wie geeft/gaf borstvoeding?

Over bepaalde voedingsmiddelen wordt idd gezegd dat deze krampjes bij de baby zouden veroorzaken. Het is echter niet bewezen dat dit ook steevast bij iedere baby het geval is. In principe kun je tijdens je borstvoedingsperiode gewoon eten wat je eerder ook at, je hoeft niet bij voorbaat al voedingsmiddelen te schrappen uit je dieet. De moeders in Italië bijvoorbeeld laten hun rijkelijk belegde pizza er ook niet voor staan .
Als je vermoedt dat je baby toch reageert op een bepaald voedingsmiddel, dan kun je deze een tijdje uit je dieet weglaten en  het later  rustig eens weer  proberen. Naarmate je baby ouder wordt, zullen de darmpjes uitrijpen en zal je baby tegen steeds meer voedingsstoffen kunnen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Hoi hoi,

Hier mijn ervaring met bv geven.

eerst de dingen waar ik soms tegen aan loop/liep en dan alles wat ik een voordeel vind.

1=het duurde 3 dagen voordat mijn voeding opgang kwam,dus aanleggen aanleggen aanleggen.
2=Ik voelde me soms zwak,en ook al had ik geen honger ik moest er echt op letten dat ik voldoende at.
3=De aanloop van   de bv vond ik niet zo erg prettig aanvoelen(geen pijn ,maar eem rot gevoel)
4=ik toch in de meeste gevallen de voeding geef,en niet de pappa
5=Afkolven vind ik erg saai,en loop er wel soms mee te klunzen(maar dat doe ik dan ook bijna nooit)

Mijn positieve ervaringen.

1=Ik voel me zo trots dat ik mijn kindje zelf voed,dat heeft de natuur toch maar mooi bedacht.
2=het contact is erg intiem,soms laat ik er een traantje om als ik in de houdgreep ;) lig van mijn zoontje
3=ik heb het altijd bij me,ik kan dus zo de deur uitstappen met mijn baby.
4=het is de juiste temperatuur
5=je baarmoeder wordt snel klein(dat voelde ik ook,soort weeen/krampen niet super pijnlijk hoor)
6=goedkoop
7=samenstelling van je melk is perfect

Ik vergeet er vast een paar.
Ik vond het in het begin (eerste 2 weken ofzo) best soms zwaar,maar nu ...ik vind het een bijzondere ervaring en ben dankbaar dat ik bv kan geven.

succes Merel

De eerste 3 weken was 1 groot drama (pijn, pijn en nog eens pijn, een kind wier zuigreflex nog niet goed ontwikkeld was en te weinig voeding binnenkreeg en daardoor niet groeide. De 3 weken daarna ging het dank zij de hulp van het consultatiebureau iets beter en pas na een maand of 2 ging de borstvoeding soepel. Uiteindelijk heb ik mijn dochter 10 maanden zelf gevoed. Ze wilde toen zelf niet meer aan de borst.
Ik ben in elk geval erg blij dat ik heb doorgezet. Het is niet alleen supergemakkelijk om altijd eten voor de baby bij je te hebben, het is ook erg handig als je kind 's nachts of 's ochtends vroeg een voeding nodig heeft: je kunt gewoon lekker in bed voeden en je ogen nog even sluiten.
Bovendien heeft borstvoeding volgens de boekjes als voordeel dat je kind minder vaak ziek wordt. Voor mijn dochter ging/gaat dat in elk geval op, al kan ik natuurlijk niet bewijzen dat borstvoeding de verklaring daarvoor is.

Ik heb het ook als een hele bijzonder periode ervaren. Heel intiem en vooral het contact met mijn kleintje vond ik heel bijzonder.
Vooral het gemak dat je mag aanleggen als je wilt, dus ook voor een troostslokje vond ik heel prettig. Je hebt ook altijd de voeding bij de hand en voldoende.

Ik hem mijn kind overal gevoed, ook in lunchcafe's. Ik geneerde mij er niet voor. Ik heb vooral gevoed in een hoekje van zo'n zaak met mijn rug naar het publiek, dus niemand kan er last van hebben gehad. Het is heel gek dat als je kind honger heeft, je jouw eigen preutsheid spontaan vergeet.
Het voeden wordt echt een tweede natuur en je gene ben je gelijk vergeten.

Na 6,5 maand begon ik mij wel te generen buiten de deur. Ik denk dat ik er ergens zelf klaar mee was. Toen kreeg ik zere tepels en heb ik lekker afgebouwd.

Ik ga het nu weer proberen vol te houden tot minstens 6,5 maand, maar we zullen zien! Ik wil het zeker niet missen.

gr mama van MD

Fijn om ook positieve verhalen te lezen hier.

Ik had me er de vorige keer dus op voorbereid maar na de bevalling en 1 keer aanleggen besloten het niet te doen. Nu was ik van plan   om het niet te doen maar ik was afgelopen vrijdag bij de gyn en nu blijkt dat de medicijnen die ik slik voor ontwenningsverschijnselen gaan zorgen als ze geboren is. Daarom overweeg ik nu om het toch maar te proberen. Ik heb er zelf niet zo'n zin in, maar als ik daarmee kan voorkomen dat ze ziek word (en dat is mij verteld) dan moet ik het misschien toch maar proberen. Ik heb vandaag zelfs een voedings bh gekocht, mocht ik het nou toch niet doen kan ik hem altijd nog zo aandoen, toch.

Waar ik het meest tegenop zie is als het niet lukt en ik las dat je van borstonstekingen ziek kan worden. Ik heb geen tijd om ziek te worden als alleenstaande moeder van 2. Aan de andere kant, misschien lukt het wel zonder problemen. Ik heb nog een aantal weken om me te bedenken.

Jane 32,4

je hoeft geen borstontsteking te krijgen hoor, maar ik heb hem gehad omdat ik buitensporig veel voeding produceerde. In de eerste 6 weken is er nog geen sprake van vraag en aanbod en produceren je borsten gewoon hun voeding.
Dan kan er teveel voeding in de borsten achterblijven. Als je je borsten goed controleert op harde plekken, en als je die voelt die goed weg masseert, bijv onder de douche dan hoef je geen klachten te hebben.

Succes ermee

gr maam van MD

PFFFFF heb je even hihi.
Ik ben zeker voor BV dat voorop gesteld. Ik heb zelf 6 weken gegeven. De eerste dagen kwam het moeizaam op gang en moest ik gaan kolven om de productie op gang te krijgen. Ik schoot daarvan in de stress maar daar zou ik een tweede keer geen last van hebben. Het is normaal dat het een paar dagen duurt. Je kindje heeft genoeg reserves om dit aan te kunnen ook al zakt het iets in gewicht. Ook dat is normaal.
Ik had veel last van stuwing en een te heftige toeschietreflex. Daardoor liep het moeizaam. Ik heb vanalles geprobeerd maar had misschien beter eerder contact kunnen opnemen met een lactatiekundige.
Daarnaast ben ik tijdens de zwangerschap ernstig ziek geweest waardoor ik zeer zwak was. Ik had ondergewicht en was dus extra vermoeid. En dat terwijl de eerste periode al heel vermoeiend is. Voor mij dus dubbel. Daardoor was ik sneller gestresst en als er iets slecht is voor je BV is het wel stress. Ook fysiek was ik dus zwak waardoor ik de extra energie voor de Bv maar moeilijk kon missen.
Maar dat is een horrorverhaal. Dat gaat bij jou echt niet gebeuren. Het is ook een mooi en natuurlijk iets. En je geeft je kindje iets extras mee. Het hoeft ook niet dramatisch te verlopen. Misschien gaat het bij jou wel heel makkelijk.

Ik raad je aan wel wat info te lezen over hoe je moet aanleggen enzo. Maar verder zal je het toch moeten ervaren. Als het goed is begeleid de kraamhulp je hier ook bij. Het gaat je vast lukken.

Succes

Hoi!

Ik ben net een paar weken geleden gestopt met de borstvoeding! Mijn zoontje is nu 9 maanden. Ik heb ongveer 8 maanden bv gegeven! Ik ben er vrij blanco in gestapt. ik had zoiets van "ik zie het wel!

Vanaf het begin is het eigenlijk super gegaan! Eigenlijk heeft niemand me voor hoeven te doen hoe het moest Ik legde hem in de buurt van mijn borst en hij dronk!
Ik heb geen ontsteking, zelfs geen enkel kloofje gehad! Zo kan het dus ook!

Toen mijn zoontje vier dagen was moest hij met spoed naar het zieknhuis. Daar is hij toen vijf dagen gebleven. Toen heb ik moeten kolven! Tuurlijk moet je dan even omschakelen. Maar het gaf me wel een goed gevoel dat ik dat ten minste nog voor hem kon doen!

Na acht maanden werd hij erg onrustig aan de borst! Toen was het moment er om ermee te stoppen!

Ik kijk terug op een geweldige peirode! Ik wens jou toe dat het bij jou ook zo gemakkkelijk mag gaan!

Roos

Terug
Bovenaan