West Syndroom

Mijn zoontje is nu 15 Maanden oud en god zij dank gaat het nu goed met hem.
Toen hij 7 maanden oud was kreeg hij rare insulten en begon zijn gedrag te veranderen. Hij lachte niet meer en hij sliep enorm veel. De insulten leken ons in eerste instantie te komen door buikpijn maar we zaten er goed naast. 2 Weken later werden we door de kinderarts die getuige was geweest van een insult door verwezen om een EEG te laten doen. Nog voordat we een afspraak hadden en een dag na onze verwijzing kreeg mijn zoontje een zware insult en vorloor zijn bewust zijn. We zijn met hem naar het ziekenhuis gegaan en daar is hij meteen opgenomen en binnen 2 dagen was er een diagnose van de kinder Neuroloog. Het syndroom van West of ook wel infantile spasm genoemt. Meteen werd ons uitgelegt wat dat in hield en wat we moesten doen. Het is een zeldzame aandoening die tot de Epileptie familie hoort en het overkomt 1 op de 6000 baby's tussen de 3 en 9 maanden. Met het merendeel van deze baby's komt het niet goed en zij houden hersenbeschadiging over. Onze wereld storte in en het enige wat ons voor ogen stond was alles op alles zetten dit kleine wondertje te genezen. Er werd ons vertelt dat de statistieken niet in ons voordeel werkte en dat de behandeling ook niet risicoloos zou zijn. Er werd aan geraden dat een van de ouders zou stoppen met werken om voor ons zoontje te zorgen. We zijn akoord gegaan met de behandeling met een medicijn dat ACTH heet in hoge doseringen en ik ben gestopt met werken. Na een week behandeling zagen we al dat er een vooruitgang te zien was in de EEG en ook waren de insulten gestopt. De hele behandeling heeft al met al 5 maanden geduurt waar de ACTH steeds werd gemindert tot we over konden stappen op Prednison en hij daar ook langzamerhand vanaf gehaalt werd. In die periode waren er ruim 2 maanden dat ons mannetje amper op ons reageerden, kon lachen of ook maar enige emotie liet zien. Ik zag minstens 2 keer per week een arts en rende met hem van hort naar her voor alle testen, prikken en wie weet wat nog meer. Een ziek kind is meer dan een volledige baan. Mijn echtgenoot en ik zijn door een hel gegaan en tot overmaat van ramp schepte de spanningen ook een onmogelijke situatie tussen mij en mijn schoonouders die niet begrepen dat er ook aan het grootouderschap grenzen zijn verbonden. Onze families en vrienden en zelfs mensen die we al jaren niet meer gezien, gesproken of amper kenden belden ons, schreven ons en iedereen heeft voor ons gebeden. Of het nou in de kerk, moskee of synagoge was voor ons zoontje werd beterschap gevraagt. We hebben gevochten en nooit de hoop verloren. Mijn zoontje heeft alle statistieken naast zich neer gelegt en is het succes verhaal van de kinder Neuroloog. Hij was precies een jaar toen we mochten stoppen met de medicatie. Uiteraart was er best een grote achterstand in zijn ontwikkeling door ziekte en behandeling maar ik ben intens blij en dankbaar want hij gaat met sprongen voorut en is hard bezig zijn achterstand in te halen. Mijn ventje is een extreem vrolijk jongetje en een genot voor iedereen die hem maar kent. Mijn echtgenoot en ik hebben nog wel een nashock en zijn af en toe bang en maken ons zorgen. We hebben een heleboel mee gemaakt en een heleboel over elkaar en onze omgeving geleert. Ik ben weer begonnen met werken en mijn zoontje is op een kinder dag verblijf en doet het daar heel goed. Ons leven is weer op een bepaald spoor. We zullen nooit vergeten wat we hebben mee gemaakt en hoe kostbaar gezondheid is. Helaas besef je dat alleen maar als je het verliest.
Mijn echtgenoot en ik hebben ook contact met andere ouders die het zelfde hebben mee gemaakt en wonen niet in Nederland. We staan open ouders in een soort gelijke situatie ter woord te staan.
 
Hoi,

Heftig verhaal hoor! Is jullie zoon dan genezen verklaard? Ik heb altijd begrepen dat dit niet kan met het syndroom van West. Wel heel fijn dat jullie er vlot bij waren. Dat heeft vast geholpen om snel met een goede behandeling te starten.

Ons verhaal is niet zo heftig, maar wij hebben 2 kinderen met epilepsie. Bij ons gaat het over een lichte vorm van kinderepilepsie. Deze vorm ontdekken ze (volgens de neuroloog en kinderarts) vaak pas als een kind tussen de 3 en 5 jaar is. Omdat het kind dan een flinke ontwikkelingsachterstand heeft opgelopen. De aanvallen gebeuren vaak 's nachts, en duren erg kort. (paar seconden) Incidenteel kan er een grote aanval optreden. Maar dan moeten er meer factoren zijn. (zoals koorts, spanning, ziekte) Bij onze oudste is het vlot ontdekt. Ik werk zelf in de zorg, en zag wat er gebeurde. Maar ik heb bijna een half jaar moeten leuren voordat ik serieus genomen werd. In die periode is hij zelfs een keer bekeken door een assistent neuroloog. Die vertelde ons dat er niks aan de hand was. (oh, wat had hij het fout!) Het was gewoon een koortsstuipje. Nou, die zie je niet als je kind  38,5 graden koorts heeft. Dan moet de koorts echt hoger zijn.  Uiteindelijk kreeg hij bij een huisarts van onze eigen praktijk een aanvalletje. De arts gaf gelijk aan dat dit niks met koortsstuipen te maken had. De volgende dag zat ik bij onze eigen huisarts. Die belde in mijn bijzijn met de kinderarts. Dezelfde middag zaten we daar. Gelijk gestart met onderzoeken, en na een week wisten we dat hij epilepsie had. Inmiddels heeft hij Depakine voor zijn aanvallen. De laatste EEg gaf aan dat hij momenteel aanvalsvrij is. Ze hebben het zelfs gehad over afbouwen van de medicatie. Maar dan moet hij eerst 2 jaar aanvalsvrij blijven. Wel heeft hij een achterstand in zijn ontwikkeling gehad. Niet groot, maar hij heeft wel hulp gehad om die weg te werken. Inmiddels zit hij op de basisschool. Hij kan goed meekomen in de klas.

In de periode dat de epilepsie bij onze zoon geconstateerd werd waren we bezig voor een tweede kindje. We hebben gelijk info ingewonnen over erfelijkheid. De epilepsie zou niet erfelijk zijn. Die kans was erg klein, zo niet verwaarloosbaar. (volgens de artsen) Afgelopen mei is onze dochter geboren. En efgelopen januari heb ik de kinderarts verteld dat ik ook bij haar het vermoeden had dat ze eilepsie had. Dit keer werd ik meteen serieus genomen. De onderzoeken werden opgestart, en sinds begin maart weten we dat ook zij epilepsie heeft. Dezelfde vorm als haar broer. Het beesie heeft nu ook een naam. Het is een erfelijk familiaire vorm van kinderepilepsie. Allemaal niet erg, meer vervelend. Het overgrote deel van de kinderen die deze vorm van epilepsie hebben groeit eroverheen rond de pubertijd. Daar gaan we voorlopig maar van uit.

Ons verhaal is niet hetzelfde, maar ik wilde hem toch vertellen. Wie weet heeft een ander nog wat aan mijn verhaal.
Groetjes, Cathy
 
Hallo Cathy,
I vond het fijn je verhaal te lezen. Onze zoon is niet genezen verklaart maar hij is dat wel! We weten niet of er blijvende schade is en dat is ooknog niet te testen bij zo'n kleintje. Pas als hij een jaar of 3 is is dat te testen maar tot nu toe ziet het er naar uit dat het allemaal goed gaat met hem en er geen schade is of tenminste geen ernstige schade. Ik woon in Israel en hier heb ik wel meerdere gevallen gezien en gehoort waar de ACTH erg goed aan slaat en de kinderen daarna een gewoon leven leidenen zeer goed functioneren. Een moeder zei zelfs tegen me dat ze denkt dat kinderen na een ACTH behandeling zelf pienter zijn. Ach, als hij maar gezond en gelukkig is!. Hoe dan ook de factoren voor succes bij West zijn de volgende:
1. Het feit of er een reden is voor de aandoening soms is West een symptoom v/e andere ziekte en vaak is er dan geen hoop. Soms is er een genetische factor. Voor zover wij wetenis dat bij ons niet het geval maar een paar dagen geleden is er nog bloed af genomen om het ARX gen te onderzoeken en dan weten we meer. Hoe dan ook geloof ik niet dat ze iets gaan vinden. We worden dus "idiopathisch" beschouwt.
2. Ben je er op tij bij! Insulten kunnen de hersens beschadigen en daarom is het belangrijl er zo snel mogelijk bij te zijn. Omdat de insulten wat vreemd zijn zijn ze moeilijk te herkennen en zeker voor een leek. We waren er denk ik binnen 2 weken bij en onze MRI wees uit dat er geen schade was in de hersens.
3. Hoe reageert een kind op de behandeling en welke behandeling? Ik weet dat er meerdere behandelingen zijn en ook dat heel veel artsen het niet aan durven om ACTH te geven. De behandeling is niet risicoloos. Ik heb over gevallen gehoort die behandelt worden met Sabril. Toch geloof ik dat ACTH de beste resultaten heeft. Kinderen die tot de Idiopathische groep behoren hebben meer succes met ACTH en dan is het natuurlijk ook cruciaal dat je erop tijd bij bent.
Het is een feit dat West een naam is voor een symptoom dat vele oorzaken kan hebben. Daarbij komt dat men nog niet zo veel weet over het waarom. Ik weet dat de Neuroloog die mijn zoontje behandelt heel wat leert van ons maar ik denk maar zo: "Als een ander kind straks door ons geval een hoop ellende gespaart kan worden dan is dat het waard"
Ik denk dat we heel veel geluk hebben gehad en ook een geweldige medische verzorging.
Ita
 
Hoi Ita,

Ik stelde mijn vraag meer omdat ik een tijdje terug het één en ander gelezen had op de site van de epilepsievereniging Nederland. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet vrolijk werd van wat ik daar las. Gelukkig vond ik een site van een neuroloog. Daarop staat de vorm van epilepsie die onze kinderen hebben iets beter (en minder deprimerend) uitgelegd.

Wat heerlijk voor jullie dat jullie zoon het zo goed doet, en dat het er naar uit ziet dat er weinig tot geen schade is. Een ontwikkelingsachterstand is in te halen. Dat zie ik wel aan onze zoon. Hij gaat gewoon naar de basisschool. Volgens de juffrouw is hij alleen nog een beetje speels. Maar dat hebben "gezonde" kindjes ook nog wel. Dus daar maak ik me geen zorgen over. Uit de testen is gekomen dat hij op niveau zit. Het is geen hoogvlieger. Is niet belangrijk. Als hij maar mee kan komen.

Bij onze dochter zijn we er zo vroeg bij dat er nog geen achterstand is. Ook zij krijgt medicijnen. Voorlopig kijken we het aan hoe ze erop reageert. Het wil nog wel eens zo zijn dat zulke kleintjes na een jaar alweer kunnen afbouwen van de medicatie. (ze is nu bijna 11 maanden)  Ik hoop het.

Ik had ook nog nooit van het middel gehoord dat jullie gebruikt hebben. De Sabril wel. Maar er zijn zoveel soorten medicatie.... Sommigen krijgen ook combinaties van medicijnen.

Via de site van de epilepsievereniging Nederland  is er ook een link naar een site waar meer mensen te vinden zijn waarvan de kinderen West hebben of een andere aandoening op epilepsie gebied. Het adres stond op het forumdeel. (heb het zo niet meer bij de hand, sorry)  Ik heb me daar niet voor aangemeld, want daarvoor is de vorm van epilepsie van de kinderen te licht. Maar misschien kun jij er wel wat mee.
Ik heb hier op het forum iemand ontmoet waarvan de zoon ook epilepsie heeft. Hij is al wat ouder. Ik vond het fijn iemand dingen te kunnen vragen over wat ik voor de toekomst kon verwachten. Maar ook gewoon om erover te kunnen praten. (Wilma, bedankt!)

Groetjes, Cathy
 
Hoi Ita,

Mijn zoontje is ongeveer even oud als die van jou en heeft of had ook West. Gelukkig is hij aanvalsvrij geworden op Sabril. We zijn nu bezig met de afbouw hiervan en hij krijgt een nieuw medicijn hiervoor in de plaats. We zijn er natuurlijk nog lang niet, maar we hebben weer hoop zal ik maar zeggen.

Fijn dat jij ook een positief verhaal hebt!! Dat hoor ik graag.

Andere ouders kan je virtueel ontmoeten op sos-mies.nl of op infantilespasms.com
Als je een mailadres hebt kunnen we evt mailen.

Groet,
SL
 
Hoi SL,
Ik hoor graag van je.
Ik wou je ook vragen op welke leeftijd de diagnose is gestelt, is er een reden gevonden? Heb je een MRI laten doen? Hoe is de EEG nu? Je kan me mailen op itavos@yahoo.com
Gr, Ita
 
Hallo allemaal,

Ik zie dat de laatste posts op dit onderwerp stammen uit 2007. Ik hoop dat er nog altijd mensen zijn die hierover hun ervaringen willen delen.

Onze dochter heeft bij 4.5 maand de diagnose Syndroom van West gekregen. We zijn meteen gestart met Sabril en de EEG's zien er nu 1.5 maand later redelijk goed uit. De epileptische activiteit is (voor nu) weg maar er is nog wel een verhoogde ruis op de achtergrond aanwezig.

Ik vind het heel lastig om te wachten op de uitslagen van de genetische onderzoeken omdat het zo lang duurt. Ik ben op zoek naar mensen om ervaringen mee te delen en ook naar mensen die ervaring hebben met CEASE therapie in het geval van West/Infantiele Spasmen.

Groet,
Maartje
 
Beste Maartje,

met een brok in mijn keel las ik jouw reactie. Bij mijn zoontje is in april 2016 de diagnose "syndroom van west" gesteld, waarna ik maanden heen veel op internet  heb gelezen dat ook maar een kleine link hiernaar had. Dit forum leek niet meer actief en vanavond kwam ik het bij toeval weer tegen.

Hoe is het met jullie dochter en hoe is het met jullie als haar ouders? Zijn haar EEG's nog altijd zo hoopvol? Welke medicijnen gebruikt ze?

Als je iets over ons verloop wilt horen, of een andere vraag hebt, stel die dan gerust!

Veel sterkte,

lieve groet,

Rianne
 
Terug
Bovenaan