Wennen aan de hond / baby

A

Anoniem

Guest
Hallo,

ik ben nu bijna 9 weken zwanger en ben benieuwd of er meiden zijn die tips hebben om de combinatie honden & baby goed aan elkaar te laten wennen. Wij hebben 3 grote honden die tot nu toe als onze kinderen behandeld werden. Je kent dat wel, lekker op schoot alle aandacht etc. Nu zijn ze in huis vrij rustig, alleen als er bezoek komt moet er natuurlijk even gesnuffelt worden. Dalijk zullen ze natuurlijk in aandacht in moeten leveren. Heeft er iemand tips voor ons?? Ze zullen bovendien ook nog eens aan een heel nieuwe buurt moeten wennen, want halverwege dit jaar gaan we ook nog eens verhuizen.

Alvast bedankt voor de tips !!

Groetjes,
Marjolein
8w6d, 25-08-06

hoi,

wij hebben zelf een duitse dog, heel lief en rustig maar ook een ontzettende knuffelbeer.
toen ik bevallen was hebben we tegen alle visite gezegd dat ze naar boven konden komen om de baby te bewonderen nadat ze onze   dog hadden "verwelkomt" om het zo maar even te zeggen.
dit ging heel goed, zo kreeg hij gewoon de aandacht die hij gewend was en was er niets aan de hand.
ook het geven van een luier van de baby draagt bij in het wennen aan elkaar.
als ik nu s ochtends met onze kleine naar beneden kom word die als eerst begroet door de hond, heel leuk om te zien.

ik zou dus zeggen, als de kleine er straks is vergeet je honden niet!
er zal heus wel wat veranderen voor hen maar laat altijd merken dat zij ook nog bestaan voor jou.

liefs marlies

hi,
goed topic, wij hebben zelf een grote labrador, t is een  scheet van een beest, maar t blijft een jachthond en een hond wil zijn plaats in de roedel verdedigen. dus ik ben alert.
 op internet vond ik een goede tip bij een hondenclub. zo'n beetje vrij samengevat:

- je kunt nu vast je hond(en) wennen om 'af' en 'down' te gaan op commando
- je kunt nu vast je hond leren om in de mand te blijven als je binnen komt en niet op schoot  te springen
- als de baby er is, mag deze niet alleen zijn in een ruimte met de hond, niet op de grond liggen, niet op een lage plek.
- let ook op de box, een babybeentje steekt er maar zo uit en een hond is nieuwsgierig.
- als de baby er is, moet de hond accepteren dat het jouw jong is en dus hoger in de rangorde.
- geen gelebber en gekwijl in de buurt van je kind.
- in de loop van de maanden zal een hond kunnen wennen om bij jou en het kind te zijn.
- let op, tot en met de peuterleeftijd wil de hond domineren.

met google vind je vast nog wel meer goede beschrijvingen.

Hallo,

Wij hebben ook een labrador en wat wij vooral gemerkt hebben is dat je je hond bij de baby moet betrekken. Dus niet angstvallig uit de buurt houden. Eventueel gedragen kleertjes laten ruiken helpt je hond je beby te leren herkennen.
Vanaf het moment dat ik met mijn dochter uit het ziekenhuis kwam is onze hond ineens waaks geworden. Ze weet dat onze dochter een onderdeel is van het gezin.
Nu is onze dochter 19 maanden en helemaal verliefd op de hond en de hond op haar.
Maar ondanks dat laat ik de hond en de kleine niet alleen! Je weet nooit wat er kan gebeuren.

Groetjes Suusie

Hoi,

Zo te lezen heb je al goede tips gekregen van anderen.
Mijn advies is ook om de hond wel aandacht te blijven
geven want daar ligt het vaak aan, en dat vind ik sneu
voor de hond....

xx Syrah

hoi hoi

ik heb me daar ook druk gemaakt in het begin want heb naast me 2 honden (staffords) ook nog 9 katten lopen! maakte me meer druk om me katten want die kunnen zo lekker krabben als ze het zat zijn. al meteen dat ik uit het ziekenhuis kwam waren ze erg geintresseerd in de kleine,want rook toch anders als anders. me honden heb ik er gewoon bij gelaten als ik met de kleine zat. dan mochten ze eraan snuffelen enzo net als aan de luiers die vies waren. heb ze ook nooit weggestuurd als ik bv de kleine in bad deed. mijn reu werd wel erg beschermend naar me kleine toe zodra er vreemde honden of mensen buiten naar me kinderwagen kwamen. dat heb ik zo gelaten want is toch een teken dat ie me kleine heeft geaccepteerd en dat hij hem zou beschermen. het gaat nu nog steeds heel erg goed tussen hun alleen   hebben me honden wel een eigen plek waar me zoontje niet bij mag. zodat ze weg kunnen als ze hem zat zijn denk dat dat wel erg belangrijk is dat hun hun eigen plek hebben waar ze niet gestoord worden.

groetjes esther

Hoi ben het met Ester eens al denk ik wel dat staffords door hun hoge pijngrens niet gauw kwaad of beledigd zijn als de kleine er opgaat zitten of staan.
wij moesten na het geven van een luier toen de baby groter werd vooral de sukkel beschermen tegen de peuter.
Maar heb weinig snoeten hoeven poetsen en haar handen gaf ze ook wel ff aan Billy ,
vies misschien maar ze is nog niet echt ziek geweest ondertussen 4jr.
ga op je gevoel af en blijf alert wat van je kind is mag de hond niet, aankomen en anders om geld dat nog veel harder.

petra33-1 van de 2e met weer een zeer beschermende Billy

Hey meiden, Hoe zit het dan met katten?

Ik ga thuis bevallen (hoop ik!) en ik heb 1 heel aanhankelijke kat (zoo nieuwsgierig en kruipt overal in) dus ik heb het beeld al helemaal voor me dat ik, als ik lig te puffen de kat nog bij me weg moet slepen! (die ander is te oud en slaapt en eet...meer niet!)

Ik heb de katten al wel op de babykamer laten rondlopen (het was hun voormalige speelkamer! ze hebben nu de andere kamer) omdat ze zo nieuwsgierig waren waarom die deur ineens dicht zat. (daarna wel ff lekker goed gestofzuigd hoor!)

(de kat ligt ook steeds op mijn buik de spinnen, dus zou de baby dit toch ook al kunnen horen? en het is net alsof de kat weet dat er wat "speciaals" in zit!. Toen ik nog niet wist dat ik zwanger was, was ze niet van me buik af te slaan (daarvoor lag ze altijd op me schoot!)

Groetjes Loesje

Terug
Bovenaan