werken en zwanger

ook hier maar even: kijk op www.arbeidsrechter.nl of www.szw.nl

in het kort:

1. ze mogen je niet ontslaan, vanaf het moment dat jij hebt verteld dat je zwanger was.
2. als je een tijdelijk contract hebt, mogen ze dat wel af laten lopen, maar dan heb je dus recht op ww en krijg je alsnog je zwangerschapsuitkering van het UWV
3. je hebt recht op max 1/8 deel van je werkdag aan pauzes
4. als je (gedeeltelijk)  in de ziektewet komt vanwege je zwangerschap, krijgt je baas je loon vergoed van het UWV, dus hoef thij zich geen zorgen te maken over geld (hij heeft tenslotte geld ook dan voor vervanging)
5. bijt van je af! JIJ bent degene die bepaalt hoe je je voelt, niemand anders! niemand die jou dadelijk iets terug kan geven als jouw kindje niet goed ter wereld komt omdat je stress hebt gehad of wat dan ook! Dus kies ALTIJD voor jezelf!

Ik werk zelf ook voor een soort bouw-organisatie, en weet hoe het daar werkt.

Succes!!!

meisje toch! laat je niet gek maken hoor!

en neem geen vrije uren op, je bent zwanger! dan kan maar net uitvallen hoe het uitvalt, de ene gaat er zingend door en de ander voelt het zwaar!

ik heb ook veel gedoe gehad op mijn werk helaas en nu na ruim 6 maanden is het eindelijk opgelost. ze vergeten dat je in de tussentijd amper kunt genieten van het zwanger zijn, de stress voor dat werk en ook nog omdat je juist wel je best wilt doen maar dat niet lukt! als je nou niet wilde was het wat anders!

ik hoop dat je eruit komt, ik zou naar de bedrijfsarts stappen (zelf heb ik daar juist slechte ervaring mee maar ik weet dat er ook heel goede zijn), maar allereerst naar je verloskundige. trouwens raar dat ze geen verklaring wil geven! ben je na 16 weken pas officieel ofzo??? haha, grapje.

meid, zorg maar goed voor jezelf en je kleine dat is belangrijker dan je baan, ontslaan kunnen ze inderdaad niet! laat maar zoveel mogelijk piepen en probeer zelf zoveel mogelijk te genieten!!!

take care!

dikke knuffel

Ik snap best dat er een hoop wergevers zijn die zwaar de balen hebben van ''weer een zwangere vrouw''. Per slot van rekening is het alleen een last voor hen.
Maar het is wel heel laag om dat zo te laten merken. Schandalig zelfs!
Ik denk dat je een eerlijk gesprek met hem aan moet gaan en de dingen zeggen die je hier ook meldt.
Rustig en fatsoenlijk, doch duidelijk zijn, dat werkt vaak het best.
groeten Elke

ps inderdaad heel raar van die zwangerschapsverklaring. Mijn schoonzus zat al met 6 weken zwnagerschap volledig in de ziektewet. Vraag me af hoe die dat dan heeft gedaan. Juist de meeste klachten heb je vaak in de eerste 12 weken en dan ben je zogezegd officieel nog niet zwanger ofzo?? Raar hoor!
Ik heb die van mij volgens mij al met 10 weken gehaald omdat ik een weekenddienst niet kon doen. Ze hebben me toen 1 weekend ziek gemeld en daar heb ik de verklaring voor nodig gehad. Dat was zeker te weten voor de 16 e week,
Elke

Nou Christie, dit is echt niet leuk voor je hoor. Ik sluit me volledig aan bij de vorige reacties. Hij kan dit echt niet maken.
En jij moet goed aan jezelf denken. Het kindje is het belangrijkste en niet het werk!!!
Heel veel sterkte.
Groetjes V.

Bedankt allemaal voor de reacties... Daardoor voel je je wel wat sterker in je schoenen staan.

Ik heb vanmorgen de vk gebeld... Heb het hele verhaal aan haar uitgelegd en gevraagd wat ik nou het beste was om te doen... Zij zei mij dat ik dat met de arbodienst op moest lossen. Het hele verhaal aan hun voorleggen en dan moeten zij het beslissen hoe of wat. Nu is het zo dat het contact bij ons met de arbo helemaal niet zo sterk is.. Ik bedoel... er is nauwelijks contact. Alleen als je ziek ben komen ze langs om te vragen waar ik last van heb en wanneer ik weer kan beginnen. Nou hoe vaak komt dat nou voor???
Heb het maar gevraagd aan de persoon die de contacten heeft met de arbo, dus de ziekmeldingen e.d. aan hun doorgeeft. Zij begrijpt het allemaal wel.... Zij heeft zelf drie kleintjes... (ze is ook de enige) maar zij kan er ook niets aan doen. Ik moet aan mezelf denken.
Mijn baas is een paar daagjes zeilen en komt morgen weer op de zaak.... Dan zal ik het aan moeten geven.... pffff...
Ik hou jullie op de hoogte!

Wat een eikels zeg, en vooral die baas van jou!  Vooral als je 40 uur werkt en je zwanger bent, kan dat je heel erg opbreken. Ik werkte tijdens mijn vorige zwangerschap ook full-time en was zo ziek, dat ik bijna 4 weken thuis heb gezeten, nou ja, op de bank en in bed heb gelegen. Ik móest gewoon slapen, 's ochtends tot half 9 en dan lag ik er om 10 uur alweer in. En de hele dag misselijk, dan kán je toch gewoon niet goed je werk doen!

Achteraf gezien balen dat je je niet meteen ziekgemeld hebt, maar ik zou gewoon rustig aan doen, da's ook beter voor je kindje. En een zwangerschapsverklaring hóef je nog helemaal niet zo vroeg aan je werkgever te geven, pas een maandje voor je verlof is dat verplicht!

Hoi dames,

Hierbij even een update. Heb net met mijn baas gepraat. pffff....
Hij vroeg of het normaal was dat ik zo moe en vergeetachtig/concentratieloos was. Immers, er zijn zoveel vrouwen zwanger, waarom ik nou die klachten had. En hoe ik het zag na de geboorte... Zou ik dan niet nog zwakker en zieker zijn? Tja.. wat moet je daar nou op antwoorden.
Maar goed. Hij neem er dus iemand bij. Misschien dat er iemand boven mij komt te werken. (na acht jaar :S) En ik ga drie dagen werken.
We moeten maar kijken waar het schip strand. Ik weet wel dat ik na de geboorte van de kleine een andere baan gaat zoeken.

Groetjes Christie

Terug
Bovenaan