die waar geen grote pitjes of zaadjes in zitten en goed fijn vermalen granen hebben. Nooit problemen mee gehad. Wel af en toe een beetje vezelige poep, ze had er zelf geen last van, maar met schoonmaken beetje lastig. 

Hier at ze in eerste instantie alleen wat plantaardige margarine op brood. Maar een maandje later begon ik al met de mango/pompoen spread van De Kleine Keuken, of een beetje hummus, geprakte banaan of avocado, of amandelpasta/pindakaas. Later na 1 jaar ook vegan pate. Plakjes kaas of worst heeft hier geen zin, dan snoept ze dat gewoon van het brood af haha!
 
Ik zou brood van de bakker nemen, wij nemen sowieso al nooit brood uit de supermarkt.
En ik heb ons kind echt nooit margarine gegeven! Als iets rommel is met veel toegevoegde zooi is het wel margarine. Ons zoontje kreeg in het begin gewoon droog brood en later wat pindakaas, of een gekookt eitje erbij. Vanaf een jaar of 1 kreeg hij ook roomboter op zijn brood, gewoon goede van Campina waar geen onnodige rommel aan toegevoegd is.
Ik ben wel echt een miep als het gaat om eten, wij eten nooit kant- en klaar, uit pakjes of zakjes en ik let heel erg op de toevoegingen. Mocht je je daar in interesseren kun je het boekje: wat zit er in uw eten? Eens kopen, daar staan alle E-nummers in en dan kun je precies zien welke schadelijk zijn en welke niet.
Wij eten altijd vers en volle producten, waar zo min mogelijk mee gerommeld is, wij zijn kerngezond en ons zoontje van 2 is letterlijk maar 1 keer kort verkouden geweest in zijn leven.
 
Over schadelijkheid van E-nummers kan lang gediscussieerd worden, in principe zijn E-nummers hulpstoffen die getest zijn en in Europa (zie de E) zijn goed gekeurd voor consumptie.

Los daarvan; wij geven en gaven onze dochter gewoon wat we zelf eten. Toen we net begonnen wel zonder (grote) pitten. Inderdaad bijv tijger brood. Soms van appie, soms bakker, soms zelfgebakken. Voedingscentrum adviseert margarine over roomboter, omdat het minder verzadigd vet en meer vitamine D bevat. Onze dochter at heel lang amper brood (3 stukjes en een korstje was beetje maximaal) en omdat ik geen boter eet maar wel haar restjes, smeerde ik zeker in het begin niet altijd. Pindakaas deden we wel geregeld, in elk geval op een paar stukjes, zodat ze zou het wennen aan pinda’s.

Bij brood met pitten en zaden gebeurde er vaak weinig raars, net als met volkoren brood, alleen werden de luiers grotere zooi…
 
Onze kleine heeft vanaf dat het mocht meegegeten van ons eigen brood: fijn volkoren van de bakker.
Nooit problemen mee gehad. Ook later volkoren beschuit en soepstengels geïntroduceerd.
Hij is er zelfs zo aan gewend dat hij witte bolletjes/puntjes niet wilt en lust.. :p
 
Wij geven gewoon brood van de supermarkt, in het begin fijn volkoren dus lichtbruin brood. Let op het aantal vezels, beter is om dat rustig op te voeren zodat de darmpjes van je kindje daar aan kunnen wennen: 
begin met rond de 4 gram vezels per 100 gram brood, na een tijdje kun je dat opvoeren en dan dus ook tarwe en volkorenbrood introduceren. 
Wij zijn met 6 maanden begonnen en eerst alleen kleine stukjes zonder korst, even dopen in (moeder)melk en dan in het wangzakje doen. Ging al heel snel goed, dus na een week of 2 met boter gaan smeren en zelf laten kauwen. Ook dit ging al heel snel goed en toen zijn we ook de korstjes gaan geven en ander beleg erop gaan smeren. Inderdaad die spreads van de kleine keuken, maar dat is ook heel makkelijk zelf te maken! Wij smeren overigens plantaardige boter, dat heb je van allerlei merken.  
 
Terug
Bovenaan