Werken met hittegolf

Moet zeggen dat ik de reacties hier wel heftig vind.. Ik ben zelf nu 22 weken zwanger en gelukkig valt het voor mij mee (werk op een kantoor met airco, heb het wel eens anders gehad dus ben er super dankbaar voor) maar ik weet nog hoe ik me voelde met 9 weken (mega misselijk, last van mn darmen, erg moe) en kan me goed voorstellen dat het mega pittig is in het eerste trimester. Helemaal met lange mouwen en broek en dan de hele dag staan. 
Wil je in ieder geval veel succes wensen de komende dagen en als het niet gaat, gaat het niet. Je bent maar een paar maanden in je hele leven zwanger (er vanuit gaande dag je niet voor de 19 kinderen gaat ;) dus je mag best een x zeggen dat het te veel is..

Even heel praktisch wat je rechten zijn: je hebt pas 'rechten' als je je werkgever verteld hebt dat je zwanger bent. Tot die tijd hoeft hij er uiteraard geen rekening mee te houden, want weet hij het niet.
Wat ik zou doen is iemand op je werk in vertrouwen nemen (als je het je werkgever nog niet wilt vertellen), zodat die begrijpt als je even een momentje meer rust neemt. Want dat is waar je recht op hebt als je zwanger bent, meer rust nemen tijdens werk (onbetaald wel). Verder is je werkgever sowieso, en dat geldt ook als je niet zwanger bent, verplicht rekening te houden met het weer en de werkomstandigheden. Er is niet voor niets een hitteplan van kracht.
Ik zeg dit lekker 'makkelijk' van achter mijn bureau in mijn kantoor met airco 35 weken zwanger. Veel succes. Drink genoeg water en zorg dat je zelf goed afkoelt! Een waterijsje doet ook wonderen.

Ik vind de reacties enerzijds begrijpelijk, anderzijds heftig en fel. 
Ik kon altijd heel goed tegen de warmte. Maar nu niet meer, ik ben onwijs benauwd en PAS 4,5 week zwanger. Lichamelijk voelde ik me voor de zwangerschap een stuk fitter dan nu.
Je kan niet weten hoe iemand zich voelt, buiten dat; er werd ook niet gevraagd om een oordeel maar om een advies. 
@mandarijn; je hebt inderdaad geen recht op aanpassingen als je je werkgever niet op de hoogte hebt gebracht. Ik kan me goed voorstellen dat het zwaar voor je is, ik herken je verhaal. Ik werk namelijk zelf ook in een winkel (weliswaar zonder airco), maar ook met vergelijkbare kledingvoorschriften. Gelukkig mogen wij onbeperkt water drinken, extra pauzes nemen en er liggen ijsjes in de vriezer. Wellicht kan je zoiets voorstellen? De airco mag niet lager i.v.m. tempratuursverschillen met buiten. Doe vooral waar jij je goed bij voelt maar vergeet niet dat je werkgever waarschijnlijk geen uitzonderingen voor jou maakt tenzij je het mooie, grote en fijne nieuws deelt. 
Hoe dan ook wens ik jou, en de rest van de mommy's (to be) heel veel sterkte de komende warme tijd en natuurlijk een mooie zwangerschap! ?

Terug
Bovenaan