welk kindje van (ongerveer) 1 jaar kan nog niet staan/lopen?

Hee hoi!

Ook hier eentje die alles zittend nog prima vindt hoor!
Stef kruipt niet en loopt niet. Daarentegen kan hij álles oppakken, hoe klein ook, en kletst hij de oren van ons hoofd! Het cb zag ook nog geen problemen, dus ik maak me nog steeds geen zorgen. Stef kan wel heel goed lopen aan de hand. Vandaag zelfs alleen maar met één hand! We komen er langzaamaan echt wel.

Liefs Annet
P.s. Stef is van 23 augustus

Hi!

Ivar heeft nog geen besef van de verticale positie volgens mij
wel tijgeren/kruipen en redelijk stevig zitten, maar optrekken wat is dat??

hij wordt 18-8 11 maanden dus heeft ook nog wel ff te gaan, maar ik maak me geen zorgen

liefs Jenneke

Hier ook nog geen tekenen van zelf gaan staan of lopen. Sinds vorige week kan ze op haar knietjes zitten (rechtop) maar nog niet staan. Ze begint pas net met staan op schoot!

Maar ze kletst de oren van ons hoofd en zelfs een klein fruitvliegje wilde ze uit haar zwembadje pakken, dus ze is meer van de fijne motoriek.

Het komt als vanzelf, ieder kindje z'n ding!

Groetjes,
Patty mv Nynke (die 9 aug. 11 maanden is).

Hoi hoi,

Ook hier een laatbloeier. Milan vindt het allemaal wel makkelijk dat als hij 1x gilt dat broerlief voor hem loopt. Ok, Milan kruipt als een grote, heeft ook een flink tempo erop staan als hij het startsein heeft gehoort. Hij trekt zich ook op in de box en aan de tafel en stoelen kan dan ook wel lekker headbangen(of hoe je het schrijft). Maar lopen aan de hand van papa of mama, neee dat is echt veel te eng.
Vindt dit eigenlijk wel lekker zo, want Jorick liep al met 10 maandjes, en nu heb ik toch nog het idee dat ik nog een klein beetje een baby in huis heb i.p.v. een kleine dreumes.

Groetjes Jolanda, mv Milan (23-09-2006)

Hoihoi,

Meike kan alleen zitten en schuiven over de grond. Ze kan wel van liggen naar zitten komen. Als je haar laat staan  gaat dat mar even de spieren moeten nog echt wat steviger worden.
Ze vind het staan wel geweldig want ze gilt ervan.
Haar zus liep los met precies een jaar. Dat was echt geen gezocht hoor!!! Erg klein voor haar leeftijd en dan lopen!!! Lachen was da en de reacties niet van de lucht.

Meike ontwikkeld zich wel hard nu, ze probeert veel.

Groetjes Renske mv Meike 12/07/06

Hoi hoi,

Hier ook nog een kindje wat het allemaal wel prima vindt.
David zit en alleen als ik hem op zijn buik leg doet hij wat pogingen om vooruit te komen, maar dat lukt nog niet echt. Hij duwt zijn kontje dan wel wat de lucht in, maar op handjes en knietjes samen omhoog komen is nog moeilijk. Ook trekt hij nog regelmatig zijn beentjes op als ik hem erop wil laten staan.
Vandaag bracht ik hem voor het eerst na de vakantie weer naar het KDV en daar waren ze aardig ontsteld over het uitblijven van  de motorische vorderingen  en ze vroegen of ik nog geen oefeningen had gekregen van het CB. Ik moet de volgende week weer op controle en zal het dan wel horen... Ik reken dus eigenlijk wel op oefeningen of fysio.
Hij amuseert zich overigens prima op zijn plekje.

David wordt morgen 1 jaar.

Groetjes Sascha.

Hoi,
Skip 'wandelt' langs de tafel en de bank maar verder nog niet. Soms staat hij per ongeluk even los, maar dit is niet bewust.
De meeste kinderen lopen rond de 16 maanden, hele snele lopers kunnen soms al voor het jaar los lopen. Maar dit is echt uitzonderlijk hoor.
Je kunt er echt niets van zeggen. Sommige kinderen kunnen 'ineens' in een paar weken los lopen en andere kinderen, waarvan je denkt die gaat het binnenkort doen, wachten nog maaaanden.
Stiekem lijkt het me ook wel lekker als hij loopt, ik kan hem bijna niet meer tillen namelijk. Maar dan wordt het weer wat anders, uitkijken waar hij steeds naar toe loopt haha.
Groetjes, Noortje mv Skip

Hoi,
Ik ben een najaar-mama, maar ik lees hier wel eens mee en wilde hier wel even reageren.
De gemiddelde leeftijd voor het gaan lopen bij kinderen is 15 mnd. Maar dat is dan ook gemiddeld; de 1 is wat sneller en de ander wat langzamer.
Wat mij opvalt is dat het tegenwoordig normaal lijkt dat kinderen van een jaar moeten kunnen lopen.
Maar dit zal eerder uitzondering dan regel zijn.
Het is wel zo dat hoe ouder een kindje wordt, hoe langzamer het proces zal gaan. Een kindje van 9 mnd beseft nog niet dat het pijn doet als hij valt. Bij een kindje van 15 mnd komt dit besef langzamerhand wel en deze zal dus veel voorzichtiger zijn.
Maar ieder kindje doet het op zijn/haar tempo en dat is prima! Er zijn heel veel kinderen die met 1,5 de eerste stapjes zetten.

Uiteraard heb ik deze 'wijsheid' niet zelf verzonnen. Ik werk bijna 8 jaar in de kov en daar worden wij regelmatig bijgeschoold wat betreft deze onderwerpen.
Groetjes Sil

Terug
Bovenaan