werken of 100% voor je kind?

heyhey

volgens mij ben ik degene die dat gezegd heeft tegen je.
als dat zo is, bedoelde ik het niet boos ofzo hoor.
ik zeg dit altijd, was niet de bedoeling om er mensen mee te kwetsen. *sorry.
iedereen heeft zijn eigen normen en waarden. jij wilt werken en je kind naar t kinderdagverblijf doen. als jij je daar fijn bij voelt, moet je dat blijven doen.

ik zelf zou het niet over mijn hart krijgen.
ik heb de keuze om thuis te blijven en zolang ik die keuze heb, blijf ik lekker bij mn kind.
dit zijn de keuzes die we maakte toen we besloten om voor een kindje te gaan.
en voorlopig gaat het goed.

nogmaals sorry als ik mensen heb gekwetst daarmee, was niet de bedoeling.

liefs do

Hoi,

Ik reageer niet zo heel veel maar hierop wil ik het toch graag even doen.
Ik ben ook een thuisblijfmoeder. Dat is eigenlijk zo gelopen omdat 6 jaar geleden (toen mijn oudste werd geboren) mijn contract afliep waar ik werkte. Ik wilde daar ook niet terugkomen na mijn verlof en bleef dus thuis. Ik heb in de maanden na de geboorte  heel wat gesolliciteerd. Ik zei altijd dat ik niet thuis wilde blijven maar ook wilde werken. Nou, in die tijd was het nogal moeilijk om tegelijkertijd een (partime)  baan te vinden en opvang. Dat lukte dus niet en ik moest er eigenlijk ook niet aan denken om haar weg te brengen naar een KDV. Dus ik zat thuis. Ik voelde me toen altijd "minder" dan andere moeders die wel werkten. Binnen 2 jaar was onze 2e dochter geboren en ook daarna heb ik meerdere keren gesolliciteerd. Uiteindelijk kwam ik erachter dat ik het toch wel heel fijn vond om thuis te zijn bij mijn kinderen. Ik ging  me ook anders voelen en niet minder dan een ander. Toen een vriendin zei dat ik bevoorrecht was om niet te hoeven werken dacht ik daar ook zo over. Ik vond het  echt niet altijd leuk (zeker in de winters als het slecht weer was) om thuis te zijn. Soms wist ik ook niet meer wat ik met de kinderen moest gaan doen om ze te vermaken omdat er heel veel mensen wel werken en dus niet thuis zijn. Nu is onze 3e dochter alweer 10 maanden en zitten de oudste 2 op school en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om samen met haar thuis te zijn. Het is druk genoeg om kinderen naar school te brengen en te halen enzo. Ik kan ook echt leuke dingen doen met de jongste, daar heb ik gewoon de tijd voor. Heerlijk en geen gestress thuis. De laatste tijd ben ik wel aan het kijken om misschien te gaan werken, maar het is bijna niet te doen met opvang. Net zoals missmamma al zei, dat kost gewoon teveel geld voor 3 kinderen en dan hou je niets over. Dat heb ik er dus niet voor over. Werken kan altijd nog. Dit is  mijn mening hierover en ik snap ook dat er mensen zijn die juist wel graag willen werken. Ik merk wel dat er steeds meer moeders zijn die stoppen met werken en thuis blijven.

En wat missmamma ook al zei, dat mijn man het geld binnenbrengt maar dat wil niet zeggen dat ik niet werk. De kinderen zijn van ons samen en het geld dus ook.
Maar iedereen moet vooral doen waar hij zich gelukkig bij voelt, want dan zijn je kinderen ook gelukkig!

Groetjes Margot (Noortje 31-01-2008)

Hee hoi,

Grappig om te lezen hoe ieder het op haar manier doet. Ik werk ongeveer  28 uur in de week, maar niet overdag (diensten beginnen 's middags en eindigen om 22.00 uur), dus ideaal te combineren met de opvang van ons zoontje.

Een  dag breng ik hem om half 3 naar onze gastouder en dan wordt hij tussen 5 en half 6 daar weer weg gehaald. Op een andere dag  gaat hij naar m'n mams en een andere dag is mijn mannetje vrij en 2 dagen ben ik ik vrij en dan moet ik 1 weekend in de maand werken. Niet slecht dacht ik zo!

Ik ben super blij met onze gastouder aan het eind van onze straat, ons zoontje krijgt alle aandacht die hij wil, meestal is hij alleen daar en af toe een andere kindje.

Liefs Lientje

Oei, dit is echt weer zo'n onderwerp, waar mama's weer heel erg in verschillen.
Maar gelukkig is niets goed of slecht!

Ik ben een 100% thuisblijf moeder, omdat ik denk dat het beter is voor mij en mijn kind. En omdat ik het om de financien niet hoef te doen. Wat natuurlijk wel heel belangrijk is.
Ik realiseer me echt, dat ik daar gezegend mee ben. En er een hele hoop mama's zijn, die ook dezefde keuze als  ik  zouden maken, als ze niet hoefde te werken voor het geld!
Ook zijn er mama's die het juist goed voor zichzelf vinden om te werken, want daar worden zij en dus ook hun kind, gelukkig van. Daar is allemaal toch niets mis mee.
(al vind ik persoonlijk 36 uur of meer wel echt veel voor de kleine, zitten ze vaker bij de oppas als thuis. Maar dat is MIJN mening)

Ik moet er niet aan denken, om maar iets van de kleine te moeten missen, jeetje, je zou zijn eerste keer mama zeggen maar missen ofzo. Maar ik weet ook dat het voor de sociale ontwikkeling ook goed is, als ze met andere kindjes spelen. En dat doen ze bij de mama's thuis toch minder.En dan is mama erbij en dat is toch anders.  Dus wij hebben ook besloten dat als onze kleine man ongeveer 2 1/2 is, dat wij hem 1 of 2 ochtende naar een peuterspeelzaal doen!
En dan kan ik wat voor mezelf gaan doen. Is ook leuk!

Dus wat je keuze ook is, als je er goed bij voelt en je kind ook is het goed, toch.

Groetjes Suus

Hallo meiden

Heel toevallig stond we te praten in een winkel van ja ik werk veel joh ik zeg ja ik ook 7 dagen per week 24 uur ze keken m9ij aan maar dat is veel. Ik zeg wat dacht je van moeder zijn ja zeggen ze o dan kan je wel goed slapen ik zeg vergeet niet dat het aan je kinderen lig of je kan slapen. Toen zeiden ze ja daar heb je gelijk in ik vind dat het ondergewaardeerd word zo hebben ze het over de aanrechttoeslag af te schaffen ze klagen wel zoals een rouvoet er moeten meer kindjes komen maar er word wel verwacht dat beide ouders werken en dan vinden ze het nog gek dat de jeugd ontspoord want de sociale controle valt weg als beide ouders moeten werken en vroeger was dat niet zo. . Toen ik zwanger was van milton is mijn contract afgelopen en ja ik heb gesolliciteerd maar voor een partime baan en dat is niet makkelijk en ik ben beperkt met rugproblemen . Toen hebben we besloten om voor een tweede te gaan en dat ik thuisblijf bij mijn kindjes en dat bevalt mij prima de eerste dingetjes zoals stapjes en dergelijke dat ik het als eerste zie en dat vind ik zo leuk. Ik neem geen kinderen om weg te brengen en tegenwoordig hoor je ook eng dingen zoals een kindje is overleden op kdv bij een klimrek. Ik vind dat iedereen voor zich moet weten wat ze doen ik veroordeel niemand maar tegenwoordig moeten de mensen een huis kopen als het kan 2 autos voor de deur en de luxe dingen maar ik maak de keus dan maar niet luxe dingen maar luxe bij mijn kinderen thuis te zijn ik vind als er iets is dat ik er voor hun ben en niet iemand anders. Maar ik vind het ook knap van de mamma die werken ik zou het momenteel ook niet meer kunnen.

groetjes lisette

Trouwens we hoeven echt geen sorry te zeggen over het feit dat wij vinden dat het gewoon anders is als je je kindje een paar dagen weg brengt of hoe dan ook.
De moeders die werken en hun kindjes weg brengen zeggen toch ook nie: Sorry dat wij de kindjes wegbrengen en jullie hele dagen voor ze zorgen?! en volgens mij werken wij ook idd.

het is gewoon ieders keuze, ik kan een baantje  2 dagen in de week krijgen, ik heb het afgezegd, omdat het gewoon weg niet goed voelt.
Met pijn in mijn hart zou ik die kleine bij de kdv brengen.
Dan maar iets minder geld maar ik krijg er wel iets enorm waardevol voor terug.
Ik weet ook dat ik gezegend ben dat ik altijd voor mn ukkie mag en kan zorgen.
Sommige vrouwen kunnen hier niet voor kiezen.. das jammer..

Maar idd wat hier boven gezegd word, vind ik ook.
Wel klagen dat de kindjes onhandelbaarder worden..ik denk dat een kleintje altijd nog wel contacten kan leggen met andere kindjes.
Wij zitten bijvoorbeeld op babyzwemmen, hebben een klein nichtje. maar bovendien..hij is nog niet eens 8 maand!
Ik hoorde ook van een vriendin, je moet je kindje met andere laten spelen.. spelen??
Man hij heeft net zn handjes ondekt! (bewijze van)
Ja en anders breng je hem toch even weg naar het kdv...daar hebben ze ook contact met andere kindjes..
Nou daar heeft hij zn hele leven nog de tijd voor om contact te leggen.
En idd als hij rond de 2 twee en half is, dan lijkt mij een peuterzaal ook wel wat ja.. maar nu, nee hoor.
Je ziet tegenwoordig alleen nog maar oma's met een kinderwagen lopen, waar zijn die moeders eigenlijk??
Of bij ons is er niet eens plek meer op de kdv!(vertelde mn buurmeissie)  en we hebben er 3!
Zo hebben we allemaal onze keuze's en das maar goed ook.

Hallo,

Oeii.. je bent wel van de lastige discussies, Conrad.
Hier ook een werkende mama, maar het voelt absoluut niet of ik er niet 100 % ben voor mijn kind.
Juist als ik lang in huis ben, door ziekte of de vele vakanties (voorrecht van het onderwijs), wordt ik humeuriger en wil ik wel eens wat anders spreken, dan dada, mama, papa en boem. Scheelt misschien dat ik een klein dorp woon, maar de muren vliegen dan echt op me af. Ik vind het fijn om te werken en als ik dan thuis ben probeer ik er 100 % voor mijn dochter te zijn. De rest van de tijd wordt ze lekker verwend door de oma's.
Overigens het samen spelen vind ik zo'n flauwekul. Kinderen tot drie jaar spelen naast elkaar, nog niet weg. Dat neemt niet weg dat ik contacten met andere kinderen wel belangrijk vind met mijn dochter. Daarom spreek ik ook wel af met vriendinnen met kleintjes en ga ik naar babyzwemmen. Als ze twee is gaat ze twee ochtenden in de week naar de peuterspeelzaal.
Ik denk dat de ontspoorde kinderen weinig van doen hebben met werkende ouders. Het zit em niet altijd in de kwantiteit van het contact met je kind, dan wel in de kwaliteit (en dan bedoel ik niet het evt. schuldgevoel af te kopen met dure cadeaus).
Hoe dan ook. We doen het toch niet altijd goed in ogen van anderen... Toen ik nog ouderschapsverlof had, vroeg iedereen of ik nog niet aan het werk moest.. en nu krijg ik wel eens het gevoel dat mensen vinden dat het beter is als ik thuis blijf.
Nou ik weet een ding wel, voor mij is het contact met de collega's en de voldoening die ik uit het werk haal een extra stimulans om voor 100% van mijn dochtertje te genieten.
Liefs,
Karlien

Terug
Bovenaan