Leuk om te lezen. Ik hoor bij december2009mama's.
Toen ik net wist dat ik zwanger was (april 2009) was mijn jongste net 1 jaar en mjin oudste nog geen 2,5.
We hebben het ze allebei vrij snel verteld. ik denk dat, hoe jong ze ook zijn, altijd meer meekrijgen dan je denkt. Het is wat abstract voor de jongste, maar ook zij ziet wel het verschil tussen babies en andere kinderen.
De oudste vind het allemaal leuk. Op Koninginnedag zaten we in koffietent: Ik ben M..., die is P.... en ik krijg nog een baby! Zo maar, aan een wildvreemde.
Naar de medische echo's heb ik ze nooit meegenomen. Het blijven medische echo's. Wel naar de pretecho met ong. 22 weken. Dat vond de oudste eerst fantastisch, maar daarna was speelgoed toch interessanter. Hun aandacht werd weer gegrepen toen ze het hartje hoorden.
Nu gaan ze ook mee naar vk en de oudste mag het knopje van de dopler aanzetten en staat er dan met haar neus bovenop. De jongste laat ik dan even in de wandelwagen zitten, maar die luistert ook aandachtig. Erg leuk.
Oudste is er verder ook erg mee bezig: ze had eerst zelf "ook" een baby in haar bil. Verder erover gehad dat het kindje bloot is in de buik, dus geen luier, maar strakjes wel. In de buik warm genoeg. Dat ze ook kan horen. Mijn oudste doet ook dingen om haar aan het lachen te maken.
Verder zeg ik steeds dat het nog héél lang duurt: eerst die en die en die jarig, dan Sinterklaas en dan waarschijnlijk nog die dan pas komt de baby. (ze weet de naam al, dus daar hebben we het ook gewoon over). En is Oma dan ook jarig? Nee, dat duurt nog veel langer. Van de week hoorde ik haar het rijtje hardop in haar bed repeteren. Zo leuk is dat.
Heel verhaal, sorry, maar ik wilde dus maar even laten weten dat ik goede ervaring heb met het snel vertellen.
Succes allemaal en verder fijne zwangerschap en hopelijk goede 12-weken echo.
Groetjes,
Tamar