werk

Nou Joke, als dertiger die zwanger was en een WW uitkering ontving wil ik jou dat best uitleggen.
Ik zou contractsverlenging krijgen op mijn werk en ik had het daar naar mijn zin, tot het moment waarop ik vertelde 12 weken zwanger te zijn. Dat viel niet in goede aarde en ik kreeg tegen de tijd dat mijn contract afliep te horen dat ik kon vertrekken, puur en alleen vanwege het feit dat ik zwanger was. Moet ik dat normaal vinden? Wettelijk gezien kon ik er niks aan doen, want het contract verliep van rechtswege. Dat ik op straat kwam te staan was ik zo'n 26 weken zwanger en toen heb ik totdat ik officieel met zwangerschapsverlof ging WW aangevraagd en ook ontvangen. Op die WW had ik wettelijk gezien alle recht en ik vroeg er toch ook niet om, om een lul van een baas te hebben.
En dan moet je solliciteren, met 26 weken, terwijl je met zo'n 34 weken met verlof gaat. Wil je weten hoe 'motiverend' dat is? Je weet op voorhand al dat je wordt afgewezen. Heb je mazzel, dan zijn degenen bij wie je solliciteert beleefd, maar vaak zijn ze ofwel zeer verbijsterd tot ronduit geirriteerd. En dat terwijl ik ook niet om deze situatie gevraagd had. Dus uiteraard vond ik geen baan, ging daarna met verlof en pas na het verlof kun je weer als 'normale' sollicitant solliciteren.
En zoals bij mij zal het vele vrouwen vergaan en dat is dus het verhaal erachter.
 
hallooo allemaal...
ik ben ook een niet werkende moeder en zwanger van de 2e , sterker nog ik heb nog nooit gewerkt. en bij nader inzien vind ik dat heerlijk.
ik werd zwanger van de 1e in de laatste weken van mijn opleiding voor kraamverzorgster, na het behalen van mijn diploma ben ik gaan soliciteren bij verschillende kraamcentrum's, helaas heeft dit niets opgeleverd, ik werd overal afgewezen toen ze hoorde dat ik zwanger was!! ik heb toen geprobeerd om een uitkering aan te vragen (ik had namelijk niet het gevoel dat die joke voor mijn uitkering werkte, maar mijn man, mijn vader en moeder, mijn schoonvader enz.) ik heb het uiteindelijk niet gekregen omdat mijn man teveel verdiende. oja en inschrijven bij een uitzendbureau had ook geen zin niemand wilde me hebben. daar heb ik me toen maar bij neergelegd. en ben heerlijk gaan genieten van mijn zwangerschap. babykamertje maken lekker tutten met kleertjes enzovoorts.
inmiddels ben ik op en top huisvrouw en zou nooit meer anders willen!!!! misschien dat ik als de kinderen naar de basisschool gaan voor een aantal uur aan de slag ga, maar ja welke kraamverzorgster begint om 9 uur en is tussen de middag vrij en om half 4 weer klaar??? ik ken ze niet. en ik vind dat het een gustig effect op de kinderen heeft dat ik bijna altijd bij ze ben. en trouwens al zou ik gaan werken voor 20 uur... waar gaat mijn salaris dan naar toe??? inderdaad naar de kinderopvang.. en dan denk ik... waar doe je het dan voor?... puur en alleen omdat de samenleving vind dat vrouwen aan het werk moeten. nou nee bedankt!!!
en het erge is... deze keuze kunnen de meeste vrouwen pas maken als de partner goed verdient!!.. want onze economie is helemaal gericht op twee verdieners.
dus ik zou zeggen als je als moeder thuis kan en mag blijven... GENIET ervan.. groetjes margreet.
 
ik ben 22 en 28 week zwanger van de eerste. mijn contract werd 16 september niet verlengd, raad eens waarom? dus voor veel mensen is het niet eens een keus om niet te werken. vaak kun je zodra je zwanger bent oprotten, en werk weer vinden gaat in deze tijden heel moeilijk. er is bijna geen werk en niemand wil eigenlijk een zwangere vrouw aannemen die er toch weer uit moet voor haar zwangerschapsverlof. ik was graag blijven werken, ik deed het graag, ik krijg geen uitkering, want mijn man verdient te veel. ik verveel me op het moment ontzettend.
maar aan de andere kant ben ik ook wel blij dat de keus voor me gemaakt is, ik hoef nu niet meer te kiezen om thuis te blijven bij de kinderen. en ik vind dit ook wel weer een prettig idee. dus ik word nu een thuisblijvende moeder, misschien ga ik ooit weer halve dagen werken, maar ik heb voor dit hummeltje gekozen en wil hem ook zelf opvoeden.
en voor de rest, moet iedereen gewoon lekker doen waar die zin in heeft, daar ga ik me niet druk over maken.
groetjes Mirjam
 
Hallo allemaal,

Met verbijstering heb ik sommige stukjes gelezen, dat werkgevers tegenwoordig nog zo met hun personeel om (kunnen) gaan. Ik had altijd de indruk dat we wettelijk gezien goed beschermd waren tegen ontslag tijdens zwangerschap. Zelf is mijn contract ook net afgelopen maar heb wel een nieuw contract aangeboden gekregen, zit daardoor wel 4 weken thuis.... Nu ik dit zo heb gelezen besef ik dat ik ontzettende mazzel heb gehad met mijn werkgever. Ik wens iedereen succes met de zwangerschap en ook met het vinden van werk!! Of anders veel plezier als je de mogelijkheid hebt om lekker thuis te blijven bij je kindje!!
 
Terug
Bovenaan